/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af tobaksvarer - hvordan?
Fra : cconrad
Vist : 503 gange
160 point
Dato : 29-01-03 03:49

Jeg er interesseret i at sælge tobaksvarer pr. postordre (specialprodukter f. eks. cigarer). Er momsregistreret, men ikke (endnu) registreret varemodtager for tobaksprodukter. Jeg har kigget en del på toldskat.dk, men synes det er lidt svært at finde klare svar der. Hvad indebærer det at sælge disse varer, jeg tænker på udgifter og papirarbejde, og hvilke bestemmelser gælder ved im-/eksport? Håber at nogen kan give mig nogle tips, måske bare et godt link.
Mvh
cconrad

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 29-01-03 10:19

Hej cconrad

Jeg har været selvstændig med flere forsk. ting tidligere, og bl.a. har jeg ekselleret i at importere vare fra både EU og tredielande. Mit råd til dig er flg.:

Aftal et møde med Told & Skat. Du skal ikke nøjes med at stille spørgsmål igennem telefonen, men sikre dig, at du får et møde.
Forklar dem hvad mødet vil gå ud på, så Told & Skat fra starten kan have den rigtige ekspertise med til mødet.
Herefter laver du en laaang seddel med notater og spørgsmål, som du tager med derop.
Told & Skat er til for at hjælpe (og ikke kun for at opkræve den irreterende moms), og det gør de gladeligt. De hjælper også gerne med at vise dig, hvordan du nemmest importere fra tredielande, men du skal bare huske at spørge ind til benet. Når du så er igang og løber ind i noget du ikke kan huske, eller du har glemt at spørge om, så tager du knoglen og ringer til dem, og igen står de med et bredt smil for at hjælpe dig. Husk på, at Told & Skat er lige så interesseret i, at der kommer gang i de selvstændige forretninger.

Hvis du skal importere fra tredielande (det regner jeg med du skal, da det er tobaksvarer), skal du bede om at blive registreret så du kan bruge deres online system, hvilket gør, at du meget hurtigere kan sælge den vare du henter hjem. Som du ved, gælder det om at have så stor en omsætingshastighed som muligt. Men spørg ind til hvordan dette online system fungere og hvad du skal gøre.

Hvis du skulle være i tvivl om noget, så skriv igen.

BDG

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 160 point
Dato : 29-01-03 10:22

Du fortæller ikke rigtigt hvad din målgruppe er. Du kan være sikker på at din registrering kommer til at hænge sammen med hvordan du vil sælge dine tobaksprodukter og dermed skal du tage højde for forbudet med tobaksreklamer.
- Men du har helt ret i at der ikke findes nogle klare on entydige regler.

Så findes der også en masse regler i de enkelte lande som du evt. vil ekportere til, man skal sætte sig ind i. F.eks må privatpersoner i Sverige ikke importere tobak via internet og postordre.
Ligeledes skal du nok tænke på at f.eks. Kræftens Bekæmpelse arbejder hen i mod et totalt forbud for salg af tobaksvarer via internet og postordre.

Papirarbejde er der en del af mht. regnskaber, told, stempelmærker, udfærdige prislister (Told & Skat) o.s.v. og i forbindelse med udgifter skal du nok regne med en del sikkerhedsstillelse overfor Told & Skat

Noget mere om afgifter: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=153735&ov_id=200254&search=tobak
Sikkerhedsstillelse og kredittider: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20020044705-REGL
Bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A19980063529

Lov om forbud mod tobaksreklame m.v: http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_tr.htm

Fortæl noget om hvem du forventer der vil købe dine produkter og hvordan du vil komme i kontakt med dem, så skal jeg se om jeg kan finde lidt flere oplysninger til dig.

Mvh

Kommentar
Fra : cconrad

Dato : 10-02-03 23:04

Tak for jeres svar. Som kanjegik påpeger, har jeg nok leveret for lidt information til at få et mere uddybende svar. Jeg har nu fulgt bdg's råd, formuleret de spørgsmål jeg var i tvivl om mere præcist og stillet dem til Told*Skat (dog over telefonen, men jeg fik det hele forklaret tilfredsstillende alligevel). Det viste sig, at der ikke er krav om hverken registrering som varemodtager eller sikkerhedsstillelse, da jeg p. t. kun er interesseret i at købe færdigvarer i Danmark (hvor punktafgiften er betalt) og sælge dem videre til kunder i Danmark og EU-landene.
Jeg mener at have læst et sted på toldskat.dk, at sælger man tobaksvarer til privatpersoner i andre EU-lande, skal momsen betales til modtagerlandets skattevæsen. Dette fik jeg dog ikke bekræftet af Told*Skat, der sagde jeg bare skulle betale dansk moms af disse salg. Er der nogen der ved, hvad der passer?

Godkendelse af svar
Fra : cconrad

Dato : 09-03-03 22:36

Tak for svaret kanjegik.