/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / BeOs / Spørgsmål
10  klummen 100
Bios Config til S-ATA
Fra : MatrixRevolution
Vist : 724 gange
259 point
Dato : 06-08-07 11:43

Hej,

Jeg er stødt ind i et problem, som jeg håber nogle kan hjælpe med. Jeg har fornyeligt installeret XP Pro m. SP2 på en S-ATA disk. Grunden til dette er for at fremtids -sikre mit system, så jeg altid senere hen kan opgradere mit motherboard, ram osv.

Problemet er at jeg hver gang jeg starter op, er nødsaget til at konfigurere til S-ATA disk og indstille tiden i bios påny hver gang.

Mit ATX-MB understøtter S-ATA diske på op til 150 M/s. Jeg har sat jumperne rigtigt, for korrekt udførelse af dette, og monteret denne. Det er derfor ikke nødvendigt at sætte jumpere for master/slave i denne sammenhæng.

Jeg har ydeligere, på mit system monteret en dvd/cd på et traditionelt IDE -kabel, som slave.

Når jeg tænder min com får jeg muligheden for F1<setup> eller F2<default val.>.

Herefter går jeg ind i <integrated peripherals>, hvor der er et punkt der hedder:
"on-Chip IDE Configuration".

Her er der muligheder for at konfigurere P-ATA + S-ATA begge kan understøttes, eller
'S-ATA only' ell. 'P-ATA only'. Der kan kombineres med at slå det ene eller andet fra ved valg.
Ligeledes er der noget channel -konfiguration, hvor der kan vælges om port0 skal være master, og port1 - slave, og om den skal trække på P-ATA først eller omvendt.

Jeg har snart prøvet diverse kombinationer, men uden held. Også ved samtidig skift til native eller legacy mode som er noget med IRQ -addresseringen.

Hver gang ved opstart får jeg den omtalte f1, f2 opstarts -billede. jeg kan sagtens få mit system op at køre og komme til xp, men skal altså ind og konfigurere til S-ATA only eller en kombination.
I længden bliver det lidt frustrerende

Hvorfor er det at den ikke finder min disk ved Boot, ved hver opstart, og Reseter og konfigurere til
"P-ATA only" ?!

Rent logisk burde det jo køre ved min konfiguration i Bios.

På forhånd tak !

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 06-08-07 13:29

Et løst skud.

Dit batteri er defekt, eller sidder forkert. Det resetter jo bios ved hver opstart.

Bare et skud.

Annuller spørgsmålet
Fra : MatrixRevolution

Dato : 26-08-07 17:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål.
Det er blevet løst nu, og det var noget med kanalerne for ATA og SATA