/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvordan måler man dæk på cykel
Fra : louvre
Vist : 4601 gange
50 point
Dato : 02-08-07 07:15

Hej

Har købt en gammel racercykel men vil have bredere fælge/dæk på

Hvordan finder jeg ud af hvad de svare til i tommer??

Fælge : 622x25
Dæk : 700x25c

Håber nogen kan hjælpe!!!

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-07 07:43

hmm - målene står jo på dækket - men hvordan det ellers forholder sig ved jeg ikke

Jeg ville da bare tage cyklen med til en cykelhandler og få besked

Kommentar
Fra : return

Dato : 02-08-07 09:37

her er et link med div mål men jo lidt af en viden skab men du kan jo lige tjekke lidt af det her så ser du sikkert at det ikke er så lige til

http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html

1 Tomme ~ 2,54

PS: Husk i øvrigt at der er forskel på engelske og gamle danske tommer. De gamle danske er dem, der stadig findes på en del tommestokke. De engelske er dem, man bruger til dæk, pc-skærme o.s.v.
(engelsk tomme: 2,54 cm, gammel dansk tomme ca 2,615 cm)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 11:50

Tag en tommestok og mål fælgdiameteren.....

Og da dækket skal passe til fælgen giver det jo sig selv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 11:51

I dit tilfælde lyder til at være en 25" fælg.....

Kommentar
Fra : louvre

Dato : 02-08-07 17:07

Uha har da målt med skydelære hvad omkredsen er på dæk og fælge men måske kan man ikke overføre de mål jeg skrev til tommer... er måske dæk fra mars og dæk fra venus*gg*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:28

Hallo....

Til en 25" fælg skal et 25" dæk.....

Du kan ikke selv bestemme ret meget bredde da det skal passe til fælgen...

Så når du har besluttet dig til fælgen ved enhver cykelhandler hvilke dæk der passer til den....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 17:30

Citat
har da målt med skydelære hvad omkredsen er på dæk

Det må være en STOR skydelære du har

Du kan ikke måle OMKREDS med en skydelære......

Kommentar
Fra : louvre

Dato : 02-08-07 18:01

Bliver nok lige en smuttur ind til en cykelhandler

Kan sagtens måle omkreds med en skydelære skal bare lige gange det med pi.

Lige til Refi.... jo en skydelære kan være RIGTIG stor for den jeg bruger på jobbet er ca 4meter lang....

ja du læste rigtigt...4meter !!!!

Kommentar
Fra : louvre

Dato : 02-08-07 18:02

Altså mener diameter x pi giver omkredsen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-07 18:13

Se det lød bedre

Ja - smut du til cykelhandleren - han kan hjælpe dig på 2 min.....

Godkendelse af svar
Fra : louvre

Dato : 04-08-07 08:45

Tak for svaret miritdk. var nok det bedste jeg kunne gøre at gå til en cykelhandler.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-08-07 17:45

ja jeg ved ikke bedre