/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Vagordning.
Fra : ThomasEp
Vist : 1083 gange
100 point
Dato : 04-08-07 14:29

Hej,

Min kæreste er ansat i et rengøringsfirma hvor de har forskellige sommrhus rengøring og kontroller om lørdagen.
Hendes chef sagde til hende at min kæreste havde vagt telefonen (hvis der ikke er blevet gjort ordentligt ren eller lign. kan novasol ringe og sige at hun skal ud til et somerhus for at gøre yderligere rent)
Men mit spørgsmål lyder så om hendes firma godt kan tillade sig at gi hende vagt telefonen uden at varsle hende i forvejen?
hun har været ansat i snart 4 måneder og hun har aldrig haft den telefon før.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-08-07 14:38

Hvad står der i hendes ansættelsesaftale om vagtordning, og hvad står der evt. i den overenskomst, som hun er omfattet af?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 14:39

Citat
Men mit spørgsmål lyder så om hendes firma godt kan tillade sig at gi hende vagt telefonen uden at varsle hende i forvejen?

Hvorfor skulle de dog ikke kunne det - un er vel ansat... ?????

Citat
hun har aldrig haft den telefon før

En gang skal jo være den første.....

Hvor svært kan det være at køre ud til en adresse og gøre det man plejer at gøre....

Hvordan det afregnes er så en anden historie, men det står vel i hendes ansættelsespapirer.....

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-08-07 14:42

Det gør der ikk, hun er i krifa jeg må jo heller kigge i den os se hvad der står

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-08-07 14:45

refi.

Jeg er selv ansat i et firma hvor vi har vagt ordning, hvis ´JEG ikke kan ha vagten i en den og den uge, så skal jeg heller ikke ha vagten.
Problemet er at hun har sagt at hun ikke kunne ha vagten da hun skulle til fødselsdag idag når hun havde fri.
De får 16 kr mere i timen og det er for 2 timer de skal ha den, så det er at tage røven på folk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 14:50

Det står hende da frit for at finde et andet job.....

Hvordan DINE arbejdsbetingelser er - er jo uvedkommende - de gælder på DIN arbejdsplads....

Hendes arbejdsbetingelser står i hendes ansættelsespapirer...

Som sagt tidligere - BETALINGEN er så en anden historie - men det har ikke noget med dette at gøre....

Muligt arbejdsgiver er villig til at acceptere hvornår ansatte ikke kan tage vagten - men det er ikke noget de har PLIGT til at acceptere....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-07 14:51

Arbejdsgiver leder og FORDELER arbejdet........

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-08-07 14:54

Ved du om det firma hun er ansat i, har indgået nogen overenskomst med nogen arbejdstager organisation? Hvis ikke firmaet har det, er der ingen overenskomst at kigge i, så er der kun ansættelsesaftalen.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-08-07 15:05

Refi

ARBEJDSGIVER leder og fordeler arbejdet.

Ja, det har du ret i, men tit og ofte kan de ikke finde ud af det, i det her tilfælde kan de ikke finde ud af det.

Hvis du kiggede på det jeg skrev tidligere og jeg citerer: Det gør der ikk, hun er i krifa jeg må jo heller kigge i den os se hvad der står

Men kan du ikke lade være med at komme med sådanne dumme kommentar.

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 04-08-07 15:07

bille..

De har jo noget med krifa at gøre, så må jo se hvad der står i deres overenskomst.
Der står ikke noget om en vagt ordning i hendes ansættelsesaftale

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-08-07 15:13

Ved du objektivt, at det firma, din kæreste er ansat i, HAR overenskomst med krifa?

Der er masser af firmaer, der IKKE har overenskomst, og så er det ansættelsesaftalen, der er gældende.

Står der heller ikke noget i ansættelsaftalen, at hun arbejder efter en vagtplan?

Hvad står der om arbejdstider i ansættelsaftalen?

Kommentar
Fra : karus

Dato : 04-08-07 15:24

Citat
Men kan du ikke lade være med at komme med sådanne dumme kommentar
.

Hvor mener du refi er kommet med dumme kommentarer.
Det er arbejdsgiveren der leder og fordeler arbejdet, det har fagforeningen intet med at gøre (sålænge loven overholdes).
Arbejdstider osv. er aftalt ved ansættelse og er ikke afhængig af hvad andre gør.
Er intet aftalt bestemmer arbejdsgiver.

Ved ikke hvorfor du absolut vil blande fagforening ind i billedet, men det er måske det du ønskede inden du stillede spørgsmålet.

Så svaret på dit spørgsmål med de oplysninger der er givet her
Citat
Men mit spørgsmål lyder så om hendes firma godt kan tillade sig at gi hende vagt telefonen uden at varsle hende i forvejen?

ja

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 04-08-07 15:27

I det firma jeg arbejder i er alt arbejde om lørdagen 100% timer, men de har også overenskomst med 3F.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-08-07 15:53

Krifa kan ikke forhandle overenskomster, da de ikke er godkendte!
Når man vælger den billige løsning får man også de dårligste forhold, og da der blev skrevet under på aftalen har arbejdsgiver sagt at alle oplysninger inkl. tlf.vagt blev nævnt, og hvem kan bevise modsat?
Ingen overenskomst ingen regler og det må hun finde sig i, eller sige op.
Da der er mangel på arbejdskraft kan hun sikkert finde noget hurtigt.
Blot en betragtning

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 04-08-07 22:34

Hej der har godt nok været skrevet en hel del her, men det kort og lange er om hvilken fagforening din kærestets arbejdsgiver har tegnet overenskomst med og så er det den der gælder og hvis der ikke er tegnet noget ja så er det en skam - der er inde for Lo familens overenskomster vasler ved weekend vagt ordninger mv. men de kri ved jeg ikk

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : nogoodbadguy

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-07 07:10

Uden overenskomst har man kun arbejdsmarkedsloven som giver ret til den aftalte løn og ferieloven på 12,5 %. Der er ingen lovgivning, der fastsætter en mindsteløn. Hvis du arbejder uden overenskomst, skal din løn fremgå af dit ansættelsesbevis.
Eller gør som jeg gjorde da jeg startede i et nybagt firma for ca. 6 måneder siden, tag din arbejdsgiver med i den lokale 3F få alle de blanketter i skal bruge til overenskomst og ansættelsesbeviser og de klarer en overflytning til en rigtig fagforening uden at det koster en krone at bliver overflyttet. En ordentlig overenskomst er som regel med til at holde de fleste problemer nede så begge parter har arbejdsro.
Bare et godt råd.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 05-08-07 21:26

Tak for svaret nogoodbadguy.