/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Regulering af gulvvarme
Fra : alvinanker
Vist : 2986 gange
55 point
Dato : 05-08-07 19:53

Jeg er ved at etablere et bryggers på 8 m2, hvori der skal vandbaseret gulvvarme i en kreds. Vi har direkte fjernvarme fra Middelfart fjernvarmeværk. Kan jeg tilslutte gulvvarmen direkte til det samme system (rør) som giver vand til mine radiatorer?

Skal jeg bruge en minishunt (eks. Wirsbro eller Roth) eller kan jeg "nøjes med" en termostat. Jeg har set et billede af et gulvvarmesystem hvor det gik to slanger ned i gulvet hvoraf den ene var tilslutten en form for en termostat. Hvad er det for et system og er det noget som kan anbefales.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 20:09

Du kan benytte begge dele.
En god metode kan være en returthermostat direkte på returslangen.
Gulvvarmeslangerne behøver ikke mere end 30 - 40 grader, men helst i 20 MM slange.
Hos mig er temperaturen ca 32 gr. og jeg benytter returen fra radiatoranlægget i mit blandede anlæg. Radiatorer + gulvvarme i 2 baderum, køkken, bryggers.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-08-07 20:16

Jeg ville shunte

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 65 point
Dato : 05-08-07 20:41

til 8 m2 er det ikke nædvendigt at shunte men det er altid den måde du får den mest konstante temperatur.

Hvsi du vil lave det med en termostat skal det være som e.c skriver en returventil. Den føler på vandet inde i røret og regulerer efter det. Hvis du bruger en almindelig fremløbstermostat/ rumtermostat vil du opleve at gulvvarmen kan blive så varm at det føles ubehageligt. Det sker som oftest når du har haft lukket for gulvvarmen og igen vil til at have varme på. Så varer det jo længe før rummet er oppe i temperatur.

Med en minishunt kan du selv bestemme temperaturen i rørene og det har jo sin egen pumpe til cirkulation så der er fordelingen jo perfekt og der går ikke længe inden varmen strømmer op.
En minishunt er samtidig nødvendig hvis du skal have gulvvarme under et trægulv. Der må man principielt ikke have højere temperatur på vandet end 28 c, for ikke at træet skal begynde at skabe sig.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 05-08-07 20:49

Hejsa..

med en enkelt retur termostat ville jeg ikke købe en minishunt..

Men her hjemme skal jeg til at lave det om næste gang jeg laver et rum med gulvvarme..

i dag har jeg 5 rum med gulv varme og 4 rum uden gulvvarme på et gas fyr.. og alt gulvvarmen køre kun med en retur termostat hver.. og når det bliver rigtig kold syntes jeg det kniber med få varme i gulvet for mine radiatorer lukker op for gennemløb.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 20:53

med det system du har buch78 vil et blandeanlæg have været en knippelløsning. Det er bare ikke let at lave efterfølgende uden at det griber om sig.

Godkendelse af svar
Fra : alvinanker

Dato : 11-08-07 12:50

Tak for svaret Fijala.