/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min ekstra harddisk væk!?
Fra : johnroskilde
Vist : 1566 gange
80 point
Dato : 02-08-07 14:44

Hej! På min PC er der to fysiske harddiske. En som indeholder styresystemet Win XP Pro og en anden der er delt op i 2 X 80GB. Den anden opdelte er forsvundet fra "systemet" dvs. jeg ikke kan se den i "Denne computer" mere. Det skete da jeg prøvede at installere en 30 dages prøveversion af Kaspersky antivirus. Harddisken er der jo stadig (der er ikke pillet fysisk ved noget) så hvordan kan jeg komme til den. Jeg har prøvet at gendannelsespunkt og reinstallere Windows, men det er ikke lykkedes. Håber meget på hjælp.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-08-07 15:01

Højreklik på Denne Comp.-egenskaber-enhedshåndtering, og se om den er der.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 15:12

Det kan være stikkene på hardisken eller det som sidder ind på bundkortet, der er løs.
Men prøv at se om bios finder disken når du starter computeren, du kan jo se hvad bios finder da det er det som indlæses i den sorte dosskærm, lige efter du starter, du kan stoppe skærmen for bedre at kunne nå at læse, med pause/break knappen.
Skærmen viser primær disk, osv og de hedder feks. med en western disk nogen tal og bogstaver feks. WD120ertw12
Men du bør også kunne se dine diske i:
kontrolpanel/administration/computeradministration/diskhåndtering
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-08-07 15:42

CITAT: " Der er ikke fysisk pilled ved noget."

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 15:53

Citat
CITAT: " Der er ikke fysisk pilled ved noget."

Nææ, men derfor kan der da sagtens ske afbrydelser, det er da set utallige gange både med harddiske og indsatskort (Grafik/lyd mm)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:34

Ellers stiller du bare maskinen et par dage tilbage

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-08-07 17:45

til refi

Citat
Jeg har prøvet at gendannelsespunkt og reinstallere Windows, men det er ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:48

Ja - så er det jo en FYSISK fejl.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-08-07 19:24

H-klik på denne computer og vælg administrator.
og vælg så diskhåndtering
Kan du se din disk1 nede til højre. (Disk0 er den med styresystem)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 02-08-07 22:50

Hvad hedder din harddisk?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-08-07 23:00

Disken har mistet partitionsoplysninger... Kan skyldes at der har været viruslignende eller egentlig virus i diskens boot område..

Det koster ca 800,- at få partitionerne og de tilhørende data genskabt hos www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 02-08-07 23:15

Du kan bruge dette program til at rette evt. fejl ved din harddisk, så den kommer til at kører som ny

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=seatools-win&vgnextoid=552bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-08-07 23:49

Michael.. mjae, den tester disken - og kan fikse noget, men den redder ikke data - & den er begrænset til Seagate, quantum og maxtor harddiske.

Seagate har jo fået egen datarecovery-division.. prislejet er i øvrigt på linie med Ontrack og IBAS
1800€ (13.000DKK) for en medium til svær type recovery for en privatperson
---
Jeg lavede en test sag hos dem.. via deres hjemmeside - for en engelsk partner.. se nedenfor - sjov læsning - man kan lære noget om hvordan man ikke skal håndtere en chat service funktion:
---
Here a Seagate competition research - presented as private
consumer:

Justin:Thank you for contacting Seagate Recovery Services. This is Justin,
how may I help you today?
You: Hi Justin - a quote
Justin: Hi Jens.
Justin: We can definitely help you with that.
You: consumer - economy - Seagate Barr 7200.10 ST3320620A - 9QF1FVY6 -
almost new...
You: Not recognized by the bios - goes gently click.clack
You: almost filled with photoes and stuff
You: was in external usb box, but will not work as slave in PC either
You: motor does spin
Justin: I suppose the drive is making unusual noise? (tilføjet - ja det står jo 4 linier oppe)
You: gently click clack
You: IMO not reading the drive params/on platter part of firmware
Justin: Okay, that basically indicates an underlying physical failure.
Justin: That is why it will not be recognised any more.
You: yes
Justin: May I know your geographical location, contact number and full name? (Tilføjet det var allerede indtastet ved opkaldet til chat service)
You: Denmark, +4520810857 - Jens Tingleff
Justin: Thank you for the information. I suppose your OS is WIN XP. (Tilføjet Igen dumt spørgsmål - det står få linier oppe at det er en datadisk fra en ekstern box)
You: Was in External USB - may be either FAT32 or NTFS - but running under
Windows yes
Justin: Okay.
Justin: How urgently do you need your data back? (Tilføjet - IGEN det står i noget af det allerførste - man har jo gennemlæst deres service niveauer, og valgt economy)
You: As in first line: consumer - economy
Justin: In that case the recovery would cost you around 1800 EURO.
Justin: However we get back to you with a free evaluation.
You: Thank you - unfortunately not within possible range - please delete ON
LINE request# T086385
Justin: Only after a technical evaluation, you will be getting an exact
quote.
Justin: You can deny or accept the quote then.
Justin: Only if you find the quote feasible, we will go ahead with the
recovery.
Justin: Or else there is no cost involved. (Tilføjet .. mjae det koster dog noget at få sendt en pakke sikkert til Holland - Derfor må man jo lige huske ham på transporten)
You: Transportation - and some 1000 euro above my limit
Justin: Our data recovery lab is at Amsterdam.
Justin: Is that close to you? (Tilføjet.. efter 2 gange at have skrevet at jeg er fra Danmark, spørger han om Amsterdam er tæt ved mig ???? - mjae hvis man skynder sig, kan man vel køre derned på syv otte timer )
You: Nope Denmark
You: Otto from Seagate just called - case closed (Tilføjet: En fra Seagate ringede samtidigt på baggrund af min indtastede service tilbuds forespørgsel, han bekræftede de ca 1800€, og jeg bad ham lukke sagen)
You: Thank you for your time
Justin: My Pleasure. (Tilføjet: jow - hans fornøjelse )
-----------------------------------------------------------

Lidt rystende at chat-servicen åbenbart ikke rigtigt læser hvad kundeemnet skriver - Meget rystende at de tager de priser for recovery hjælp til egne (Seagate) næsten nye diske - disken var 3 mdr gammel - De behøver ikke at søge med lys og lygte efter dele - de har dem selv.

Associalt efter min mening

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-08-07 00:09

Link til Seagates recovery service for consumers (Private)
http://services.seagate.com/consumer_solutions.aspx

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-07 01:05

Det ser ud til at i har opgivet den disk, men der er jo ikke noget med at den har sagt skrat, skrat, så jeg ville nu forsøge at finde den i bios, eller prøve den på en anden computer.
For det er jo ikke let at afprøve den med forskellige programmer hvis den ikke er forbundet, vel.
VH Palle Hansen
NB: Men vi mangler noget
og det er jo at høre fra spørgeren?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 03-08-07 02:36

Nej den kan ikke recover data, men de skriver flg. om sea tools

Citat
SeaTools for Windows
SeaTools for Windows has replaced SeaTools Online and PowerMax. SeaTools for Windows is a comprehensive, easy-to-use diagnostic tool that helps you quickly determine the condition of the disc drive in your external hard drive, desktop or notebook computer. It includes several tests that will examine the physical media on your Seagate or Maxtor disc drive and any other non-Seagate disc drive.

Det er da et forsøg værd...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-08-07 08:14

Palle, der er ingen grund til at opgive den disk.. Jeg er ret overbevist om at det er som jeg skriver, blot partitionsoplysningerne der er borte, og det er rigtigt at det kun koster 800 at få det fikset.

Ja, vi mangler at høre fra ham - bare han nu ikke er gået ud og fået lavet grimme ting ved disken i mellemtiden

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 03-08-07 20:21

Hej igen Jeg er lidt on and off pga. ferie, så I må undskylde, hvis jeg er lidt fraværende. Mange tak for alle svar. Der kommer nogle lyde fra drevet, og jeg har oplevet at det virker indimellem - dvs. at jeg kan komme til mine data et lille stykke tid, og så "fryser" computeren og jeg må genstarte med "panikknappen". Jeg har derfor skyndt mig at købe en extern harddisk, hvor jeg heldigvis har fået overført de vigtigste data, men i små mængder ellers "fryser" den. Det er jo nok noget fysisk, så jeg må alliere mig med en der kan noget om det. Jeg vil forsøge at køre det foreslåede program og give en tilbagemelding. Tak igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 20:31

Kører blæseren til CPU'en ordentligt.

Kommentar
Fra : johnroskilde

Dato : 03-08-07 23:31

Det tror jeg nok. Der er ikke nogen ændring i lyden.