/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Agurkeplanter
Fra : kammanoerup
Vist : 3060 gange
100 point
Dato : 05-08-07 17:33

Hvem kan hjælpe!
Jeg har to agurkeplanter i mit drivhus- planterne står i plantesæk på kappilærkasse, vandes med gødningsvand 30ml pr 10l vand. De har båret jævnt pænt, men nu er næsten alle blade blevet lyse gule, hvad er der i vejen? jeg har dyrket agurker på denne måde i 9 år, men aldrig oplevet dette!
V.H. Kamma

Accepteret svar
Fra : Carner

Modtaget 110 point
Dato : 05-08-07 17:49

Hej Kammanoerup.

Prøv at læse denne side du kan måske få noget ud af den.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/536.html

Venlig hilsen

Carner

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-08-07 21:20

Det er sikkert spindemider. Mit forslag er at du dusher med insektsæbe, - lad være med at eksperimentere selv, når du køber insektsæben i et havecenter og følger brugsanvisningen, så ved du at det fungerer.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-07 00:23

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på agurker, for jeg ved slet ikke noget om dem (ud over at de smager godt på en leverpostejmad )

MEN - her hos os er der osse sket mærkelige ting i år - men med forskellige planter. Planter som jeg altid har fået frodige og storblomstrende, er visnet og er blevet kedelige osv. Ingen af dem er dog gået helt ud - men næsten.
Så var der en der sagde at jeg skulle prøve at kigge nede i jorden omkring rødderne og ganske rigtigt - der var snegle dernede! Ikke dræbersnegle med de ganske almindelige snegle med hus på ryggen.
Jeg ved ikke om det er dem der bærer skylden men det fik jeg at vide. Jeg har ikke konstateret om det hjalp at fjerne sneglene for jeg skiftede planterne ud og nu holder jeg øje med de små husbærende kræ og de får en gevaldig flyvetur når jeg napper dem. jeg er overrasket over at jeg kan tage så mange snegle som jeg gør og give dem flyvetur, noget kunne tyde på at de godt kan lide planterne - på den sultne måde.

Jeg ønsker dig og dine agurker alt godt!

Venlig hilsen Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 08-08-07 16:10

Tak for svaret Carner. Nu har jeg undersøgt bladene med lup! Jeg har ikke fundet nogen form for "dyr" så jeg hælder mest til at det er rodnettet, der ikke er så godt. Fylder nu kappilær kassen helt op hver dag og prøver også at gi' lidt mere gødning, så håber jeg at planterne kan holde sommeren ud!
Tak til alle der har prøvet at hjælpe V.H. Kamma