/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ slår fra
Fra : killer10
Vist : 2544 gange
40 point
Dato : 06-08-07 12:02

Jeg har et problem, her i nat gik strømmen i hele huset, og da jeg tændte for hfi rælet igen, slog det fra med det samme. Efter nogle forsøg fandt jeg ud af det er den ene lystavle ( Stikkontakter og lys i halvdelen af huset ) Den er gal med. Hver gang jeg tænder for den tavle slår relæet fra. Har slukket for alle strømkilder, tv, lys etc, som hører under den deftekte tavle. Men stadig samme resultat.

Nogle der lige på stående fod har en ide til hvad det kan være?
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 12:04

Citat
Har slukket for alle strømkilder, tv, lys etc, som hører under den deftekte tavle

Det er ikke nok at slukke....

De skal UD af kontakterne.....

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 12:16

Har hevet stikkende ud af de forskellige kontakter... har endda pillet ledningerne ud af de forskelige lysinstallationer

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-08-07 12:17

Der kan også være vand/fugt i dåse, så er det ligemeget om du tager alle stikpropper ud, slukker for alle afbrydere. osv.

MVH

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 12:19

har haft kigget i de forskellige fordelingsbokse og der er ingenting at se hverken fugt eller vand...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 12:28

Så er det nok tid til elektrikkeren .........

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 12:30

Kan et hfi rælæ gå i stykker, og kan mit problem være et af symptomerne på dette?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 12:36

ATL kan gå i stykker......

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 12:39

ja det..... Men er det hørt om før med et sådant relæ at det bare tér sig når 1 tavle bliver tændt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 12:42

Det er jo gætterier.....

Hvis alt forbrug er pillet af er der jo KUN installationen tilbage.... Og det er et job for "fagmanden"

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 12:44

jo tak, jeg må nok bide i det sure æble og få en elektriker til det... tak for svarende

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-08-07 13:13

Når det er Hpfi der slår fra er der overgang mellem nul og Jord..

så det er højest sandsynlig
vaskemaskine
tørretumbler
ovn
kogeplader.
lys amatur (Med rør)

mindre sandsynlig
det kan selvfølig også være overgang en anden sted..

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-08-07 13:17

eller Rotter. De er jo en stor plage mange steder.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 13:31

Nu høsten er begyndt, er det tid for mus i husene. Jeg har før hørt om en mus som lavede ravage i elkomfuret.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-08-07 14:07

Buch78 skriver:

Kode
Når det er Hpfi der slår fra er der overgang mellem nul og Jord..

ØHhhh det kan da vist også være mellem en fase og jord !!!!!! (det er det for det meste)

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 14:13

Nu er det jo kun lyssikringen der slår fra - ikke ????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 14:13

Citat
Efter nogle forsøg fandt jeg ud af det er den ene lystavle ( Stikkontakter og lys i halvdelen af huset )

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-08-07 19:13

Visse vasse !! Fjern den skide gul/grønne ledning så køre vi igen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-08-07 21:23

Citat
Visse vasse !! Fjern den skide gul/grønne ledning så køre vi igen.

Indtil huset brænder og forsikringen ikke dækker

Helt enig, job for elektrikkeren

Jeg har underligt nok ikke set eller hørt en eneste mus efter høsten i år

- Anden

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 22:32

har to tavler til lys, og det er kun når jeg slår den ene til relæet slår fra. Der er ingen problemer når jeg slår komfur, og vaskemaskine til, kun den ene lystavle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 22:35

Ring nu til den fagmand....

Da det sker uden noget er koblet på er det jo installationen.....

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 06-08-07 22:37

ja der er ikke andet at gøre... kunne være man skulle få skiftet til et hpfi relæ nu når der alligevel skal rodes i det

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 07-08-07 09:09

Hej,

et HFI-relæ slår fra, når der passerer mindre strøm ud, end der går ind i huset.
Det måles i en ring i relæet, hvor omslutter alle ledere.
Det betyder, at der på et eller andet sted er en lille læk, hvor strømmen
forsvinder til "jord".
Det kan f.eks. skyldes at isolationenen er defekt p.g.a. overspænding i
nettet (p.g.a. tordenvejr) - måske i forbindelse med fugtighed.
Løsninger er at kontakte en elektriker, der kan måle sig frem til det
svage sted i systemet.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-08-07 09:12

Og hvis det skyldes torden, vil du kunne få brug for din forsikring.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-08-07 23:40

Så er Refi der minsanden igen med formaninger Det her forum er vel for at bla.lærer noget REFI.og ikke straks som sædvane for dig at fortælle folk at de skal gå til en Fagmand som det første .Det har de sikkert tænkt ,men ville lige hører om nogle ved noget de ikke har tænkt. Jeg har selv et problem med at når det lyner op til 5-10 km fra mit hus så slår min hfi fra har snakket med flere trikere om problemet og de mener det er mit relæ der er for følsomt dat problemet ikke er hos naboer genboer.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 23:49

Det var da godt du løste problemet "sune"

Eller trængte du bare til at snakke med intelligente mennesker

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 11-08-07 10:19

Ja refi er altid på pletten, med en frisk replik, anvendelig eller ikke, nogle gange mere end andre, han hygger, det skal der også være plads til.men med 167749 super p. har han da gjort noget godt.

Men tilbage til sagens kerne. Jeg vil gætte på at du bor, helt der ude hvor kragerne vender,for det er også sådan et sted hvor jeg selv bor dvs. at din elforsyning muligvis kommer i et langt kabel dinglende mellem nogle pæle for så til sidst at havne i din tilslutning.

Sådan var det også hos mig indtil en storm, eller var det en bil der lagde en pæl ned.
Efterfølgende blev kablet gravet ned, og siden har jeg ikke oplevet disse udfald af HFI en.

Det der skulde være 220v var på daværende tidspunkt omkring 210v eller mindre, efter at de renoverede var spændingen oppe på 230v.
Det skal lige siges at de tre faser, top, stamme og rod på det tidspunkt heller ikke var ens.

hej

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 03-10-07 01:54

De andre har nok desværre ret med den vemmelige (dyre) fagmand :).

Der er dog EN ting du kan gøre. Personligt tror jeg det er mus. Du kan følge kablet (der hvor det er muligt) og se om det er beskadiget, for det er her strømmen løber til "jord".

Det er lidt besværligt og tager noget tid (og jeg ved ikke om du må), men prøv at tage alle dåser / stikkontakter ud. Dvs du starter med der hvor strømmen først løber hen. I ældre huset plejer man at trække strøm fra stikkontakt til stikkontakt. Så piller du det par der fra hvor strømmen skal gå videre til. Du skal SELVFØLGELIG slukke strømmen først og så tænde for at teste den et "stræk" af gangen.

Hvis du har et multimeter er en god hjælp til at finde ud af hvor strømmen kommer hen og hvilket ledninger der er power i.

På den måde kan du langsomt men sikkert finde ud af HVOR det går galt (hvis du kan finde dåserne). Det er dog vigtigt hvis du piller ledningerne ud, at du montere dem KORREKT i stikdåserne og der hvor du har taget dem ud. De lidt ældre kontakter afbryder nemlig KUN fasen (den der hedder P på kontakten) og ikke Nul. Det betyder at hvis du vender ledningerne om og slukker på kontakten og stikker en strikkepind ind i kontakten (børn finder på så meget), så får de stød.

Nu vil jeg ikke anbefalde at du gør det, men hvis du giver dig i kast med det, så kunne du måske undvære elektrikkeren, hvis kablet er til at skifte. Syntes du opgaven er for stor, kan du jo reducere den ved at finde frem til HVOR fejlen er, så han kun skal lave det kedelige slave arbejde.

Det er også vigtigt at du spænder skruerne. Du skal ikke mase dem, men de må ikke side for løst. Hvis der er noget der kan udvikle varme så er det højt forbrug på ting der ikke er spændt ordenlig fast. Har ikke set det på 230v, men har det det på 12v, hvor en lodning blev så varm at den smeltede...KUN pga dårlig montering

Kommentar
Fra : tøfut

Dato : 27-10-07 17:41

det kan være mus som har bidt i din instalion det erlige årstiden for mus hvis du bor på landet