/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræbersnegle igen igen...
Fra : vil.du
Vist : 4657 gange
200 point
Dato : 03-08-07 14:31

Hej derude.

Jeg var i haven og rydde lidt op.
Vi har gået og følt os ret heldige her, de få dræbersnegle vi har haft besøg af, har været til at overse og vi har klaret dem ved enten at træde på dem eller klippe dem over med rive, lugejern, hakkejern eller hvad der var nærmest.

Så kom turen til rabarberne, der skulle ryddes op, de står jo lidt stille lige nu, jeg afventer næste og sidste høst for i år - og lader dem i fred.
Nu var freden imidlertid slut og jeg begyndte at fjerne visne blade, store grove rabarber osv.
Til min skræk og gru opdager jeg at al den fred og ro som har hersket i rabarberbedet den sidste tid, har bevirket at de forbandede dræbersnegle har fundet dette fristed.
Ikke nok med dét - de har nået at opføre deres egen fødeafdeling med tilhørende vuggestue, børnehave, skole og sikkert osse et alderdomshjem

DER ER MANGE!! Og de er i ALLE størrelser

Helt ærligt...hvor ER det bare ULÆKKERT!!

De helt små sidder oppe under rabarberbladene! Forældre, søskende, bedsteforældre og alle andre familiemedlemmer ligger og har det pragtfuldt under vores FORHENVÆRENDE rabarberbed
Jeg mener at jeg kan høre dem smaske men er ikke helt sikker.

De skal bare VÆK!
Foreløbig har de fået et lille lag af almindeligt groft køkkensalt, bare det jeg lige havde i huset, de hader det, det er tydeligt. Nu skal jeg ud og lede efter vores optøningssalt og ellers går turen til nærmeste supermarked efter mere groft salt.

Min mand (som sidder i sikkerhed, inde på sin arbejdsplads) kom med et fantastisk forslag: Jamen skat, klip dem da over, det går hurtigere og er effektivt'
Jaaaaaaaaaaaaaaa - men der er altså MANGE!
Jeg sagde så at jeg gladeligt venter til han kommer hjem, han plejer at dukke op ved 15tiden om fredagen - men pludselig kom han i tanker om noget arbejde som vist ikke kunne vente....kylling

Jeg vil opfordre alle der har sådan et, i øjeblikket stillestående, rabarberbed, til at få tjekket efter om disse grønne slimede kryb, har indtaget pladsen under bladene!!
Jeg har i hvert fald slet ikke tænkt på mit fredelige rabarberbed i al denne dræbersneglesnak.

God jagt!
Nåja - og God weekend

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 03-08-07 14:36

Ja det er rigtig ulækkert med disse dræbersnegle!
(Du skriver at de er grønne - det er dræbersnegle altså ikke)
Jeg gik ud og købte noget Feramol, det er ret effektivt og mindre skadeligt for grundvand og andre dyr end salt og andre kemikalier - tror jeg.
wibbi

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-08-07 14:55

Nej de er ikke grønne, jeg var bare helt oppe at køre, så, for mig - lige nu, kan de såmænd have alle regnbuens farver, jeg ser RØDT

Men jeg skulle nok have sat det ind som et tip, jeg tror der er mange rabarberbede der ligger stille lige nu - og sandheden kan så være at de slet ikke ligger så stille som man tror

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-08-07 15:06

Skynd dig og sus i bilka. 1 kg ferromol og de er fortid. Det er billigst at købe det der! Læs på kassen hvordan. Det er temmelig effektivt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-07 15:21

Ferramol er udelukket her, i min park skal der mindst en hel
palle med skidtet.
Men jernvitriol virker hos os. Prisen er jo noget lavere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-07 15:25

Og kaffegrums får sneglene til at smutte over til naboen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-08-07 16:01
Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-08-07 17:20

"I kan ikke slå os ihjel-vi er en del af jer selv"-

Jeg har de sidste 8 år prøvet mange mange bekæmpelsesmidler( både lovlige og sikkert også ulovlige ) i en stor have ( tidligere køkkenhave ) og har ikke set nogen virkelig reduserende effekt af indsatsen bortset fra færre penge på kontoen .

Det måske mest effektive ville være at tage ordet "højbede " alvorligt og anlægge sådan nogle 1m2 bede i 10 mtrs højde ( husk at tage stigen væk når du ikke ikke er oppe at pusle/høste i beddene )

Værst af alt er, at skulle der være nogle grøntsager der umiddelbart ser ud til at kunne komme i min mave kan man være helt sikker på at de alligevel har haft besøg af de slimede bæster som jo kun bør omgås med gummihansker på -og så kan man jo nyde et måltid med masser af colibakterier.

Der må penge på bordet til grundforskning / genteknologi så de skidderikker ganske enkelt ikke kan formere sig

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 03-08-07 17:31

Hej.Vi har ikke så mange dræbersnegle tilbage.Da vi ikke kan få os selv til at klippe dem over eller koge dem måtte vi jo finde på noget andet.Jeg har sat nogle plasticbøtter 3 steder i haven,fyldt dem halvt op med hvidtøl.De kan lugte hvidtøllet på lang afstand og kravler så frivilligt op i øllet.Men ak for de satans små dyr, de drukner fordi de ikke kan komme op af bøtten igen.Efter et par dage kan jeg så gå ud med en gammel tang,der alligevel skulle være smidt ud, og tage dem op i en pose og så kan skraldemanden få fornøjelsen at tage dem med.Det har luget ud i bestanden, nu der kan godt gå et par dage inden der er fangst.Til at starte med var der mange der gik i fælden.Selv om øllet bliver fortyndet af regnvejr,gør det ingenting,de kravler op alligevel, så derfor kan man nøjes med at spæde op med øllet, som jo er billigere at købe end de dyre medikamenter mod snagle.Prøv selv det virker fint.
Med venlig hilsen
ilgp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-08-07 17:32

Feromol er fulstændig ugiftigt - Siger fabrikanterne. De siger endda at det ordineres til gravide kvinder for at forhindre jernmangel! Salt og jernvitriol svider planterne. Det er vel også ligegyldigt, for det er umuligt at vaske den der slim af planterne med koldt vand så de er i forvejen ubrugelige, og fyldt med colibakterier fra sneglenes efterladenskaber.
http://www.snegleforum.dk/shop/sneglefri-ferramol-10c1.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-08-07 18:16

til valde
Du har ret Valde -men kender du et middel der kan fjerne slimen-og colibakterierne så der er spiseligt vegetabilsk føde tilbage til mennesker ?? Det må jo findes for ellers er det hele vel også coliinficeret i Netto Brugsen mv -eller hvad?

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 03-08-07 18:27

Vi " HAR HAFT " rigtig mange dræbersnegle. Prøvet med salt, gule pletter i græsplænen. Prøvet med hydratkalk, ligner begyndende snevejr. Prøvet med gift, tømt tegnebog og stadig mange snegle.Bruger nu salmiaksperitus, lader til at være det mest effektive. Blandingsforhold : 1 del 3 dob. salmiak og 3 dele vand i en forstøverflaske. Virker glimragende. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-08-07 19:02

der var et indslag forleden aften på tv, om en mand der havde lavet et elektrisk hegn som sneglene var tvunget til at kravle over. de døde øjeblikkeligt når de fik stød. det så ret effektivt ud.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-08-07 19:35

Dræbersneglen er kommet til vores område
hjælp med at bekæmpe dem
Iberisk Skovsnegl - alias Dræbersneglen (latin: Arion lusitanicus).

Hvordan ser Dræbersneglen ud?
Den Iberiske Skovsnegl - eller Dræbersneglen - er en stor ensfarvet snegl uden hus. Sneglen er typisk brunrød, men kan lokalt variere fra orange til næsten brunsort. Når der er tale om store forekomster af snegle i haver er det typisk Dræbersnegle.

Hvorfor bekæmpe den?
Hver Dræbersnegl lægger op til 400 æg. To snegle i en have i år kan teoretisk blive til 800 snegle næste år. Sneglene har en god appetit og kan rasere køkken- og prydhaver, og Dræbersneglene synes tillige at fortrænge andre snegle som f.eks. Vinbjergsnegle. Et stort antal snegle, der især ses i fugtigt vejr, gør det desuden vanskeligt at færdes i haven uden at træde på sneglene.
Ved at bekæmpe sneglene så snart de kommer til dit område, kan du være med til at holde dem nede på et acceptabelt niveau, for det er næppe muligt helt at udrydde Dræbersneglen i Danmark.

Hvordan bekæmpes den?
Ved at involvere naboerne i en fælles indsats mod Dræbersneglen er sandsynligheden for at friholde området for snegleplagen større. Ved fx at bruge følgende metoder kan man holde sneglene nede i antal:

•   Indsamling af snegle og snegleæg. Sneglene er mest aktive om natten. Derfor er det nemmest at finde dem om morgenen eller om aftenen, når duggen falder. Sneglene vil gerne gemme sig et fugtigt sted om dagen og ved at udlægge gemmesteder, f.eks. i form af våde sække, kan man lette indsamlingen af dyr. Det er desuden en god ide at lede efter samlinger af æg, da det er lettere at mase æggene end at dræbe de voksne snegle. Dræbersneglen lægger æg i samlinger af 20-30 æg. Æggene er hvidlige, kuglerunde og 3-4 mm. i diameter. De lægges på jorden typisk under bunddække, krukker, brædder eller i komposten.

•   Aflivning og bortskaffelse af indsamlede snegle. Når sneglene er indsamlet skal de aflives. De må under ingen omstændigheder blot flyttes til andre områder. Aflivning bør ske på en måde, som er hurtig og ikke medfører, at dyret lider. Aflivning kan ske på følgende måder:
•   Sneglene indsamles i en spand og overhældes med spilkogende vand - sneglene dør straks.

•   Sneglene hakkes over med en spade eller klippes over med saks. Snittet bør ligge lige omkring åndehullet for at sikre en hurtig død.
Af andre bekæmpelsesmetoder kan nævnes "ølfælder". Øllet kommes i en nedgravet beholder eller flad skål og stilles ud om aftenen. Sneglene tiltrækkes af duften, kravler op i skålen og drukner.
Enkelte anderacer spiser gerne Dræbersnegle og kan også anvendes i bekæmpelsen, hvor forholdene tillader det.
De døde snegle kan graves ned. Efterlades de på jorden vil de tiltrække andre snegle, hvilket man også kan anvende målrettet, som "lokkemad".
Få mere at vide

Mere information findes på:
www. skovognatur. dklEmne/Naturbeskyttelse/Invas ivearter%Dyrearter/Iberisk/

det var et lille citat fra en af de mange artikler der er på nettet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-08-07 19:43

Til iham!
Desværre - kogning dræber selvføgelig colibakterierne! Men kogt snegleslim! Nej
Men sneglene går vel ikke i jorden. Så kartofler og gulerødder er da spiselige.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 03-08-07 21:37

Hej

Jeg har osse "haft" masser af de forbandet snegle, har næsten ingen mere, jeg gemte mine kaffefiltre blanede grumsen med kaffe rester (sort) hældte så blandingen ud langs skellet ind til naboen, som har det helt idelle betingelser for sneglene nemlig, en masse bund dække, des uden fandt jeg 2 tudser under en sten som stod på skrå, de æder sneglene.
Jeg ser næsten ingen snegle mere.

Så saml alt dit kaffegrums og så bare i gang, samt finde et par tudser, så skal du bare se, du kan evt. komme knust hvidløg i kaffegrumsen, det kan de nemlig heller ikke li`.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-08-07 22:42

Tudser æder de virkelig snegle?
Her er masser af tudser, jeg burde ikke have en eneste snegl så, de er godtnok store tykke og forædte,- tudserne, -nå ja også sneglene!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-08-07 00:46

Hej igen.

Det mystiske skete her i haven, i eftermiddag?

Da jeg kom ud og ville give mit forhenværende rabarberbed en omgang salt mere, så var de fleste af kræene VÆK?? Helt ærligt? Hvor FA.... kan de være smuttet hen - ?

Der var måske ca. 10 stk. tilbage og de så ud til at have det ganske udmærket?

Min mand var kommet hjem fra job og skulle jo ud og se aaaalle de kryb som jeg havde fortalt ham om - han stod og kiggede med hænderne i lommen og et skævt og øretævende smil på....grrrrr det var tydeligt at han mente at jeg havde overdrevet vildt, men vi talte så om hvor pokker de kunne være 'gået' hen. Alt det visne affald fra rabarberne som jeg havde luget op, havde jeg, efter sneglefundet, lagt i en bunke for sig selv, det skal jo ikke i komposten så jeg mente vi kunne komme det i sække og så binde stramt til. Vi troede så at sneglene kunne være jravlet hen under dne bunke og vi begyndte at lægge det i sække (tykke handsker på). Der var masser af sneglebørn på rabarberbladene men ikke mange af de voksne?

Det er rigtig underligt, for de må jo være et sted, vi ledre i græsplænen omkring bedet men nix...

I morgen slår vi simpelthen græsset, hvis de så ligger der, ja så får de jo en hurtig afgang.

MEN - jeg må lige høre Jer:
Hvad er 'Ferromol', hvordan bruges det og hvordan virker det?

Hvad er 'Jernvitrol', hvordan bruges det og hvordan virker det?

ilgp> du skriver at du sætter plastikbøtter med hvidtøl rundt omkring - står bøtterne ovenpå jorden eller er de måske gravet lidt ned?

Det er muligt at det er dumme spørgsmål i Jeres ører men jeg er uvidende om det og min husbond(e) sover nu. Han skal såmænd nok kende svarene men hva..så kan jeg jo dupere ham med at det gør jeg osse

Mon dræbersnegle sover? Det vil jeg i hvert fald gøre.

Natnat og foreløbig tak for Jeres svar!

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 04-08-07 00:52

Hej her hvor jeg bor(tæt ved skov hvor der er mange-mange) aftalte alle bebeoer i området for 2 uger siden at i den førstkommende wekend lagde vi ølfælder ud . Ved ikke lige hvor mange der gjorde, men virkeligt mange snegle gik i og fri af dem har jeg siden set kun 3-4 stykker. Men det kræver altså at mange går sammen på samme tidspunkt, for de kan vist lugte øllet på flere km afstand. Nu har vi relativt fred. Men det skal være nu inden de får lagt for mange æg.MvH B&S

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 04-08-07 11:09

Hej vil.du Jeg stiller bare bøtterne oven på jorden/fliserne.Det er en metode der ikke bruger ret meget tid og er billig for pengepungen.Når man starter op skal der jo lidt mere øl til,men når man er i gang skal der jo bare spædes op, og man kan jo købe meget øl for de penge man ellers bruger til de medikamenter som sikkert ikke er så gode for miljøet.Desuden er man helt af med dem når skraldemanden tager de døde dyr med sig.Jeg bryder mig ikke om at have dem liggende i haven selv om de graves ned.Denne metode er også helt ufarligt hvis man har husdyr som færdes i haven.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-07 12:15

Hold da op
Jeg kan godt li' den med øllet... så drukner de lykkeligt
Har ikke det store problem med dræbersnegle, men har da hørt at Moskusænder guffer dem med velbehag... og så kan rapperen jo ryge i ovnen til jul - 'det må da være rent genbrug
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 06-08-07 08:27

Her er der lidt forskelligt om dræbersnegle

http://www.ustrup-by.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-07 11:06

Ohhh dear tjasse... din humor er i top - eller i hvert tilfælde hjemmesides skribent
HØNS OG ÆNDER: Fritgående høns og bestemte andearter (dog ikke Sjæll-ænder)...
taget fra dit link

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-07 11:22

En anden mulighed er at lave et godt habitat for pindsvin i haven, de gnasker sneglene med velbehag http://www.pattedyrforening.dk/pattedyr_pindsvin.htm
samt hvis I skulle have lyst til at blive medlem, det koster ikke alverdens, og støtter en god sag
http://www.pindsvin.dk/index.html ja, ja... jeg ved godt det er reklame, men....

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 19-08-07 10:53

Når du kommer salt i dit bed vil det gå ud over planterne - fx dine rabarber. Måske det er bedre at lægge et brædt på jorden, hvor sneglene kan søge ly under. Hér lægger du lidt "Ferramol" - små blå "gift-piller" du kan købe i supermakedet og Matas - dem æder sneglene gerne. Virkningen er at sneglene mister appetitten og gæmmer sig - så de kan dø i fred. Jeg har selv med held brugt nematoder - fundet på nettet, en lille pk. til 250,- kr med forsendelse. Jeg samlede en del snegle i en stor spand i nogle dage inden jeg modtog nematoderne. Pulveret opløser man i vand og hælder normalt på jorden - jeg hældte det direkte på sneglene. Jeg "fodrede" snegle med ukrudt mens de var i spanden. Efter en uges tid spædte jeg sneglene rundt om i haven - hvor de gemmer sig om aften - så de smittede kunne møde andre snegle. Der går ca. 2-3 uger før de smittede snegle dør. På den tid kan de nå langt omkring - og smitte andre ... Nu har jeg ikke det store problem mere ...