/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lyd i lejlighed
Fra : BjornJ
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 03-08-07 20:32

Jeg har fra en nær bekendt fået denne forklaring.
Min plageånd af en lyd kom første gang d. 7.okt. sidste år. Den lyder som en lastbil i frigear og føles som om jeg får trykket skallen ind. Og ingen andre, jeg har talt med kan som sagt høre den.
Er der nogen der ved om sådan noget kan måles.
Jewg har tidligere hørt om at der er nogen der kan høre lyde som andre ikke kan høre, men aldrig at de pludselig opstår et sted hvor de ikke har været før.
Min bekendte har boet i lejligheden i 30 år.
Det kan ikke være sinitus, for lyde flytter ikke med.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-07 20:44

Citat
Det kan ikke være sinitus, for lyde flytter ikke med.

Måske måske ikke, ingen ved.
Den kan være en for for tinitus, hvor man hører sin egen puls.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-08-07 21:08

Citat
Min bekendte har boet i lejligheden i 30 år.
Det kan ikke være sinitus, for lyde flytter ikke med.

Betyder det, at lyden kun er der, når vedkommende er i sin lejlighed - og ikke udenfor...?

For så kan der jo være tale om en ånd, der måske skal hjælpes videre! Det er ikke unormalt, at de "giver sig til kende" ved lyd, lugte, syn m.v.

Hvis du er interesseret, så kan jeg linke til én, som kan hjælpe med den slags - og det koster jo ikke noget at spørge hende.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 03-08-07 21:24

Er det kun dig der kan høre det? Har du hørt det samtidig med at der også er andre til stede i rummet/lejligheden?
Der er nogle mennesker der er meget følsomme overfor elektriske lyde. Kan huske jeg så en udsendelse om det. Disse mennesker blev latterliggjort fordi andre ikke kunne høre lydende.
Det kan jo ikke være tinitus hvis du kun høre dem i lejligheden.

Prøv at beskriv lidt mere hvornår de opstår (lydende) og på hvilke tidspunkter.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-07 21:26

Nu har jeg tinnitus.....Netop en lastbil. Og den flytter ikke nødvendigvis med, men sommetider?!?!? Enten det, eller du hører infra lyd. Det sidste kan måles, om der er noget altså!

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-08-07 22:02

Landsforeningen infralydens fjender går meget op i det:

http://www.geocities.com/infralyd/infralydny.html

Nogle mener at spørgsmålet hører hjemme under psykologi/andet helbred, men nogen endelig afklaring er der vist ikke.

Så vidt jeg husker var der en lang artikkel om det - vistnok i politiken- for en måned eller to siden.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-08-07 23:19

Betyder det, at lyden kun er der, når vedkommende er i sin lejlighed - og ikke udenfor...?
Ja.
For så kan der jo være tale om en ånd, der måske skal hjælpes videre! Det er ikke unormalt, at de "giver sig til kende" ved lyd, lugte, syn m.v.
Hvor skulle den "ånd" komme fra efter at min bekendte har boet 30 år i lejligheden?
Hvis du er interesseret, så kan jeg linke til én, som kan hjælpe med den slags - og det koster jo ikke noget at spørge hende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-07 23:22

Som regel er der hverken ånder på spil eller tale om noget andet overnaturligt ved den slags tilfælde , men der findes faktisk lavfrekvente lyde som visse mennesker kan høre.

Og de lyde kan skyldes vibrationer fra forskellige installationer som så forplanter sig gennem en bygning og altså af nogen bliver opfattet som en meget generende brummelyd.

Så din bekendte må i gang med at undersøge om der er blevet monteret et eller andet i bygningen....og det kan være alt, lige fra et andet køleskab, udluftningsventiler og til en akvariepumpe o.s.v.

Medmindre altså, at der ligger noget psykisk til grund for det, lidt som de der hører stemmer i ders bolig o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-08-07 01:38

Citat
Som regel er der hverken ånder på spil eller tale om noget andet overnaturligt ved den slags tilfælde

Nå...

Det er godtnok en skråsikker udtalelse - og ikke særlig rigtig. Men lad det være, hvad det være vil...

Jeg mailer linket, så det ikke opfattes som falsk reklame. For man kan ikke udelukke en ånd.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-08-07 01:40

Tinnitus opleves netop som om det 'ikke flytter med' når man bevæger sig, idet Tinnitus mindskes betydeligt når der kommer andet støj i øret.

Tro mig - Tinnitus kan sagtens opleves som det beskrives i spørgsmålet! Det er, endog MEGET, almindeligt at Tinnitus opleves netop som lyden fra en lastbil i tomgang. Hos mig er det skiftende mellem dørklokke og havets brusen og det har det været i over 30 år.

Man kan opleve at Tinnitus simpelthen forsvinder hvis man tænder for radioen og skruer op for lyden, det er blot fordi Tinnitus overdøves af anden lyd.

Hvis der, samtidig med Tinnitus, opleves gener fra hovedet og måske svimmelhed, kan der være tale om Meniere.

Prøv at foreslå din bekendt at opsøge en ørelæge for at få en snak om tingene og måske få foretaget en høreprøve, Tinnitus optræder ofte sammen med en nedsat hørelse og man kan opleve at Tinnitus kan dæmpes ganske meget og endda helt forsvinder, hvis man får høreapparat.
Optræder der 'kun' Tinnitus og er der ikke medfølgende høresvækkelse, så kan man, hvis Tinnitus er så stærk at den er invaliderende, forsøge at bruge et høreapparat hvor der tilsættes lidt støj som så kan dæmpe Tinnitus, dette har jeg dog ikke selv prøvet, da det, for mig, lyder lidt som at vælge mellem pest og kolera.

Men prøv en ørelæge! Eller en audiologisk afdeling.

Held og lykke.
God weekend.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-08-07 10:05

Det kan da godt være, at jeg har misforstået spørgsmålet - men jeg læser det, som om lyden KUN er der, når vedkommende er i sin egen lejlighed...

Og så hænger det ikke længere sammen med tinnitus.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-07 16:13
Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-08-07 21:27

Fpreløbig tak for de mange indlæg!
Jeg har skrevet til min bekendte og opfordret hende til at gå ind på "KANDU" og se de mange forslag, så måske dukker hun op.
Ellers må jeg til at sende svarene til hende.
Er der nogen der ved hvordan man kopierer fra kan du?

Bjørn

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-08-07 08:38

Du kopierer da bare linket til denne tråd over i en mail.

Klik på linket, højreklik, kopier - åben en mail, højreklik og sæt ind.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-08-07 11:57

Tak til Ysseven

Pråsen gik op for mig straks efter at jeg havde skrevet.
Det jeg gjorde galt var at jeg h. klikkede uden for den markerede tekst.

Bjørn