/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tikker, når pedalen trædes ned
Fra : Hvidtiger01
Vist : 869 gange
50 point
Dato : 04-08-07 12:03

Jeg har opdaget en "tikkende" lyd i vores bil. Man kan høre det når man køre i 1 eller 2 gear, og det sker kun når man trykker på gaspedalen. Slipper man gassen er lyden væk og den er ikke særlig høj, hvilket vil sige, at man ikke kan høre den når man køre i 3 gear og op efter. Det er en hurtig tikkende lyd som kan lyde som en sten i dækket. MEN DET ER DET IKKE!!!.. Griner.. Den har både gjort det på de gamle vinterdæk og de helt nye sommerdæk som jeg har fået. Tændrørene ser rigtig fine ud og kan ikke lokalisere fejlen eller lyden. Ikke andet and det lyder til at det kommer fra motoren. Er det noget nogle af jer har hørt får eller har en ide til hvad det kan være??

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-08-07 12:16

Er det ikke et spørgsmål om at få stillet tændingen...?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 04-08-07 12:20

Få stillet tændningen!?.... Nu har jeg ikke vilde forstand på biler, men hvis tændingen står forkert ville det så ikke også kunne mærkes når man køre af en eller anden art? For den starter og køre rigtig godt!.. Kan tændningen sige sådan en lyd da?.. Som skrevet stod siger den det kun når man trykker på pedalen...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-07 12:23

Hvis lyden kommer fra motoren, kan det være en utæt ventil, eller en (eller flere) ventiler som skal stilles - det kan et værksted hurtigt ordne for dig.
Fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 04-08-07 12:27

Oki!... Det lyder som en lille ting som ikke koster det vilde hvis det nu er en eller flere ventiler som siger den lyd??

Mange tak og i lige måde... ..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-07 12:32

Nu har du jo ikke afsløret hvilken bil der er tale om, men mange nye biler har selvjusterende ventiler, og det kan også være en af disse "selvjusterende" enheder, som er tilstoppet af skidt, således de hydraulisk set ikke længere er i stand til at "selvjustere"... men som sagt, det koster ikke en bondegård at få tjekket på et værksted.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 04-08-07 12:35

Det er en bette Ford Ka 1,3 fra 1996.. Den har ikke kørt ret langt. 75000km... Har ikke lige råd til en større.. ...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 04-08-07 12:36

sludder.. den er fra 1998!...

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 04-08-07 12:40

Det er skam en fin lille bil, og så længe den dækker dit behov, ja så er det jo fint.
Jeg er ikke klar over om Ford Ka har selvjusterende ventiler, men mon ikke den har, og så kan det sikkert løses ved at skifte olie, køre lidt med skylle olie (et par timer) og så skifte olie og filter en gang til, altså tilbage til "normal" igen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-07 12:41

Som sagt... det er noget et værksted kan afgøre på få minutter
Hygge...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 04-08-07 12:44

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-07 12:50

Velbekomme... og takker for pointe, men det er jo ikke 100% sikkert, at det er ventilerne, som er problemet... men en "tikkende" lyd (fra motoren) er som oftest = ventil-problem.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-08-07 13:07

Det lyder som om den tændingsbanker.. Det er et udtryk for at tænding står for højt, det kan få stemplerne til at "klirre/tikke" i foringerne ved hård acceleration ved lave omdrejninger.

Men som tidligere nævnt, det er en billig ting at få justeret

- Anden

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-08-07 02:04

Jeg er sikker på, at ysseven og anden har ret. Du kan kontrollere det ved, at hælde 1-2 litter karburatorsprit i næste gang du tanker. Det hæver oktantallet. Hvis din tikken forsvinder, skal du have justeret tændingen.

Hvis det var ventilerne, ville du have lyden hele tiden.