/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
nattesøvn
Fra : mettecool
Vist : 2958 gange
50 point
Dato : 05-08-07 18:55

Hej Igen

Bare lige et spørgsmål som lige strejfede mig.

Hvornår kan jeg forvente at min hvalp sover i gennem ?
Hun er 9 uger og skal kun ud en enkelt gang om natten, og så står man også tidligt op.
Jeg syntes egentlig at det er rimelig godt klaret allerede.
Men hvornår kan man forvente at hun kan holde sig en hel nat ?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 05-08-07 20:19

Hejsa.
Jeg har en Shæffer/Labrador hvalp på 8 måneder og hun var 3½måned da hun kunne klare en hel nat uden at skulle ned og tisse. Hun sover stadig ikke hele natten igennem, forstået i den forstand hun er ude for at drikke i løbet af natten, og går fra hendes kurv ud på gulvet flere gange om natten. Hvilket nok skyldes hun har det varmt i hendes kurv.

Jeg syntes det er flot den kun skal ud en gang om natten, for vi var nede med vores op til 3 gange på en nat.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 05-08-07 21:27

hej Hvor lang er "en nat " hos jer?
Har i konsulteret en dyrlæge og har hunden andre symptomer på "unormal adfærd"??
Prøv at uddyb lidt nærmere hvad hunden måske kan fejle "ike fejle"
Hilsen la

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-07 21:49

De tre hvalpe jeg har haft, har alle sovet igennem fra nat 1

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-08-07 22:32

Herregud, det lille pus fejler da ingenting, det er meget forskelligt fra hund til hund, hvor længe de kan holde sig.
Hun er 9 UGER gammel og du har altså kun haft hende en uges tid, det er bare SÅ flot at hun kun skal op og tisse en enkelt gang om natten

Hvornår de stopper med at skulle tisse om natten? Jamen jeg tror at det, lige så meget, er et spørgsmål om hvad ejeren vænner hunden til Altså - så længe de er så små, synes jeg ikke man kan forvente ret meget.

MEN - min datter og svigersøn er så bløde overfor deres vovser at den ene af dem kommer op og ud hver eneste nat og den har altså været voksen i lang tid, det er KUN fordi det er blevet en vane for den - og så fordi min datter er som hun er.
Da min svigersøn skulle passe hundene alene, fordi min datter var på kursus, da skulle vovsen pludselig IKKE tisse en eneste gang om natten, i den uge min datter var væk
Det fortæller lidt om hvor snu (og snot forkælet) sådan en lille viffer kan være

Held og lykke med dit nye familiemedlem!

Venlig hilsen Dorthe

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 50 point
Dato : 06-08-07 06:41

Det er ikke sådan og blive småbørnsforældre hva`'.

Det er meget forskelligt, hvornår hunde sover igennem.

Du kan evt. tage hendes vand fra hende ved 20 tiden, men det er lidt synd, det er jo kun en lille baby endnu og hun har ikke styr på sin vandladning endnu.

Du behøver ikke kontakte dyrlægen pga. hendes nattisseture, det er ganske normalt, at hun skal tisse om natten.

Jeg ved ikke om det er jer selv der vækker hende eller om det er hende der vækker jer. Hvis det er det sidste er det utroligt flot af hende.

Hvis det er jer der vækker hende, så kan i jo holde op med det og bare give hende en klokke om halsen, så i vågner hvis hun begynder og søge rundt.

Når hun så søger efter et passende sted, så tag hende op, for hun vil helt sikkert ikke tisse så længe i bærer hende, dermed kan i nå og stikke i sutsko og komme ud med det lille kræ. Ros hende, men brug en stille ros så hun ikke kommer helt op på mærkerne og ikke kan sove igen bagefter.

læg hende i hendes kurv igen og gå selv i seng igen, husk endelig og ignorer hende hvis hun er så vågen, at hun vil lege, hun skal lære at natten er til søvn og ikke leg.

Husk først og fremmest og være taknemmelig over, at du har en hund med en helt normal adfærd.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-08-07 07:45

Liseaa

Citat
hej Hvor lang er "en nat " hos jer?
Har i konsulteret en dyrlæge og har hunden andre symptomer på "unormal adfærd"??
Prøv at uddyb lidt nærmere hvad hunden måske kan fejle "ike fejle"

Rolig nu, hvalpen er kun lige kommet fra sin mor.
Den fejler da intet, det har da intet med "unormal adfærd" at gøre.
Og om natten er 5 eller 8 timer kommer da ikke sagen ved.

Da vores havde brug for at komme ud om natten, blev hun luftet ved 22.30 tiden inden vi gik i seng og igen ved 6.30 tiden inden min mand tog på job. Men i løbet af natten skulle hun ud og tisse 2-3 gange stadigvæk.

Vi har nogle bekendte som også fik hvalp da vi fik. De satte uret hver 2.time hele natten for at gå ud med hunden. Det er ikke noget vi har syntes om da vi ikke mener at det vil "træne" hunden i at kunne holde sig. Ikke forstået i den forstand at den skal holde sig til vi har tid men at skulle kunne sove natten igennem.

Og hvad det angår at tisse inde, så gjorde hun det kun den første uge, vi havde hende og hun lavede kun en eneste gang inde.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-08-07 14:22

Hejsa.. Hunde er forskellige. Så i må prøve jer frem til, hvad der passer bedst til lige præcis JERES lille nuser.
Det er rigtig fint med en enkelt luftning om natten når hvalpen kun er 9 uger. Hvis DET forhindrer søer på gulvet, så er det værd at tage med. Også fordi jo mere I gør ud af at hjælpe hvalpen til at besørge udenfor, jo hurtigere vil den blive renlig... Altså forudsat den er moden til det.

For der er flere ting, der skal til for at hvalpen kan blive renlig. 1) den skal være fysisk moden til det. Altså den skal være i stand til at holde sig. 2) Den skal mentalt forstå, hvad det drejer sig om. Det er både et spørgsmål om alder og om evnen til indlæring og om familiens pædagogiske evner.

Den fysiske modenhed kan I ikke gøre noget ved. Det tager den tid, det tager. Og også DET kan variere fra hund til hund.
Og I er heller ikke rigtig herre over hvor hurtigt opfattende hvalpen er.
Men I kan forberede jeres lille hvalp NETOP ved at gøre hvad I gør: I sørger for, at hun så vidt som overhovedet muligt kommer til at besørge udendørs. Også om natten.

Når det så er sagt, så må jeg lige tilføje, at alle raske hvalpe bliver helt renlige på et tidspunkt. Også selv om man ikke gør særlig stort nummer ud af det, og også selv om der sker uheld mens man sover. Det er helt et temperamentsspørgsmål om man vil stå op om natten eller ej.

Jeg TROR ikke, at det er den lille 9 uger gamle pige, der står og piver og tigger om at blive lukket ud??

Med Silke lod jeg simpelthen terrassedøren stå åben om natten... Voila!! Ingen uheld! --Men hun havde allerede lært i kennelen af de voksne hunde at man så vidt muligt skulle tisse udenfor. Og jeg fik hende midt i en hedebølge. Så hvalpene havde været en del udendørs.

Kommentar
Fra : mettecool

Dato : 06-08-07 21:37

jeg har på intet tidspunkt sagt at der var NOGET GALT med min vovse . .

Det var ren nysgerrighed ... jeg kunne aldrig finde på f.eks at tagehendes vand fra hende..
Og har ingen intentioner om at kontakte dyrlægen... For der er ikke noget problem OVERHOVET..

Jeg var bare nysgerrig.....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-07 23:05

jeg er helt sikker på at det var skrevet til 'liseaa' (det står osse i indlægget) som var den der skrev om sygdom Det var ikke kritik af dig Mette

selvfølgelig er der ikke noget i vejen med din lille vuffer, den er bare ikke ret stor endnu og en smule utæt som alle små børn er

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-08-07 06:38

Citat
Du kan evt. tage hendes vand fra hende ved 20 tiden, men det er lidt synd, det er jo kun en lille baby endnu og hun har ikke styr på sin vandladning endnu.

Det var et forsigtigt foreslag og ikke en ordre, det med vandet.

Godkendelse af svar
Fra : mettecool

Dato : 15-08-07 19:10

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 15-08-07 19:43

Glad for at du kunne bruge min erfaring, for det var sådan jeg gjorde med min hund.

Lykke til jer alle

Lykken er en glad hund og den ejer.

Carpe diem