/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskinen slår HPFI fra
Fra : gxu2002
Vist : 2420 gange
200 point
Dato : 03-08-07 15:38

Min vaskemaskine er gået HALV i stykker. Den slår HPFI fra, hver gang den kører frem fra et vaskeprogram til andet under en vask. Hvis jeg drejer knappen lidt frem og slår HPFI til, kan vaskemaskinen fortsætte helt normalt indtil næste trin. Det er en BOSCH model WFF 1601. Jeg vil gerne høre om det kan betale sig få den repareret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-07 15:46

Uden at lege elektrikker så ja - det er jeg ret overbevist om.....

Det lyder "blot" som en fejl i omskifteren der pludselig trækker for meget strøm ved skift.....

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-08-07 15:49

Det kan det sagtens.

Det er med 90% sikkerhed dit varmelegeme som skal skiftes, hver gang maskinen sender strøm til varmelegemet ryger HPFI´en

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 03-08-07 16:00

Tak for hurtige svar til både refi og thulin. Sikringen er ikke røget når HPFI slår fra. Jeg vil gerne høre om der kunne være fejlstrømme og evt. hvor. Er en omskifter noget man selv kan udskifte?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-08-07 16:08

Ja - det kan du godt - men du skal jo lige være sikker på det også er den....

Thulins løsning er også en mulighed - så fejlen SKAL findes først.....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 03-08-07 16:17

Det er ikke omskifteren, men som thulin skriver varmelegeme
Men kan også være vandpumpen.
Hvis du er fingermen, er begge dele let at skifte.
Først varmelegemet:
Sluk for strømmen på en hovedkontakt, eller HPFI
Skru bagbeklædning af, og træk spadestik af begge varmelegemer i bunden.
Mærk dig hvor de sidder.
Sørg for ledningsenderne med stikkene ikke rører hinanden eller metal.
Tænd strøm og drej programvælgeren langsomt rundt, slår den ikke HPFI relæet, så har du fundet fejlen.
Sluk strømmen, og skru møtrikken af midt på begge varmelegemer, så de kan trækkes bagud.
Køb 2 nye billigst på nettet, eller ved en forhandler, husk at skrive hele modelnummer, og evnt andre numre ned, de står typisk bag lågen.
Hvis varmelegemernes pakning ser dårlige ud, skal de også skiftes.
VH Palle Hansen
NB: Skulle det være vandpumpen, kan den tjekkes på samme måde. Den sidder nederst i bunden tæt ved dit trævlefilter.

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 03-08-07 16:31

tak, palle. Jeg vil teste varmelegeme først. Den slår nemlig ikke HPFI fra når den går fra vaskprogrammet over til skylle. Jeg undrer mig dog lidt, relæet også er slået fra når jeg sætter vandtemperatur på OFF.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-07 16:47

Tit kan man se at vand fra skuffen og ned i yder kar, løber ud nedenunder og drypper henover noget elektrisk, feks. vandpumpen, og så er det jo slangen der skal skiftes og ikke vandpumpen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-08-07 19:13

Hvis det er i skiftne er det ikke entydigt at det er varmelegmet....
Afledning kan man måle sig til. For myder det til at der er en ledning et eller andet sted der trækker afledning til stel.
Hpfi er altid afledning til Jord
når noget trægger for meget strøm er det sikringen der ryger.
Det kan også være noget helt andet - hvis der er et elektronisk program kort i maskinen...
så er det hyppigst et fugt problem.
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 19:33

Jeg tror på vandpåfyldning, som sprøjter ud over ledningsnet.
Ved skyl har påfyldearmen en anden stilling eller anden ventil.

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 03-08-07 21:35

Mange tak, Palle. Fejlen lå på varmelegemen. Efter jeg trak strømmestikkerne på begge ender af varmelegeme, fuldførte vaskemaskinen hele vaskeprogrammet uden problem.

Godkendelse af svar
Fra : gxu2002

Dato : 03-08-07 21:37

Tak for svaret pallebhansen. Fejlen lå i varmelegemet. Efter jeg trak stikkerne ud af varmelegemet, kørte vaskemaskinen hele vaskeprogrammet uden at HPFI slår fra.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-07 22:51

Ja, ja jeg har forstået det
Den fejl lavede vi andre også før, altså ikke at lave overgang, men at skrive en gang mere fordi Kandu er langsom.
Nu kan du jo også gå videre og forløbig indtil du får 2 varmelegemer hjem, kun tage strømmen fra det varmelegeme som er i udu, så vil maskinen bare tage længere om en vask, da kun et varmelegeme er der til opgaven, men pas nu på hjertet, og husk at sluk, når du roder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-07 23:02

Tak
Nåå nej det var bare dig der var hurtig til at ændre noget af skriften, men mig der var for hurtig.
Men tillykke med den lille elektrikereksamen, tag også og se om tromlens hovedleje har det godt, ved at tage fast om det store remhjul, og vrik med det, det må ikke kunne vrikkes det mindste i forhold til karret, og må ikke skurre når tromlen drejes rundt. For så skal du snart skifte leje.
De fleste varmelegemer i dag (Faktisk i de seneste 20 år) plejer sjældent at brænde af, så i må have meget kalk i vandet, og bruger måske for lidt sæbe, når så der sætter sig for meget kalk på varmelegemet, så kan varmen ikke komme hurtigt nok ud til vandet, og så gløder varmelegemet og brænder et lille hul. Så det kan være du skal vrikke varmelegemet ud, på grund af stor kalkbelægning.
VH Palle Hansen