/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af brugt bil.
Fra : bpedersen
Vist : 788 gange
100 point
Dato : 03-08-07 22:30

Hej.

Jeg er er ved at kigge på brugt bil.
Jeg er kommet så langet at jeg har valgt en skoda pga. forsikringen.

Jeg har kig på en Fabia og en Octavia.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51100081
og
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49218719

Jeg ved godt at octavia'en er lidt ældre og har kørt lidt længer, men det er jo en diesel motor. der skulle vel gerne være nogle kilometer i motoren endnu.
Jeg kommer nok til at løre ca 10000 km om året.

Hvad vil i vælge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-07 22:39

med det kørselsbehov er det alt for dyrt at købe en dieselbil. der skal du op og køre 30000 km om året.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 03-08-07 22:43

hvad er det der bliver for dyrt,
afgiften er da den samme på begge biler

diesel er billiger end benzin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-07 23:08

Citat
Jeg ved godt at octavia'en er lidt ældre

Ja...3 år, læg mærke til salgstricket med "årgang" 2002.....men den er altså ikke en årgang 2002, højst en 2002 model.......men registreret i 2001 og dermed et år ældre i følge brugtvognskataloget.

Ved nyere biler kan diesel som regel altid betale sig, da der er en lille prisforskel på diesel og benzin.....men dieselmotoren går som regel noget længere på literen.

Men at afgiften er den samme har du vist ikke helt ret i....ejerafgiften for dieselbiler er altid større end for benzinbiler, selv om forskellen ikke er så stor længere for de biler der kommer under reglen med éjerafgift og ikke vægtafgift.

Men her er det ikke kilometrene du skal vurdere ud fra vil jeg mene, men det faktum at en Skoda ikke er en af de mest slidstærke biler......og aldersmæssigt kan du hurtigere forvente begyndende rustangreb på dieselmodellen fordi den er tre år ældre , og at de ekstra 100000 km ca., ikke har gjort noget godt for de mekaniske dele i undervogn og styretøj = mere slitage.

mvh dova

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 03-08-07 23:23

den du klader ejerafgift er det ikke det samme som grøn afgift??
PÅ octaviaen Kr. 3.220
PÅ fabiaen Kr. 3.020

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-08-07 23:44

Husk lige ved køb af brugt bil ! http://domstol.fe1.tangora.com/page10242.aspx

er der pant i kalæsjen ??

hej!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-08-07 00:56

Forlang en prøve af bilen på en af FDMs testcentre. Det koster et beløb, - du kan se på nette, hvor meget det drejer sig om, måske ca. en tusse - og du og sælger kan diskutere til juleaften, hvem der skal betale, men prøv at foreslå, at I deler udgiften. Hvis han ikke vil bære med til at få bilen testet hos FDM, så lad være med at købe den. Du kan fåp brugte biler i nakken hvorsom helst, og Skoda er ikke ubetinget det bedste køb, selv om de er bedre end deres ry.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-07 01:44

Citat
den du klader ejerafgift er det ikke det samme som grøn afgift??
PÅ octaviaen Kr. 3.220
PÅ fabiaen Kr. 3.020

Jo, det er det samme, og også som jeg skrev er der ikke mere den store forskel på det, selv om diesel er dyrere

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 04-08-07 12:51

dova

Mener du ikke at benzin er lidt dyre.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 04-08-07 17:17

okay, tak for de mange gode svar.
Hvad med den motor som ligger i fabia'en.?
Er den god?
Kan den følge med på motorvejen uden det tager en krig før den er oppe i fart.
Det er en 1,4 med 101 hk.

Accepteret svar
Fra : bergmand2004

Modtaget 100 point
Dato : 04-08-07 22:34

jeg ville helt klart tage octaviaen, jeg har selv en octavia fra 2001 samme diesel som du har kig på, jeg har kørt 24.000 i den siden jeg købte den for et år siden, og der har ikke været nogle problemer. Jeg synes den trækker fint og det er en god letkørt motor, og nu kommer det bedste jeg har aldrig kørt under 20 km pr. liter, og det på trods af jeg har en del bykørsel og motorvejskørsel (ca. 120 km/t). Jeg kender en der har en fabie 1,4 100 hk, og den går ikke meget mere end 13 på en liter, jeg mener også at dieselbilen vil holde brugtprisen langt bedre en benzin bilen....

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 05-08-07 11:23

Hvor langt har din octavia gået.
Er der noget rust at så på den endnu?

Hilsen Spejdermanden.

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 13-08-07 18:53

Tak for svaret bergmand2004.