/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere
Fra : superfc89
Vist : 630 gange
80 point
Dato : 01-08-07 12:30

Ska ha formateret min computer og smidt xp ind igen..hvordan gør jeg nemmest det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-07 12:38

Det gør du med XP CDen, smid den i skuffen og start, vælg ny instalation og lad den formatere disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-07 12:40

Læs teksten på skærmen, når du starter, du får mulighed for at vælge hvad du vil, der står at du skal taste et bogstav for at formatere (jeg kan ikke huske helt hvordan, sidder med en Linux lige nu)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-07 12:43

Her: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 Kandu brugeren hcma har denne meget hjælpsomme side

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 01-08-07 13:50

Her er der billeder på http://www.helgec.dk/xp-install.html

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 21:47

Kan ikk som der står

Når den genstarter og installere kommer der en blå skærm hvor der står at jeg ska tjek for virus osv..

Og det har jeg gjort og det hjælper ikke

Og kan ikk hente det fra microsofts hjemmeside fordi det er en bærbar så intet diskettedrev

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 01-08-07 22:14

skal pc'en ikke sættes til at Boote fra cd først? det gør du ved at trykke f11 og finde opsætningen i menuen.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 01-08-07 22:15

Hov så ikke at det var en bærbar. Så står der sikkert noget når pc'en starter op om hvad du skal gøre for at komme ind i systemopsætningen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-07 22:19

Læg CD i skuffen og start
Når du kommer til der hvor du vælger hvor den skal ligge - så slet partitionen. (L)

Har du flere partitioner.

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 22:19

kan jeg ikk komme ind i DOS på en måde når den starter op

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 22:21

Den kommer slet ikk så langt.. Når den starter op med cden i så er den ved og installere..Men så blir skærmen blå hvor der står at den ikk kan forsætte og jeg skal tjekke for virus osv..Men har installeret xp tools og slettet alt sårn noget

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 01-08-07 22:23

hmm.. din maskine har jo nok ikke dos da det ikke bruges på særligt mange maskiner længere.
Det er cd'en der kom med maskinen du bruger?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-07 22:37

Ja vi må lige vide hvad det er for en CD

1. alm XP
2. recovery CD som er til genoprettelse.

Kan du komme i bios evt, ved at trykke DEL eller F2 eller F10 lige mens den starter klik klik klik klik

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 22:42

Det er bar alm xp prof

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 22:49

kommer i bios ved F1

Men vil gerne i DOS for der kan jeg skrive Format C:

Det plejer og hjælpe

Kommentar
Fra : superfc89

Dato : 01-08-07 23:20

Nu kom den så langt at den går ind i installitionen...Men så skriver den nu..Den ikk kan finde nogen harddisk:S

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-07 23:57

Har du set billed guiden som stl_s kom med, den fra helgec.dk ?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 02-08-07 00:57

Ellers prøv lige det her:

1. Boot op på Windows CD`en. Tryk på R for at komme i recovery konsollen.

2. Vælg nummeret der svarer til din Windows installation.

3. Indtast password. Har du ikke noget, så tryk på <enter> knappen.

4. Indtast CHKDSK /R (husk mellemrum) tryk på <enter> knappen.

5. Indtast EXIT og tryk på <enter> knappen for at genstarte maskinen.

6. Chkdsk kører nu ved boot, og kan tage lang tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-08-07 10:10

Alternativt:

WIPE hele harddisken (ALT bli'r slettet ..også partitions).

Opret en ny primær DOS partition.

BOOT fra CD-ROM'en, formatér og installér XP.

Til at WIPE harddisken benytter du dette program som kan køres fra BOOT diskette, USB pen/-disk eller CD-/DVD.

http://dban.sourceforge.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 02-08-07 23:50

du kan ikke komme ind i dos for din pc har det ikke..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-07 08:54

Selvfølgelig kan man boote op i DOS

Det er bare at boote op fra f.eks. en WIN98 bootdiskette. Den kan dog ikke læse NTFS partitions.

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Her lidt om at bruge FDISK: http://www.bootdisk.com/txtfiles/usefdisk.txt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 10:30

For at installere XP på din comp. skal filsystemet være FAT 32 eller NTFS
Med en windows 98 /98se startdiskette kan du i DOS lave partitioner eller formatere din harddisk.
Hvis du har kludder med din harddisk kan du med win98 disketten rette lidt op på partitionstabellen sådan:
Nr den stanser ved A: skal der skrives så der står:

A:\>fdisk /mbr
tryk enter

Nu arbejder den lidt. ((husk mellemrum mellem k og / )

Genstart med win 98 disketten og lav din partition i DOS

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 03-08-07 12:56

Og hvordan skal han boote fra disketten? Jeg har ikke set en bærbar med diskettedrev i lang tid.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 13:28

Nej der er ikke så mange tilbage med diskettedrev.
Der er heller ikke så mange, som stadig roder rundt i DOS i forbindelse med XP
Men hvad er det egentlig du vil lave med din comp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-07 15:00

Man kan sagten lave en DOS bootdisk til en bærbar på en CD-ROM/DVD

1.) http://www.nu2.nu/bootdisk/cdrom/
2.) http://nightowl.radified.com/bootcd/bootcdintro.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-07 15:04

..og : http://www.ultimatebootcd.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 04-08-07 18:25

Boot op med din CD

Under boot vælg F8, hvorved det er meget nemmere at vælge "boot fra DVD/CD"

Lad dernæst CDen indlæse alle de filer der... og hvis du så går direkte ind i installation, vil den minde dig om, at der allerede ligger en windows på, og den vil så guide dig ud i formatering.

Efter formattering booter du op på præcis samme måde - hvor den altså NU kan installere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-07 19:09

mystik -> Ja... hvis din computer er forberedt og indstillet til dette i BIOS indstillingerne

..eller er der ikke megen hjælp at hente i dit råd!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 11-08-07 11:55

har du egentlig ikke fået nogle recovery cd'er med til pc'en?

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 02-09-07 10:53

Mange pc´er er ikke opsat til at boote fra en cd. Når du tænder computeren går du ind i bios ( ved mig et tryk på delete ) når du tænder maskinen. Inde i bios skal du finde et sted hvor der står boot. Vælg dit cd-rom drev som FIRST BOOT DEVICE.

Herefter skulle du kunne starte fra din cd, og formatere som de andre har fortalt