/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Naboens nye terrasse
Fra : biltyve_stinker
Vist : 7594 gange
200 point
Dato : 02-08-07 17:20

Min kære nabo har lige bygget en ny hævet terrasse, overdækket.
Problemet er at nu kan de se uforstyrret ned i vores have, så man ikke har lyst til at være der mere.
Ovenikøbet har han bygget den ca. 20 cm fra skel.
Mit spørgsmål er så om det er lovligt? Vi føler os ret generte af den terrasse.
Han har ikke spurgt os hvad vi mente, den stod der da vi kom hjem fra ferie.

Håber på et godt svar

Kommentar
Fra : biltyve_stinker

Dato : 02-08-07 17:20

Forresten, hvis der er en paragraf der siger at det er ulovligt, ser jeg gerne et link dertil, tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-07 17:23

Jeg ville skrive hertil, det er gratis

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

Jeg kan godt have mine tvivl om det er lovligt, set i lyset af, at da vores nabo ville sætte et vindue i sit hus, meget tæt på vores skel, skulle vi høres, men prøv at skriv og spørg en proff

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-07 17:25

Ret henvendelse til teknisk forvaltning i kommunen, de kan fortælle dig om han har fået tilladelse.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-08-07 17:26

Jeg har en kollega der lige har bygget en tagterasse, hvor man vil kunne se ind i naboens have. Så...
Man må IKKE kunne se ind i andres haver. Man skal have spurgt naboen først.

Spørg/klag evt. til din kommune. Så får du svar 100%.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-07 17:26

http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID412/0/54/0

Da vores anden nabo gerne ville bygge et brændeskur og en carport blev vi hørt, selv om vi overhovedet ikke kan se ind til dem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-07 17:31

Som jeg tidligere skrev, spørg kommunen, det er de eneste, der kan svare dig konkret i denne sag.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 17:32

http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID411/0/54/0 indeholder bestemmelser om samlet længde i skel af bygninger der er anbragt i eller tæt ved skel.

Var det ikke bedst at fortælle naboen at I føler jeg generede og foreslå at han sætter et eller andet for - brædder/sivmåtte eller lign.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-08-07 17:37

Hvis det er ulovligt, det han har lavet, så kommer han til at pille det ned igen.

Men er du ikke på talefod med din nabo, så kunne du jo spørge ham om kommunen har sagt god for det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-07 17:38

Henrikkrebs..... enig

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-08-07 00:39

Citat
Men er du ikke på talefod med din nabo, så kunne du jo spørge ham om kommunen har sagt god for det.

-dét bliver godt nok svært
(sorry, kunne ikke lade være, vi kan nok allesammen se hvad der skal stå )

Jeg synes som andre at du skal kontakte din kommune! Jeg tror ikke det er lovligt med mindre I er blevet hørt.
Som Nordsted skriver, er de blevet hørt i forskellige sager - det er vi osse, blandt andet med en carport som naboen ville opføre, den ville ikke genere os men da kommunen selv kom ud og kiggede, ja så fik han afslag - den lå for tæt på skellet.

Måske kommunen, i deres afgørelser i disse sager, tager hensyn til eventuelle kommende købere til nabohusene - jeg aner det ikke.

Men ring til dem!

Held og lykke med det! Det lyder afgjort ikke rart med den terrasse, jeg ville osse finde det ubehageligt at skulle gå rundt i min have, velvidende at jeg kunne risikere at komme til at bidrage til underholdningen, på naboterrassen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-08-07 07:50

DU HAR ANNULLERET 12 UD AF 14 SPØRGSMÅL, HVORFOR DET??????

Du får en masse svar og så annullerer du spørgsmålet!!!!!!!!!!!!

Så du skal ikke forvente noget kvalificeret svar.

hawaii7

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 03-08-07 09:01

Noboen må IKKE bygge 20 cm fra skel. Jeg mener at huske, at der skal være mindst 2 m til skel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-07 09:10

Et lille uddrag fra mit link 17.23

11.4.1 : Garager, carporte, udhuse, driv­huse og over­dæk­kede ter­ras­ser, der anbringes i skel el­ler nær­me­re skel end 2,5 m, skal
entenligge mindst 2,5 m fra andre bygninger inde på grun­den
ellerudføres med væg mod skel­let mindst som bygningsdel klasse EI 60 [BD-byg­ningsdel 60].

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 03-08-07 20:38

Der kan helt sikkert dispenseres fra de regler om afstand til skellet, men så er der også en høringspligt for kommunen der dispenseres (vil jeg da mene), men som andre allerede har skrevet så kontakt kommunen og hør om han overhovedet har fået tilladelse til det, og hvis han har fået tilladelse og i ikke er blev hørt så bør du, som det også før er sagt, kontakte en gratis retshjælp og eventuelt en advokat alt efter hvilke anbefalinger du får fra retshjælpen:)

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 16-09-07 01:38

Gældende: 15.09.1998 12.2.1: På hver grund kan der opføres indtil 2 småbygninger, når betingelserne a - c er opfyldt:

a. Arealet af den enkelte bygning er højst 10 m²
b. Afstanden til andre bygninger på samme matrikelnummer skal mindst være 2,5 m.
c. Ingen del af bygningernes ydervægge eller tag må være højere end 2,5 m over terræn.
Gældende: 01.02.2001 12.2.2: Småbygninger må opføres nærmere skel mod nabo eller sti end 2,5 m, når højden i skel højst er 1,8 m over terræn. Fra skel og indtil 2,5 m fra skel må højden ikke overstige en jævn stigning fra 1,8 m til 2,5 m.

Gældende: 15.09.1998 (12.2.2): Småbygninger på maksimalt 10 m² kan ved enfamiliehuse opføres overalt på grunden. Opføres de nærmere skel end 2,5 m, må højden ikke overstige 1,4 x afstanden til skel.

Dvs. ja det må han godt. Men højden ind mod dig, skal dels være uden vinduer og må ikke overstige 1,4 x 20 cm = 28 cm. Det er det tekniske, som dog nok ikke skal forventes efterleves. Det bliver en sjov terrasse, der stiger fra 28 cm til 2,5 m, som er maks højden, stigningen sker inden for 2,2 meter det kommer til at se åndsvagt ud.

Din nabo har i alt fald overtrådt reglerne om god nabo skik. Og hvis du føler dig generet, så henvend dig til teknisk forvaltning og forklar, at din nabo overtræder Regelementet for småhuse.

1.5.1:
Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger på højst 50 m²,
tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m² og
satellitantenner med en diameter på over 1,0 m
nedrivning af fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse samt sommerhuse.

HER ER DER MÅSKE NOGET DU KAN BRUGE
Du kan jo være nervøs for brand.
11.5.1: Når garager, carporte, udhuse og lignende mindre bygninger opføres i tilknytning til enfamiliehuse, der ligger på samme matrikel, skal der tages hensyn til risikoen for brandspredning mellem bygningerne.

Hvis ikke er taget fornøden højde for brandfare - så må bygningen ned.

Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum, samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m

Det kunne jo lyde som om, at han faktisk har hævet terrassen, hvis det er tilfældet så er det ikke længere småhusregelementet, der gælder, så skal der foreligge en godkendt byggetilladelse.