/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Oversætte et par svenske ord?
Fra : sonjajensen
Vist : 6815 gange
50 point
Dato : 05-08-07 15:06

Min famile og jeg har været en uge i Sverige, hvor vi er stødt på et par ord, vi gerne vil have oversat.. Vi har forsøgt med en ordbog, men kunne ikke finde ordene..

Når vi kørtr på motorvejen, kom vi forbi flere steder, hvor der stod bynavn+motet.. Eksempelvis Väsemotet.. Hva betyder MOTET?

Og ved tanstationer, kunne man få "livs".. Hva er det?

Tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-08-07 15:07

Livs er fødevarer (Livsfornødenheder)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-08-07 15:22

Så vidt jeg husker er motet et svensk udtryk for noget der ligner hotel/motel - altså en blanding af de 2.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-08-07 15:24

Enig med Kortoververden.

Ved ikke med det andet.

Hvis du ingen svar får, kan jeg spørge min svenske kollega på arbejde i morgen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:28
Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-07 15:29

Livs er en mindre "købmandsbutik" med dagligvarer, som du også ser det på mange tankstationer i Danmark

Mota betyder spærre vejen, hindre: drive, jage

Men om det har relation til de steder, hvor du har set motet, det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-08-07 15:34

Fandt en debat her

http://www.kustobsar.se/forum/forum_gof.asp?postid=454

Hvor blandt andet følgende er skrevet:

Citat
Jag har för mig att nästan alla mot är namngivna i Bohuslän (körde ju den sträckan ofta förra våren då jag inventerade i Bohuslän), och detta med namn av typen xxx-motet. Jag hade överhuvudtaget aldrig reflekterat över det fram till för ett eller två år sedan, när jag av en kompis som från början kommer från Halmstad fick reda på att ordet mot är ett mycket lokalt uttryck som bara används i Göteborg och till viss del en bit N och NO om Göteborg (möjligen hela Västra Götaland, men jag har ev. för mig att det inte ens sträcker sig så långt inåt). I resten av landet tycks det heta Trafikplats xxx, vilket rent språkligt inte alls fungerar lika smidigt i löpande tal som xxx-motet. Tycker i alla fall jag som infödd Göteborgare :)

Husomhelst, i Aimons länk ovan (som jag just kapade av lite så att sidan inte trycktes ut i bredden så hårt), kan man se just detta då alla mot från Kungsbacka och söderut heter Trafikplats xxx, medan alla norrut ända upp till Svinesund heter något med mot. Mycket bra idé det här med att lägga in dessa som lokaler. Använd motnamn i förekommande fall, och trafikplats-namn i alla andra + avfartsnumret så blir det nog tydligast möjligt.

Så altså en oversættelse af motet kune være trafikplats, som de har en masse af i Sverige uden at jeg helt ved hvad det er.. Mener at det blot er en rasteplads

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:37

Det er en trafikplads.
Mota betyder skubbe noget, hvilket man i overført
betydning gør i en trafikplads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:39

livs er en forkortelse af livsmedel som betyder fødevarer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-07 15:45

Jeg tror nu mere det er "motorvejen" til Väse

Citat
Motortrafikled Skattkärr-Väse (11 km)
Spångamotet Skattkärr
Väsemotet Väse, Lv 240 Molkom Hagfors
Landsväg Väse-Kristinehamn

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatser_l%C3%A4ngs_E18

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:46

Det er en trafikplads

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 05-08-07 15:50

Livs betyder levnedsmidler

Og motet , som eks. Väsemotet som du nævner, betyder "vejen/retning til/mod Väse"

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-08-07 15:53

Og jeg tager fejl i min formodning

Hellere komme galt af sted end slet ikke at komme af sted

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:05

Det er en trafikplads.
Citat
Olskroksmotet är en trafikplats i Göteborg där E6, E20 och lokalvägar ansluter varandra. Det är en trevägs motorvägskorsning, med ytterligare anslutning till lokalvägar i samma trafikplats. Trafikplatsens prioriterade riktningar är norr/söder längs E6 samt längs E20 söder/öster. Trafikmängden är mycket hög i alla riktningar inklusive den mindre prioriterade förbindelsen norr/öster, där det blir långa köer i rusningstrafiken.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-07 16:31

I musikkens verden kendes det også......her er det så blevet til traffikkens "musik og rytme".

MOTET

http://en.wikipedia.org/wiki/Motet
Citat
The name comes either from the Latin movere, ("to move") or a Latinized version of Old French mot, "word" or "verbal utterance." The Medieval Latin for "motet" is "motectum". If from the Latin, the name describes the movement of the different voices against one another.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-07 16:32

Teil

Ordet trafikplads findes altså ikke på dansk....og da slet ikke som du oversætter det der, som et trafikknudepunkt (vejkryds) hvor flere veje løber sammen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:34

dova så siger vi det på svensk
trafikplats.
Det er jo sverige det handler om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-07 16:35

jakjoe....det udtales altså slet ikke på samme måde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:36

Citat
Olskroksmotet är en trafikplats i Göteborg där E6, E20 och lokalvägar ansluter varandra. Det är en trevägs motorvägskorsning, med ytterligare anslutning till lokalvägar i samma trafikplats. Trafikplatsens prioriterade riktningar är norr/söder längs E6 samt längs E20 söder/öster. Trafikmängden är mycket hög i alla riktningar inklusive den mindre prioriterade förbindelsen norr/öster, där det blir långa köer i rusningstrafiken.

Jeg gentager, det er en trafikplats.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-07 16:37

Nej....det udtales på svensk.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:38

Ja motet med betoning på sidste stavelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-07 20:21

Citat
Ja motet med betoning på sidste stavelse.

Citat
Ordet trafikplads findes altså ikke på dansk
hvad hula skal vi så sige når vi skal til gladsaxe trafikplads ???

kan vi ikke blive enige om at det er en rundkørsel - den kan være lille eller stor - motet er et lokalt ord/ dialekt/

teils citat sådan frit oversat:

"etellerandetnavn"motet er en trafikplads/rundkørsel/op eller nedkørsel hvor e6 - e20 og lokalveje tilknyttes hinanden - det er et trevejs motorvejs kryds - med yderligere tilslutninger til lokalveje i samme trafikplads/rundkørsel/for den sags skyld op og nedkørsel osv osv osv

Når man kører nord for bla gøteborg bruges ordet motet - altså på vej til etellerandet hvad den by nu hedder

sjov tråd egentlig - men flue væk her

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:25

Citat
gladsaxe trafikplads ???

dova har lige belært os at trafikplads ikke findes i det danske sprog.

Citat
kan vi ikke blive enige om at det er en rundkørsel

Det er ikke en rundkørsel.

Det er en svensk trafikplats.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-07 20:29

miritdk> Spørgsmålet:
Citat
Hva betyder MOTET?

Et svært spørgsmål for nogen, og nemt for andre.

http://www.mylanguage.gov.au/sv/407036

prøv at skrive MOTET her http://g3.spraakdata.gu.se/saob/konk_main.phtml ....der kommer nogle opslag, men helt meget klogere bliver jeg ikke.

Andre gode forslag ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-07 20:31

ok men det er et knudepunk hvor flere veje mødes - og motet ligger så i det lokale hvor det svenske trafikplads - afløses af motet (vej til nn by)

jeg er ikke bilkyndig så hvad kalder vi så sådan et på dansk ????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:31

Citat
altså på vej til etellerandet hvad den by nu hedder

Duer heller ikke.

Jeg gentager.

Citat
Olskroksmotet är en trafikplats i Göteborg där E6, E20 och lokalvägar ansluter varandra. Det är en trevägs motorvägskorsning, med ytterligare anslutning till lokalvägar i samma trafikplats. Trafikplatsens prioriterade riktningar är norr/söder längs E6 samt längs E20 söder/öster. Trafikmängden är mycket hög i alla riktningar inklusive den mindre prioriterade förbindelsen norr/öster, där det blir långa köer i rusningstrafiken.

Olskroken ligger ikke i en eller anden retning fra trafikplatsen.
Olskroken er netop "stedet" for trafikplatsen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:33

Den svenske trafikplats "er" motet.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-08-07 20:40

Fandt denne side http://susning.nu/Trafikplats

Citat
Har ordet ngt att göra med ordet "moter"? En "mot"? Har för mig att det är samma sak. Som i "trafikmot"?
Mot betyder bl.a. sammanträffande, och möte.

Ordet "mot" används för trafikplatser i åtminstone Göteborg och Västerås. Jag skulle för övrigt böja det som ett mot flera mot. /David

Ordet trafikplats är lokalt betingat, om man menar med trafikplats som ett namn på en planskild korsning. I Skåne, Blekinge och Småland heter det trafikplats (vad jag vet, troligen Östergötland ochså) men för samma företeelse används ordet "mot" i bl.a. Stockholm, Göteborg, Västmanland etc. I Halland använder man numreringar på sina motorvägsavfarter men när man skall tala om den planskilda korsningen heter det trafikplats. Så ordet tycks alltså bara förekomma i södra Sverige och ingen annanstans
" undviker korsningar " Det är väl fortfarande en korsning, om än planskild.

Nu er der måske en indsnævring af området, hvor ordet bruges ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:47

Fem stjerner til jakjoe
som har forstået hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-07 20:53

Det betyder da bare, hvis man følger den vej, så kommer man til bestemmelsesstedet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 20:54

Citat
Det betyder da bare, hvis man følger den vej, så kommer man til bestemmelsesstedet.

??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-07 20:54

nu er det sådan at jeg tilfældigvis kender til en del mot - for at give et eksempel åbrobotet

altså hvor der er som jeg skrev - hovedveje - motorveje - lokalveje - til og fra kørsel (kan ikke beskrive det bedre - stadig ikke bil/trafik kyndig)

Nå finder lige et billede eller kort så jeg kan forklare mig så da

og det komme så h er

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.ncc.se/upload/swe/construction/infrastruktur/vagar/abromotet/abromotet_mini.gif&imgrefurl=http://www.ncc.se/templates/printPage.aspx%3Fid%3D2184&h=94&w=94&sz=10&hl=da&start=9&um=1&tbnid=k03J8UjfoWmwCM:&tbnh=80&tbnw=80&prev=/images%3Fq%3D%25C3%25A5bromotet%2B%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

kan det gøres tydeligere så -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-07 21:04

Ja hvis man kører på "motorvejen" så er der et skilt "Väsemotet" det er så retningen mod Väse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 21:07

Citat
Ja hvis man kører på "motorvejen" så er der et skilt "Väsemotet" det er så retningen mod Väse

Nej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-08-07 23:22

Citat
Det betyder da bare, hvis man følger den vej, så kommer man til bestemmelsesstedet.

Citat
Ja hvis man kører på "motorvejen" så er der et skilt "Väsemotet" det er så retningen mod Väse

Nemlig ans......det var jo det jeg skrev allerede i mit første indlæg.......sådan noget ved man jo efter mange tusinde kilometers kørsel i Sverige gennem flere år

Og "kloge" TEIL.......... tsk-tsk-tsk

Hvor mange store "trafikpladser" tror du der findes ude på lars tyndskids mark i det øde midtsverige

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-07 01:46

MOT er forklaret her http://sv.wikipedia.org/wiki/Mot ....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-07 10:37

dova

Det skrev jeg også her

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-08-07 15:45

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg tror nu mere det er "motorvejen" til Väse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-08-07 14:30

Ja, det så jeg ans.....men det behøver ikke være en motorvej....selv små usle hullede landeveje langt ude på landet kan der stå de skilte ved.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-07 15:38

Derfor havde jeg også skrevet "motorvej" , men vi er da enige om at skiltet viser "vej" til eks. Väse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-08-07 15:49

http://www.kandu.dk/spg107913.aspx#1209207

MOT og i bestemt form MOTET

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mot

Citat
Mot kan vara

benämning på de möten som Jamtamot (studentförening) håller.
en dödsgud i syrisk mytologi, se Mot (dödsgud)
huvudperson i en berättelse där guden Baal bekämpar honom.
[B]benämning på trafikplats. Det är framförallt runt Göteborg, Uddevalla och Värmland som detta begrepp används. Benämningen förekommer även i Västerås. [/B]

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-08-07 21:59

Så har jeg lige haft kontakt med min svenske familie.

Når der står Väsemotet, så betyder det, hvis du drejer af, at du kører mod Väse, men nu er der modkørende trafik på vejen. Du har forladt motorvejen, men kommer nu ind på en "landevej" med modkørende biler.

Håber det er til at forstå

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-08-07 16:02

Hentet fra dansktalende svensker

Motet ( Mot) er ett gammelt nordisk ordfor möte-möde. Sådan står det i mitt
lexikon:"Det återupplivades på 1960-talet som namn på det " vägmöte" som
bildas av en trafikplats till en motorväg."
" Livs" er kort fot livsmedel som betyder mad.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 07-08-07 21:01

Er det mon ikke xxx-frakørslen, ordet Motet betyder. Sådan valgte vi at tolke skiltene på E6 for et par uger siden

Synes også at kunne passe, hvis http://www.skona-rum.com/karta1.htm fordanskes.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-08-07 21:08

Du kan jo tolke det som du vil, bare du kommer frem til det rigtige sted.

Citat
Hva betyder MOTET?

Og ved tanstationer, kunne man få "livs".. Hva er det?

Det sidste spørgsmål nok helt afklaret. Det 1. ..... familie og venner er kontaktet, gamle bøger hevet frem, nettet pløjet igennem....svaret er dér, et eller andet sted.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 22:05

Citat
....svaret er dér, et eller andet sted.

Ikke dér jakjoe, men hér i denne tråd.
Du har svaret rigtigt.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-08-07 22:10

Det virker ikke som om, at alle er enige.

Men jeg er da overbevist om hvad det rette er !

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 22:14

Samme overbevisning her.
Håber Sonjajensen kan se det rigtige svar
og forstår hvad motet er.

Godkendelse af svar
Fra : sonjajensen

Dato : 10-08-07 12:33

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-07 12:42

Citat
Og motet , som eks. Väsemotet som du nævner, betyder "vejen/retning til/mod Väse"

Det er bare det at dovas svar er forkert.

Men ingen sure miner af den grund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-07 12:49

Svaret er næsten rigtigt

Väsemotet

Det betyder jo, at man nu kører ind på en vej men med modkørende trafik. Fra motorvej til landevej.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-07 13:20

Også forkert.
Det er muligt at køre fra en motorvej til en anden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-07 13:30

Olskroksmotet, som eksempel er en svensk trafikplats.
Hvor eller fra vejene fører har ikke med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-07 14:32

Citat
Også forkert.
Det er muligt at køre fra en motorvej til en anden

Det var da helvedes så klog du er Teil......har du egentlig nogensinde været i Sverige....

Det har ingenting med motorvej at gøre, skiltene findes også langt oppe i Sverige, hvor de sgu næsten ikke aner hvad en motorvej er...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-07 15:16

Da jeg spurgte min familie i Sverige, fik jeg det svar, at man nu kom ind på en vej med modkørende trafik. Ingen midterrabat, men det var vejen mod bestemmelsesstedet. I dette tilfælde Väse.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-08-07 15:46

Alle har ret.....ingen har ret !

Prøv at læse disse 2 udlægninger...og du kan igen blive forvirret....synes jeg.

http://susning.nu/Mot
http://susning.nu/Trafikplats

mvh
jakjoe