/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
12 v batteri
Fra : batman1
Vist : 2521 gange
200 point
Dato : 05-08-07 19:58

kan en måling af bilens batteri give en ledetråd om batteriets tilstand ?
12.4 volt uden tænding, 14.04 med bilen i tomgang ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 20:02

Batteriets tilstand måles med en speciel "kortslutningstang"
I dag måles cellerne ikke direkte da de vedligeholdelsesfrie batterier er forseglede.

De tal du giver lyder ikke så tosset, men giver ikke noget rigtigt billede af batteriets tilstand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:04

Spændingen er normal.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 05-08-07 20:14

Ja lidt. Hvis batteriet under belastning falder i spænding, f. eks med lygterne tændt (altså falder sådan relativt hurtigt) kan det betyde halvdårligt eller syg batteri. Omvendt måling med bilen tændt fortæller lidt om hvor meget din bil lader. Den brue have været en anelse højere, men det han nemt skyldes lidt afvigelse i måleinstrumentet eller lidt metode-fejl. Begge dine målinger antyder ikke lige noget, sådan som du skriver om det. Men prøv at tænde lyset (slukket bil) og mål. Hvro meget falder spænding på f.eks. 3- 5 minutter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-07 20:15

Det fortæller ikke om batteriet evt. er faldet sammen (altså taber strømmen hurtigt når motoren ikke kører)

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:19

http://www.narzedziowy.pl/product_info.php?cPath=248_259_352&products_id=11925¤cy=PLN

En tester ses her, polsk side. Testeren sælges også i dk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 20:34

Den spænding du har målt er helt ok. 12V batteri skal jo måle lige omkring 12V og med motoren i tomgang er det den spænding hvormed generatoren lader på batteriet med.
Som allerede fortalt skal du bruge en batteritester ala den i Teils link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 20:46

Kode
Det fortæller ikke om batteriet evt. er faldet sammen
det gør det netop, hvis der var en celle i batteriet som var faldet sammen, så havde der kun været 10 volt ellers er det korrekt du kan ikke umiddelbar se batteriets kondition, ved at konstantere at der er 12 volt på, kun konstantere at den virker

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:49

Bestemt ikke uenig Fijala, men du KAN godt fuske lidt og få et fingerpeg med en hjemmelavet belastningstest. Ikke at det giver noget entydigt, men det kan da givet et fingerpeg. Hvis spændingen falder fælt ved belastning KUNNE det tyde på sammenfaldne celler. Ubelastet vil det kunne opretholde spændingen - belastet ikke = spændingsfald. Men det er kun et fingerpeg.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 20:50

helt korrekt 3773

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:51

Njjaaa Ovn. Min dygtige elektronikmand demonstrede det faktisk for mig for ikke så længe siden. Lad på een celle og du kan måle spænding. Belast samme celle og du måler nærmest nada, hvis den er tiltet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:53

...og har du en fæl mistanke, er autoelektrikerne flinke til at lave en ordentlig test for dig (min er, i hverttilfælde - også selv om han ikke har leveret batteriet)!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:53

... eller akkumolatoren, som det korrekt hedder!

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 05-08-07 20:55

problemet som mistænker mig lidt er, kileremmen sprang, og på 15 min. havde jeg 2 start og ca. 5 kilometers kørsel hvorefter batteriet var fladt og jeg syntes at det var meget hurtigt at problemer så hurtigt?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 20:55

Jamen vi er jo enige 3770 der er ingen spænding på en sammenfaldet celle, defor kun 10 volt på hele batteriet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:55

Bly eller Nife så er det en akkumulator.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:57

Citat
problemet som mistænker mig lidt er, kileremmen sprang, og på 15 min. havde jeg 2 start og ca. 5 kilometers kørsel hvorefter batteriet var fladt og jeg syntes at det var meget hurtigt at problemer så hurtigt?

Så er det måske en ide med en belastningsprøve.
Men moderne bil er fulde af elektronik som sluger strøm.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 20:57

Tilbage til studiet.
Citat
kan en måling af bilens batteri give en ledetråd om batteriets tilstand ?
12.4 volt uden tænding, 14.04 med bilen i tomgang

Nej det kan du ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 20:58

Hvor gammelt er det batteri og hvorfor vil du vide tilstanden - virker det ikke ordentligt ??????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:59

Har faktisk oplevet en akkumolator, der ikke fejlde noget målbart. Forklaringen fra sagkundskaben var at det ligesom ikke ville modtage det bilen afleverede. En udskiftning (under garantien selvfølgelig) fjernede problemerne. Men autoelektrikeren testede at bilen ladede og tilstrækkeligt . Spændinger var alle sammen ok. Testede batteriet forfra og bagfra, og fandt det ok. Stod tilbage uden forklaring. Ned i butikken og forklare hvad jeg havde fået at vide. Nyt batteri i, og skidtet duede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 20:59

Selv en hel ny akkumulator kan ikke holde ret længe, hvis ikke der bliver ladet på den, du har jo kørelyset tændt og 2 starter tærer også på kræfterne, særlig hvis akkumulatoren er et par gammel

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 20:59

lad os sammen skille bilen af og finde ud af om der er noget i vejen med det batteri.
Mon ikke bare de skal en ny reservedel til. (den imellem nummerpladerne).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 21:03

Yes

-> Ovn. Det jeg fik demonstreret var, at en defekt celle godt kunne vise spænding. Der var bare ingen power bag (den forsvandt så snart du belastede).

->Batman, du burde nok lige lade lide mere end de fem minutter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 21:03

Jammen så ta'r jeg et ledningsdiagram over den gamle Volvo 210 med.
Den skal jo samles igen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 21:04

Vi havde et lignende problem i vinter.
Dieselbil med fjernbetjent oliefyr som varmer bil og motor i 30 min.
Oliefyret startedes op tre gange 1/2 time, kørsel blev ændret derfor.
Når bilen så skulle startes var der ikke strøm nok på batteriet.
Ifølge vores værksted var det ikke unormalt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 21:05

Den bil hvor jeg havde den sære akkumolator havde det også med at dø i utide. Det bøvlede jeg meget med. Men, som i mit tilfælde, risikerer du at selv en belastningstest ikke afslører noget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 21:09

Der findes elektroniske batteritestere i prisklassen 7 - 10.000 kr.
De kan fortælle hvor lang levetid batteriet har tilbage.
Og meget mere.

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 05-08-07 21:10

tak fo jeres gode svar og ideer allesammen, jeg så måske bare spøgelser, det (lader) haha jo til at alt er ok, hvis ikke må det jo vise sig yderligere når vi nærmer os vinteren, og hvis problemet må den gamle volvo jo ha et nyt batteri Volvo 940 classic 1997.
ka i alle ha en god sommer (det der er tilbage)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 21:11

Hvis nogen gider, 160 sider om batterier.
http://www.exide.dk/start/pdf/Detakataloglav.PDF

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 21:12

Batteriet fejler ikke noget - det du har oplevet er normalt.....

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 05-08-07 21:16

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 21:17

Selvtak Batman......

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-08-07 21:20

Citat
Batteriet fejler ikke noget - det du har oplevet er normalt.....

Helt enig, lys på bilen og den kraftige start strøm tærer meget.

- Anden

Kommentar
Fra : Jingle

Dato : 05-08-07 22:55

Hold da kæft hvor i plapre nogle mer end andre, var det ikke en muglighed at få en autoelektriker til at udtale sig om sagen.
jeg mener jo blot at der er stillet et spørgsmål, og så skal der komme et svar.
så er det fandenedme da liegyldigt hvad en eller anden mener at have set hos sin moster.
det drejer sig om et svar.
Med hensyn til akkuer så drejer det sig jo om den indre modstand, den skal være i nærheden af 0,001 Ohm, men det kan jo måles ved at belaste den indtil den halve spænding,er opnået derefter aflæs den OHMSKE modstand der er belastet med. Det er da simpelt.
På tilsvarende måde prøvede jeg at måle den indre modstand i HC-ørsteds værket..... HM hm det slap jeg så ikke så godt fra.
men pyt.