/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst internet via 2 router
Fra : lassethorsted
Vist : 1021 gange
150 point
Dato : 01-08-07 13:06

Jeg deler en internetforbindelse med min underbo, men vil gerne have trådløst netværk i min lejlighed. Forbindelsen går via en kabelmodem i underboens lejlighed til en router (ikke en trådløs). Fra den router er der så trukket et kabel op i min lejlighed. Her har jeg så sat en trådløs router til, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Jeg har endda haft en IT kyndig ude og kikke på det, og ham måtte også give fortabt. Er der nogle af Jer der evt. har en lignende forbindelse, eller har forstand på hvordan man sætter det op?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-08-07 14:30

Det kan kun blive et svagt gæt, da du behændigt har undladt at komme med brugbare oplysninger som kan lede os på vej mod noget der virker!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-08-07 16:10

Når underboens router er sat op som router og giver forbindelse ud i verden på wan-siden, får du din forbindelse på lan-siden fra en port i den indbyggede switch.
Du skal så opsætte din trådløse router som et accespoint, dvs. at du i opsætningsmenuen deaktiverer alle routerfunktioner, og får den til at virke som en trådløs switch.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-08-07 17:24

Ja myg, det er jo ikke rigtigt. Hvis de 2 routere er opsat i hvert sit IP-range, hvad nok ville være det rigtigste, så kan Lasse sagtens route videre til underboen. Hvis Lasse bruger sin router som switch, mister han en masse sikkerheds-features, og er afhængig af underboens sikkerhed.
Problemet lige nu, er sikkert at routerne ligger i samme net, og måske endda på samme IP-adresse (192.168.1.x)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-08-07 18:10

Jo, men jeg forudsætter da at underboen kører med maksimal sikkerhed, og så fungerer det da godt. Jeg har selv kørt med det sådan.

Du har imidlertid ret i, at sætter man router 2 (spørgers egen) til en fast IP på router 1 (router2's wan-side), så vil den fungere som en selvstændig router, med de fordele det kan indebære.
Det kræver så, at underboen har lavet sit DHCP-scope, så der er faste adresser at tage af udenfor selve scopet.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 01-08-07 18:27

Tjaaa... Det blev jeg ikke middelbart klogere af. Problemet består netop i at begge routere kører indenfor samme IP range. Havde en gut herude og kikke på det, men så længe jeg ikke kan ændre på opsætningen at routeren hos underboen (som er en butik - de er sjovt nok meget bekymrede om hvorvidt deres dankort automat virker eller ej). Jeg har en Phillips router men kan IKKE ændre på dens IP range.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-08-07 18:39

Vi bliver nød til at gætte os frem, da lasse ikke vil give os detaljer omkring det omtalte netværk.
Han nævner ikke noget om, om der er forbindelse, hvis han kobler sig direkte på kablet med en PC.

Hvis der er forbindelse, så skal han til at se om der er forbindelse igennem hans egen routers LAN.
Hvis der så ikke er forbindelse, kan det skyldes at underboen har aktiveret sit MAC-filter, og derfor ikke har registreret MAC-adressen på sin egen router, og derfor bliver udelukket.
ALTSÅ: Underboens router skal acceptere lasses routers MAC adresse, og tildele den en "underbo IP adresse".
Når først der er hul igennem, så vil lasse have sit eget lokalnet på hans LAN side, og kan her opsætte sikkerhed for sit eget lokal net; og underboen vil ikke kunne få adgang til lasses lokalnet uden tilladelse; hvorimod vil lasse teoretisk kunne boltre sig rundt på underboens lokalnet.

Men nu må vi se om Lasse stadig er på dupperne, før vi går videre med hjælpen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-07 19:43

Jeg har det sat sådan:

Internet....adsl modem.......1router/med vireless..........2router/med wireless.

1router har sit eget LAN
2router har sit eget LAN

På den wireless del har de hver sin SSID (navn)

2router sidder i 1routers LAN stik

De uddeler begge DHCP (lokal IP) til hver sit LAN

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 01-08-07 23:43

Hvor kan I dog få det til at lyde besværligt. Ska lvi antage at underboens router bruger DHCP, så skal Lasse atså lave en IPCONFIG /ALL og se hvad hans gateway hedder. Han kan også lade være, for det er ikke særligt interresant. Men han skal så konfigurere sin egen router til at ligge i et andet net, både med DHCP og egen adresse. Hvis underboen hedder 192.168.1.x kunne Lasse jo bruge 192.168.2.x, ligegyldigt da routeren nat'er.
Og vupti, med en default route til underboen er han on-line. Hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 02-08-07 12:26

Der er fin forbindelse hvis jeg bare plugger det kabel der kommer fra underboen direkte i min PC. Derfor kunne jeg forestille mig at det har noget med IP adresserne at gøre. Altså at jeg ikke for tildelt en sådan...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-07 17:35

Hansen har ret...
Hvis du har router på router... skal de ikke have samme IP
hvis du laver en ip config direkte til underboen skriver den sikkert standardgatway 192.168.1.1
Hvis du kigger i dine router har den sikkert samme adressse.. Den er let at rette til 192.168.2.1
Så er du oppe at køre...
Jeg har lige lavet det i sidste uge hos en anden...
vh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-07 18:28

Husk
at efter du har rettet din ip- skal du bruge det nye nummer når du retter i din router konfiguration...
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 02-08-07 22:12

Den første router er sandsynligvis sat op op til at være DHCP server (og det er din router også - så det er lig problemer). Derfor tag alle kabler af din router
, forbind den med din PC, log ind på routerens standard IP adresse og deaktivér DHCP serveren.
Luk alle PC'er på nettet og genstart den første routeren. Derefter tænd for din egen router og herefter din PC

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 03-08-07 12:56

Ok... Jeg prøver lige at se om jeg kan sætte det op her i den kommende uge. Derefter bliver der uddelt point hvis det virker!

Lasse