/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Den bedste kogebog?
Fra : Grimstrup
Vist : 871 gange
50 point
Dato : 03-08-07 21:38

Jeg leder efter en kogebog, en der kommer lidt rundt om det hele. Jeg har lidt kig på Den klassiske køkkenskole som man kan få til 100 kr. i øjeblikket, nogen der ved om den er noget ved, eller har den en anden der kan anbefales?

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 03-08-07 21:59

Det afhænger helt af hvilken type mad du vil lave - der er et hav af kogebøger som stort set dækker alt!

mvh

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-07 22:11

"God mad - let at lave" er skrevet af Lotte Haveman, Kirsten Høg Fogt og Marianne Kastberg. Den er udgivet af Husholdningsøkonomforeningens forlag. Hvis du går ind på bogpriser.dk og søger på "God MAd", så ser du, at man kan købe både 6. og 7. udgave. Denj 6. udgave er kun et par år gammel og kan fås lige fra 179 kr. hos B. O. Bøger og op til 323 kr. hos Saxo.dk.

Min hustru er en særdeles erfaren kok, dygtig både til daglig madlavning og til gæstemad. Hun har mange kogebøger fra ind- og udland, men hun siger, at "God mad" er den absolut letteste at arbejde med, samtidig med, at den kommer meget vist omkring i opskrifterne. Hele det store danske køkken, men sandelig også alt det vigtigste fra det internationale køkken. På hjemmesiden betegnes den som den klassiske grundkogebog, der indeholder alle de gode, kendte retter og det bedste af alt det nye, der er kommet de senere år.

Vi har foræret bogen til vore børn, der er i 30'erne, og de bruger den meget, og selv jeg, der er en ældre herre, slår altid op i "God mand- let at lave", hvis jeg har lovet fruen at stå for madlavingen en enkelt aften. Men vær obs på priserne, det er tosset at betale dobbelt pris hos Saxo.dk, når man på bogpriser.dk kan finde en god og billig leverandør.

God fornøjelse og velbekomme.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 03-08-07 22:25

Frk.Jensens kogebog går du ikke fejl af.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 03-08-07 23:24

Jeg er enig med Oldboston i at "God mad - let at lave", er en rigtig god all-roundkogebog. Jeg vil da også nævne Tørslefs kogebøger, især den røde, som omhandler "almindelig" mad. (Der er også en blå bagebog, en gul syltebog, en hvid frokostbog osv.) De er ret billige - omkring en 50ér tror jeg.
Eneste ulempe er at der ingen billeder er i.
wibbi

Kommentar
Fra : tubaytulaygulay

Dato : 03-08-07 23:33

Du kan finde tyrkiske kogebøger på Turkkitap.de

god fornøjelse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 04-08-07 00:06

Frk. Jensens kogebog kommer både ind på de mest gængse retter og de mere avancerede. Her er alt fra brun sovs til kager. Den er nem og overskuelig.

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 04-08-07 07:50

Vi har både Frk. Jensen og God Mad, og Frk. Jensen er klart vores mest brugte. Men begge bøger bevæger sig stort set kun indenfor det klassiske danske køkken, så vi supplerer ofte med spændende opskrifter fra nettet.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 04-08-07 09:26

SUHRS kogebog af Ingeborg Suhr - dejlige opskrifter + at man lærer alt fra bunden.
Dækker forretter, efterretter, desserter, syltning, bagning, behandling af madvarer, hvordan man renser fisk, skærer kød ud - dækker alt.

jeg arvede min mors fra ca. 1936 og fik en ny da jeg var på husholdningsskole i 1972 - bruger dem begge flittigt.
SE her: http://www.suhrshus.dk/suhr_mad.htm

Kommentar
Fra : LKMortensen

Dato : 04-08-07 10:16

Den bedste kogebog er heltsikkert www.alletiderskogebog.dk
Den er gratis, og har mange bud på alting. Slår man f.eks. æggekage op, kommer der måske 15 forskellige slags, der har fået karakterer af andre brugere. Der er også billeder af en del af retterne.
:)

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 04-08-07 19:10

Tak for svaret Oldboston.