/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvornår er man loyal, og hvornår er man ~
Fra : pvlar
Vist : 1617 gange
200 point
Dato : 29-01-03 00:08

Jeg skulle holde et lille hygge kommen sammen, hjemme ved mig selv sammen med mine nye kollegaer. Med lidt godt og spise og lidt rødvin. Hyggen blev nok hvad man kalder "udvikling i hygge", lidt for meget rødvin osv. Enden på alt var at to kollegaer fik overballance over en dans, og væltede så uheldigt, (de kom heldigvis ikke til skade, ud over blå mærker) at de tumlede over mit sofabord,(glasbord) som gik totalt i stykker. På sofabordet stod der mange glas, kander, m.m. hvad man nu end har på et sofabord, til en sådan "fest". Mit gulv som er ludbehandlet, fik "hvad jeg vil kalde" op til flere flasker rødvin spredt over alt i min stue, samt på alt andet,(kelimtæpper, læddermøbler, skabe m.m.)
Mit spørgsmål er nu. Hvad er etik og hvad er moral og hvad er juredisk ?
Jeg har to kollegaer som står i en stor kattepine, de vil gerne betale for skaderne. Jeg står og har det kolliginalt dårligt, at to kollegaer vil betale for matrielle ting, - hvori det er mig der har inviteret.
Forsikringerne dækker ikke ved nogen af os, enten på grund af selvrisiko, eller min personlige familieforsikring vil ikke betale, fordi det er mig selv der har inviteret.
Skaden beløber sig omkring 3000 kr ( ud over kommer der mange andre ting jeg lige nu ikke kan overskue)
Hvordan kan man løse dette?
Både forsikringsmæssigt samt stadigvæk holde den gode stemning gående blandt kollegaer
Er det OK at man bare siger "op i r.. og jeg betaler"?
Eller beder man kollegaer tage penge op af pungen for at komme til "MIT" kom sammen hygge ?
Hvad er Moralen ?

på forhånd tak for jeres gode indlæg, jeg ved i vil komme med
stadig en feststemt pige
pvlar

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 29-01-03 00:20

Hej pvlar

Den er svær Det bedste jeg kan komme på er at sige "Det er min fest jeg betaler, men hvis nogle vil give et tilskud har jeg råd til at holde fest igen en anden gang", - skal siges med et glimt i øjet

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-01-03 00:34

Kære pvlar

Ja, jeg kan godt se det er en meget situation du er kommet i.
Jeg synes du i første omgang skal prøve at skrive til forsikringsoplysningen på adressen:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/

Hvis du har undersøgt, om ikke der er en forsikring der vil dække, vil jeg mene, at god moral og etik vil være, at de to skadevoldere, i hvert fald betaler den største del - om ikke det hele - af de udgifter, du har fået i forbindelse med uheldet. Selvom man er beruset, må man stå til ansvar for sine egne handlinger. Det er ikke nogen undskyldning, at man laver ulykker, fordi man har beruset sig.
OK! "stadig feststemte pige". Nu har du fået min mening om denne sag.

Jeg håber inderligt for dig, at denne uheldige episode ender med en tilfredsstillende løsning for alle parter.

Med venlig hilsen og godnat

franksp

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 210 point
Dato : 29-01-03 01:24

Hej pvlar!

Hvis skadevolderen(e) var beruset dækker skadevolderens forsikringsselskab ikke og m.h.t. til dit eget forsiringsselskab gør det samme sig jo gældende og du har jo spurgt dem.

Hvis du på en sjov og en god måde kunne foreslå at I alle delte ligeligt om udgifterne var det nok en god måde, idet I har jo alle deltaget og I ville så stå bedre hvis en sådan situation skulle opstå igen.

Men den er svær; det ville være det bedste af en af deltagerne selv foreslog dette, ellers tror jeg nok jeg ville vente og lade som ingenting - beløbet er dog overkommerligt; men havde jeg været en af skadevolderne ville jeg have tilbudt / insisteret på at betale for ødelæggelserne og havde jeg været en af de øvrigere deltagere ville jeg have foreslået en ligelig deling - sådan noget kan jo ske for alle.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 29-01-03 01:47

Jeg tror nu ikke der er noget at hente ved forsikringer..ne i den situation, som du også selv skriver. Ang. jura (juridisk) er der jo ingen tvivl om de skal betale - men: Skal jura i brug?? Så er det kolegiale m.v. jo helt out.
Jeg ved ikke hvor gamle/unge I er, men:
Både etisk, moralsk og anstændigvis, så skal/bør de betale, når de selv tilbyder det kan jeg slet ikke se eller forstå dit problem.
OK har DU masser af gysser og de (stakler) er på spanden osv. kan jeg forstå der jo er et dilemma, det absolut ikke morask! Men kan måske kaldes kedeligt i en sådan situation.
Er det rimeligt voksne (læs: modne) menesker, så lad dem betale selve de materielle udgifter og påtag du dig de medfølgende mange ærgelser rengøring osv.
Du må vel have lidt føling med hvor helhjertet deres tilbud er og - der er egentlig kun een ting at sige:
Skulle det give en dårlig stemning så er det dine kollegaer der har en særdeles anløbet moral.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 29-01-03 14:04

Juridisk set, taler vi her om en gæstebudsskade, skade sket under privat samvær.

Disse er genstand for lempelig uagtsomhedsbedømmelse, og derfor vil skadevolder i dette tilfælde blive frifundet, netop pga. at skaden er sket under privat samvær, og skadevolder er inviteret. At skaden er sket i beruset tilstand kan, iflg. mine kilder, ikke gøre den store forskel, uagtsomheden er stadig ikke stor nok, netop fordi der er inviteret.
De fleste forsikringer denne slags skader, altså skadevolders forsikringsselskab, men åbenbart ikke i dette tilfælde. Grunden til dette kunne være interessant at få oplyst, hvis det er muligt.
Så juridisk hænger du selv på den, men det moralsk korrekte ville være, fra mit synspunkt, at i delte udgifterne, og i fremtiden omtalte episoden som en pinlig, men sjov, historie. Blæs ikke sagen op, det ville ødelægge det kollegiale samarbejde.

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 07-02-03 04:21

Hvis det er gode kollegaer, så giver alle dem som var med til festen (vel af sig selv) et bidrag (incl. dig selv), så du får dækket skaderne!

Er det ikke en uskreven regel når der holdes abefest blandt venner, men midre der bliver hærget med fuld overlæt?

Godkendelse af svar
Fra : pvlar

Dato : 07-02-03 09:07

Tak for alle jeres gode svar.
Vi har delt regningen ligeligt mellem os. Vi kan heldigvis grine og pjatte sammen over den uheldige episode.
Og jeg har igen et hjem der ser pænt ud.
Vi er alle klar til at holde en ny fest.
Med venlig hilsen
Pia