/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Modtagelseskvittering, hvordan
Fra : henrikkrebs
Vist : 1212 gange
200 point
Dato : 02-08-07 10:52

Spørgsmål vedr Windows Vista og medfølgende 'Windows Mail' (svar der går på andre systemer er ikke interessante)

I Win XP (engelsk) kan opsætningen i Outlook Express være fx således:

Bed om kvittering for modtagelse for alle afsendte mails:
Tools -> Opions -> fanebladet 'Receipts' -> 'Request a read reciept for all sent messages' hakkes af.

Spørg før afgivelse af kvittering for modtagelse:
Tools -> Opions -> fanebladet 'Receipts' -> 'Notify me for each read receipt request' vælges.

Nu skal jeg hjælpe min søster som bor i langtbortistan (Jylland). Hun har lige fået en PC Win Vista og bruger tilsyneladende mailprogrammet "Microsoft Windows Mail 6.0" i en dansksproget udgave.

Er der nogen der kan give en tilsvarende vejledning i opsætning.

P.f.t.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-08-07 11:33

Vista: I Mail, gå ind i "Funktioner" dernæst "Indstillinger" og klik ind på faneblade "Kvittering". Set flueben i "Anmod om kvittering....." Afslut med OK.
MVH Akle

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 11:43

Tak - præcis det svar jeg eftersøgte for den første halvdel af opsætningen.

- er der også mulighed for at vælge mellem automatisk at kvittere for modtagne mails (der anmoder om kvittering) og så vælge ja/nej til at kvittere for hver enkelt mail?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 11:46

Du kan ikke bestemme om modtageren skal give et svar automatisk.....

Det vil ALTID være modtagerens valg.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 11:52

Yes - hvordan vælger MODTAGEREN om hendes program ('Windows Mail' i dansk Visat) skal svare automatisk på anmodning om kvittering. Min søster modtager jo også mails.

Min Outlook Express, Win XP har tre muligheder: Svar altid, svar aldrig eller den jeg foretrækker: Prompt for om der skal svares eller ej.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 12:06

Det kan du muligvis lave hos din mailudbyder - men det er en MEGET dårlig ide, da du derved automatisk fortæller aller at adressen er aktiv.... med masser af spam til følge...

Jeg må indrømme at så dybt har jeg ikke været i windows mail endnu, men da det absolut ikke er nogen fordel kan jeg ikke forestille mig det er muligt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 12:07

Derfor kan man også vælge at ANMODE om kvittering.... - INGEN automatik.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 12:13

refi - det er fint nok med gode råd på sidelinjen, men jeg er selv meget tilfreds med min egen opsætning (XP, som nævnt i spørgsmålet). Jeg afgiver nu ALDRIG 'læst-kvittering' på spam, og modtager nu iøvrigt sjældent anmodning herom, selvom det er sket. Jeg giver 'læst' kvittering til folk der beder om det hvor jeg SAMTIDIG beslutter at jeg gerne vil lade dem vide, at det er læst.

Opsætningen fx 'Notify me for each read receipt request' er mulig i XP's Outlook Express. Spørgsmålet er om den også er mulig i Vista's Windows Mail, og hvordan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 12:16
Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 12:19
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 12:32

Tak.

Linket http://www.web-articles.info/e/a/title/Expert-Knowledge:-POP3,-IMAP,-HTTP,-and-SMTP/ indeholder (næsten) det ønskede, bare på engelsk.
Hvad hedder valgene i den danske udgave?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 12:40

Hvilke.....

Artiklen findes jo ikke på dansk.....

Opbygningen er det samme - så det kan ikke være svært at "gætte" sig til.....

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 02-08-07 14:18

... på samme faneblad "Kvittering" kan man i nederste halvdel se returnering af kvittering for læsning - og her vælge tre forskellige muligheder. Selv har jeg valgt den midterste markering, men det er jo op til den enkelte.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-08-07 17:26

Tak for svaret akle. Præcis hvad jeg havde brug for.

Også tak til Refi for indsatsen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 02-08-07 19:55

Selv tak 'henrikkrebs'