/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
78-plader på PC
Fra : Oldboston
Vist : 3364 gange
100 point
Dato : 05-08-07 15:04

Jeg har lige nu lagt et spørgsmål om dette under overskriften NEWMARK-pladespiller. Det drejer sig om, at jeg gerne vil finde ud af, om jeg kan overspille min samling af 78-plader (lakplader) til PC'en.....enten med Newmar eller en anden pladespiller, og hvordan jeg gribver det an.
Håber på et svar, enten her eller under det andet spørgsmål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:30

Det kan du med denne pladespiller, med usb stik.
http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=36539

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 05-08-07 15:42
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 15:43

Citat
Harald nyborg har en til 895..

En udmærket Lenco spiller.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 15:56

Ja det det kan du godt, jeg arbejder på mine gamle casette bånd og forsætter med pladerne, når jeg får ramt de rigtige indstillinger, jeg har problemer med en masse susen som ikke er der når jeg hører indspilningen, så jeg er ikke ekspert endnu det sidste jeg har læst, men ikke afprøvet er at der skal være jordforbindelse fra computeren og vistnok også afspilleren, så skulle støjen kunne fjernes, men ved det ikke endnu, vil du redigere i den optagne musik, så kan Audacity anbefales som optager: http://audacity.sourceforge.net/download/windows husk at instalere LAME encoderen hvis du vil gemme som mp3, i øjebikket bruger jeg Free Sound Recorder: http://www.sound-recorder.biz/ den er meget nem at bruge, bare klikke på Record når optagelsen begynder og Stop når den slutter, der kommer automatisk en genvej til en lydredigerings program som de gerne vil sælge til dig på skrivebordet, den kan bare slettes.
Princippet er at du sætter et kabel mellem afspiller og computer og så optager mens der spilles, du skal selv skrive titel og kunstner for hver nummer du gemmer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 16:20

Har I helt overset at det gamle LP format er 78 og ikke 45 = Single eller 33 (33-1/3) = LP
Jeg tvivler på (uden at vide det) om Harald Nyborg's Lenco kan klare 78 RPM

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:21

Det kan den, lenco altså

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 16:26

OK... så er spørgeren problem jo løst

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-08-07 16:33

Clan du får ret.
Harald Nyborgs Lenco kører kun 33/45 rpm.
Jeg sidder med en anden model her.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-08-07 16:51

Jeg har gjort det samme med mine LP plader.

Du skal bruge en afspiller til dine plader. I afspilleren skal der kunne sættes hovedtelefoner til. Derfra skal du have et lydkort i din pc, som skal fobindes med hovedtelefonstikket i din afspiller. Derfra kan du sætte et par andre hovedtelefoner, så du gennem pc kan høre om der kommer lyd ind på din pc.

Softwaren skal være http://www.goldwave.com/ som er helt gratis og der er ingen støj overhovedet andet end det der er på pladerne i forvejen med feks ridser.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 17:11

I tidernes morgen lavede jeg et lille indslag: http://www.kandu.dk/Tip5226.aspx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-08-07 17:13
Kommentar
Fra : valdera

Dato : 05-08-07 17:15

Hvor mange hastigheder er der på Lenco ?
Hilsen Valdera

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-07 17:24

Lenco fra Harald Nyborg og andre steder, kan ikke spille 78 plader: http://www.hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=305906

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 17:37

Det første link Teil har lagt er det ideelle......

Lencoen kører "kun" 33/45 (men er ellers super)

Numarken kører 33/45/78 og der er software med i prisen....

Så i med ledningen - så kører det for dig (selvom den ikke er fra HN )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-07 17:37

Nå nej - det er jo TH

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-08-07 03:47

Det er desværre ikke så nemt, som det er beskrevet foran. Jeg har læst Numarks produktvejledning, og som jeg læser den, kan den kun bruges til vinylplader, ikke lakplader. Når Numar omtaler 78 RPM er det fordi der ca. 1955-1960 var nopgle enkelte vinylplader med hastigheden 78 RPM (det var jo den man kendte fra lakpladernne.) Herom skriver Numarks brugervejledning:

"Hvis du vil overføre et album med 78 omdr./min., kan du overføre det ved 33 1/3 eller 45 omdr./min. i Audacity-softwaren! Når du har overført albummet, skal du åbne menuen Edit (Redigér), klikke på Select (Vælg) og derefter klikke på All (Alle). Åbn menuen Effect (Effekt), og vælg Change Speed (Skift hastighed). Vælg derefter overførselshastigheden (33 eller 45) såvel som den ønskede hastighed (78). Klik derefter på OK."

Som man ser er det en anden problemstilling end den, jeg er ivrig efter at løse, nemlig overspilning af lakplader med 78 RPM til PC'en. Et af svarene nævner en pladespiller med to udgange, en til hovedtelefoner og en til et udgangsstik, der kan bruges til PC, men det har jeg aldrig set. Jeg har en ældre grammofon med et Din-stik formet nærmest som et T, derfra går en ledning til låget i grammofonen, som indeholder en højttaler. Måske kan man forbinde dette stik med en PC, men måske ikke -- lydstyrken kan måske ødelægge noget i PC'en. Jeg har også været inde og læse CLANS glimrende vejledning under spillefolk, men jeg er bange for, at den ikke hjælper, når vi taler om 78 lakplader.

Så jeg savner desværre stadig et svar, der er let at gå til. Spørgsmålet er i virkeligheden enkelt nok: Hvordan overspiller man sine gamle lakplader på 78 RPM til sin PC'er?

Håber stadig på et rigtig godt svar.

Med venlig hlsen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-07 09:26

Med andre ord...

Pladespilleren har du.....

Den skal så blot forbindes med PCen.....

Hvis den eneste lydmæssige tilslutningsmulighed den har (jeg regner med den er med forstærker og et selvstændigt apparat)...

Om du hos f.eks. www.sandberg.dk kan finde lige det stik eller det skal sættes sammen af flere tør jeg ikke sige...

Det du skal bruge er modparten til dit DIN-højtalerstik som går over i et hovedtelefonstik (endnu bedre til mini-jack...

Dette minijack kan gå DIREKTE i komputeren hvorved du bruger komputerens højtalere....

Og så er det bare at optage.....

Noget i den stil http://elav.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=95648

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 16-08-07 14:34

Tak for svaret refi. Jeg synes, du har givet meget hjælpsomme oplysninger, og jeg kommer det nok ikke meget nærmere. Nu har jeg noget at gå videre med. Hvis det lykkes, finder jeg nok en måde at få det meddelt på her på kandu.
Venlig hilsen, Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 14:57

Selv tak....

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 13-01-08 23:03

Der er 2 ting, som skal være i orden, hvis du vil overspille 78-plader:
1) Pladespilleren skal kunne køre 78 omdrejninger - og
2) Pick up'ens nåleenhed skal være til 78-plader, hvor rillen er meget bredere end på en lp. Desuden er det tit nødvendigt med et noget større nåletryk. En lp-nåleenhed passer ikke ned i i 78-pladens meget bredere rille, og det vil give dårlig gengivelse.

Dette pkt. 2) er der ingen, der nævner i de andre besvarelser.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-05-08 15:34

Hej igen

Hos Brink Elektronik har jeg fået anbefalet og købt en Skytronic omformer. Den hedder 201.089 HI-LOW
Impedancxe Converter. Den har to stik til Output, dem kan jeg godt sætte i PC'en. Så har den ikke mindre end 6 tynde kabler til input, men hvis jeg skal sætte dem i et T-stik til min gamle 78-grammofon, hvordan skal jeg da vælge mellem de 6 kapber, for jeg skal vel kun bruge to.? På Skytronics hjemmeside står der, at produktet er udgået, derfor er der ikke brugsanvisning. Men der står følgende om produktet:

LINIESIGNAL OMFORMER
Separat justering af hver kanal
Udgang: Forgyldte RCA phonobøsninger
Kabinet i aluminium
Indgang: Tilslutning med connector
Connector med trådender medfølger

Har nogen af jer mod på at komme med et svar?