/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er videoovervågning tilladt?
Fra : snaken
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 05-08-07 16:21

Ja, i forbindelse med min tråd her, http://www.kandu.dk/Spg107916.aspx, kom jeg til at tænke om det overhovedet er tilladt?
En bekendt har lige fortalt mig at det mener han ikke er tilfældet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:24

Det er tilladt på et køretøj.
Kan næppe kaldes overvågning.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 05-08-07 16:37

Ring til dem der sælger det, i de andre link. De kan nok fortælle dig reglerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:40

Det findes på køretøjer, har set flere med udstyret.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-08-07 17:20

Bakkamera er fuldt lovligt at bruge til biler, jvf. regler og love vedrørende overvågning i Danmark.

Citat
§ 1

Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant apparat [B]med henblik på overvågning.[/B]

kilde: http://spyman.dk/regler_og_love_vedroerende_overvaagning_i_danmark-i-7.html?osCsid=3eac6b73068284076a0085982513339c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-08-07 19:23

Men hvis du begynder at optage/gemme/publicere....................så er det en anden sag.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 05-08-07 19:58

Altså ostemanden kan måske have ret her, jeg ved det ikke. Når trafikken overvåges via udstyret BAG ved traileren kan man vel også kalde det en kombination af overvågning af trafikken og dermed også personer, eller?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:06

Nej det er ikke overvågning at ét offentligt sted.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 13:35

Du må overvåge i din egen bolig og på din egen grund, så den ikke også overvåger dit fortov (offentlig). Det offentlige, politi o.s.v. fik for få or siden lov at overvåge, uden yderligere kommentarer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 13:39

http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/kedebreve
Overvågning er flere ting, så se også på ovenstående link.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 13:41

http://www.datatilsynet.dk/TV-overvaagning/indhold.asp
Måske var også denne side interessant.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 08-08-07 09:27

Jeg synes egentlig fortsat at formuleringen af loven virker ret kringlet. Jeg tror jeg retter en forespørgsel direkte til myndighederne.