/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
300W højtalere, forstærker?
Fra : TumA
Vist : 2866 gange
100 point
Dato : 31-07-07 17:29

jeg har nogle store jamo pro 300ex 300W højtalere, min nuværende forstærker kan ikke klare effektekten af disse højtalere, så derfor skal jeg ha købt mig en ny forstærker til disse, nogen som kan fortælle mig hvilken størrelse forstærker jeg ska gå efter...

på mærkepladen af højtalerne står der: Long term power: 300W, Short term power: 420W og impedance: 8 Ohm

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 31-07-07 18:08

Tja, det kommer an på hvor mange penge du har.

Hvilke musik du spiller, rummet de står i osv.osv.osv.

Du kunne prøve at gå en tur ned i din nærmeste HIFI klub (nej, du behøves ikke at være medlem)

de kan rådgive dig, og du spare et par kroner uden at gå på akkord med kvaliteten.

Der er også andre foretninger der sælger god kvalitet til rimelige penge, her tænker jeg ikke på Bilka.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 18:49

Den gyldne regel siger at forstærkeren skal have (mindst) samme størrelse som de højttalere den skal trække. Men i et privat hjem med naboer inden for en radius af 500 meter, mener jeg at en forstærker på 2 x 75 Watt er rigeligt. Vel at mærke "rigtige Watt". D.v.s. at forstærkeren kan levere effekten over hele frekvensområdet med minimal forvrængning, i længere tid, og have en strømforsyning der ikke taber pusten. Dette er langt fra altid tilfældet i de knapt så seriøse butikker. Groft sagt: 2x75 "rigtige Watt" svarer til 2x300 "BilkaWatt" Der igen svarer til 2x1200 "T.HansenWatt" Her vil jeg give prosat ret. Du får god rådgivning i HiFi klubben.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-07 19:28

Ja og 2x75 HI FI watt er kun 2x 25 rigtige watt af den slags man kan lodde med eller riste pølser med.

Nu ved jeg ikke hvad der menes med at den eksisterende forstærker ikke kan.

Det afgørende er at den ikke har for stor maksimaleffekt i udgangen i forhold til højtaleren. Ellers kan man brænde højtalerne af, når der er en idiot, som skruer for højt op , eller der komme er skrat fra lydkilden.
At fordstærkeren har mindre makseffekt end højtalerne gør ikke så meget.

du kan i øvrigt ikke høre meget forskel på 100W og 200 W . Der et 3 dB forskel, og det plejer man at sige kun lige er hørbart. Det havde du nok ikke regnet med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 19:50

Skulderwatt, skulderwatt og atter skulderwatt. Sludder vås og gammel overtro. Glem nu alle de der watt. De påtrykte effekter og ikke mindst Jamos har altid været noget så som så. Korrekt at der er forskel på hvilken power der er i forskellige forstærkere. Alfa og omega hvis du vil spille højt og med pondus er en let belastning. En let belastning er en højtaler der ikke har kriminelt lave impendanser og grimme fasevinkler (hvornår den trækker mest strøm). En højttaler er en sær tingest der ikke har lige stor modstand ved alle frekvenser (impendansgangen). Derfor skal denne helst være nogenlunde ret og ikke med grimme dyk i basområdet. Så har forstærkeren det nemmest. Fasevinklen ligeså. Den skal helst ikke for langt ud. Men alle de ting er noget man ikke opgiver, derfor er du rimelig fortabt. Sidst men ikke mindst skal du helst have en relativ lav drifteffekt (opgives i de antal watt der er nødvendigt for at opnå 96 dB på 1 meters afstand) eller man opgiver det som antal dB ved 1 watt ind. Så skal tallet helst være højt.

Skægt nok har Jamo gennem tiderne omdøbt forskellige enheder til at kunne tåle langt højere effekter end fabrikanterne siger. Eksempelvis gode gamle Jamo Power 350 som man fik til at kunne tåle 350 W vedvarende og 500 peak. Dette er såmænd ikke så forskellig fra virkeligheden, men Peerless der lavede basserne, mente man burde skrive 150W.

Nu er det så viseligt, at store forstærkere sjældent koster højttalere, derimod er for små forstærkere næsten altid skyld i dødelig afgang på ikke mindst diskanter. Det der sker er, når du presser en bette forstærker for meget overstyrer den. Det overstyrede signal indeholder stort set lige meget energi ved alle frekvenser, hvorimod et ikke overstyret signal er sammensat sådan at bassen får mest energi (den skal lave mest). Derfor er overstyring højttalerens største fjende. På dansk betyder det at du kan afbrænde en diskant med en overstyret 2 x 20 W'atter hvorimod samme højttaler ville kunne spille eventyrlig højt uden at afbrænde hvis du spænder 2 x 6 - 700 Watt foran den. Det endda uden at brænde af. Træerne vokser ikke ind i himlen og bliver bassens udsving for vilde, dør den. Men Klubben udfordrede faktisk HI & Elektronik for år tilbage og påstod deres Dali "et eller andet" kunne tåle 600 Watt uden bøvl (den var mærket vistnok 150 W). Den klarede testen og selv da de begyndte at presse dem ekstra for at se hvad der skete klare Dali'erne mosten. Faktisk spillede de med + 6dB bar for at prøve. Så hedder det altså spidser på 2400 W (hvis strømforsyningen vil). Man anvendte en hærdebred proff Harrison til formålet.

Om alt er. Skal du have lidt knald på (og det går jeg ud fra du skal, ellers havde du ikke Jamo). Så led efter Proton eller Nad. Begge er temmelig strømstærke og nogenlunde ligeglade med tovlige belastninger - ikke mindst ved de store modeller. Alternativt kan du vælge proff eller semiproff amps. Der er et grusomt hav at vælge imellem. En ekstremt vellydende og højtydende forstærker er klart JBL Urei, hvis du kan finde en. En to x 75 Watter spiller ligeså højt som 2 x 150 W Nad, der igen svare til måske 1000 Bilkawatt der igen er nogenlunde lig adskillige tusind TH Hansen ellerLeasy Watt. Men JBL'en kan du nok kun finde brugt. Gå istedet efter et af de større effekttrin fra Nad. Umiddelbart kan du ikke få for meget forstærker. Du kan kun få for lidt.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 19:52

Citat
Den gyldne regel siger at forstærkeren skal have (mindst) samme størrelse som de højttalere den skal trække.

Nej, forstærkeren må aldrig have større effekt end højtaleren.

Men en 300W forstærker til privatbrug er også langt overkill, det skal vel ikke bruges til at tørre håret?

Gå i HiFi-klubben, eller en anden seriøs butik og lad dem råde dig.
Valget afhænger af om du lytter mest til heavy eller klassisk (nok ikke med de højtalere) og hvor mange penge du vil putte i sagen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 31-07-07 20:11

bare lige lidt at tænke over..

Min gamle NAD forstærker var på 2x25 watt og kunne blæse hovedet af de fleste.. Min bilradio er 4x55watt og den kan sq ikke andet end forvrænge..

Så som 3773 siger... køb kvali.. det er utroligt hvor stor forskel der er..
Det skader heller ikke at spørge om du kan låne den med hjem og prøve den på dit anlæg..

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 31-07-07 20:38

NÅ TumA.

Er du blevet klogere af disse indlæg (næppe), der skal ikke meget til at starte en sand krig når man stiller et spørgsmål som du har gjort "hva skal jeg vælge".
3773 har fat i det noget af det rigtige.

Det du ikke fik med I dit indlæg er: money hvor meget vil du ofre, hvilke musik spiller du (vigtig),
Skal de evt. bruges til biograf lyd, eller spiller du mest Mp3 lyd hvis du gør så gør det nemt gå i T Hansen eller Bilka og køb en forstærker, kan du lide det du har hørt fra Jamo for hvis du ikke er sikker, så kan du få dig en overraskelse hvis du begiver dig ud for at høre div. forstærkere med div. højtalere spændt bag, jeg taler af egen erfaring troede jeg havde De rigtige højtalere og endte med at købe både eff og nye højt for mange år siden, og en del anlæg.

Jeg tillader mig at skriver det som 3773 mener, i dag har et anlæg hvor der bag på mine højtalere ikke står noget hvor højt de kan spille, jeg har et anlæg som i watt (strøm kernen) kan spille byen op, Jeg har aldrig spiller højere end 1/2 gang hvad det kan, så begynder mine vinduer at spille med og jeg skal ha' ørepropper i.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre/købe, men jeg vil give dig 2 links som du trygt kan henvende dig på, her en kun seriøse mennesker som ikke for en vær pris vil sælge, spørg bare løs hvis du finder ud af hvad du går efter og du vil blive besvaret også selvom du ikke køber noget.

http://www.hifi4all.dk/ksb/kobes.asp
opret dig som bruger.

http://www.hifiklubben.dk/
gå ind i kundeklub/opret dig som bruger

På disse sider er det køb/salg af private, dog skal du vide at i hifiklubben kan du søge i hele norden, så vælg danmark.

Håber det må lykkes dig at finde det du søger.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 20:44

Jahhhh.
Religionskrigen ER startet!
Den gode gamle om at forstærkeren skal være mindre end højttaleren. Ja i TEORIEN!!!

Problemet er at der endnu ikke er bygget et teoretisk musikanlæg!

Jeg giver3773 helt ret i alle de mange ord. Det var det samme jeg prøve at skrive graft forenklet.

Jeg kører selv med 4x300 og 2x500 "rigtigeWatt" fra proffforstærkere koblet via elektronisk delefilter til et par gamle Hi-Fi prototyper, med en samlet belastbarhed omkring de 150W, fra en kendt dansk producent, og har aldrig brændt noget af , selv om der rimelig tit bliver spillet HØJT.

Nå jo. Da jeg havde forstærkerne ude på en opgave og havde spændt en gammel reciever foran dræbte forvrængningen en enkelt diskant.......

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 20:46

Lydteknirens gamle huskeregel. (Der holder NÆSTEN hver gang).

Brænder du diskanter af er det forvrængning (for lille forstærker).

Brænder du basser af er det effekt (for stor forstærker).

Brænder du haveaffald af, lugter det grimt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 20:51

Sludder Bertel. Nu kan jeg stille ikke så få anlæg op på een gang og skifter lidt rundt afhængig af temperament. Og du er ikke i tvivl når du får fat i de forstærkere med proffessionelle hestekræfter. Og bruger du dem tilnærmelsesvis fornuftigt smadrer du ALDRIG noget. Så optimalt er forstærkeren på mindst to gange det der står på højttaleren. Men skidtet skal også betales, ergo begår vi et kompromis. Men er du klar tager vi et væddemål. Så kvæster jeg Tuma's Jamo'er med en to x 20 Watt'er. Så reparerer vi dem. Bagefter spiller vi en time eller to med en to x 600 Watt proff. Taberen betaler gildet. Og 2 x 600 Watt'eren ødelægger ikke et par fuldfede Jamo'er. Det holder jeg på. Bagefter kan du få lov til at gætte hvilken forstærker der har hvilke watt'tal!!! Du gætter 2 x600 Watt'eren. Men du få bøvl nå vi starter med en gammel Nad 3020 for derefter at tage et par modeller midt imellem på 75 - 80 Watt pr kanal for at slutte med en rigtig gammel dreng på 2 x 150 W. De spiller noget tæt på lige højt. Derefter kan vi fortsætte med noget Semiproff pg tilmed prøve at brokoble for afslutningsvis at lege med JBL'erne og måske lige prøve en Marantz af de bedre, bare for at høre hvor forskellene er.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 21:02

LOOOOL Fotovig. Den var god. I mine snart tredive år som udøvende musiker , roadie, lydmand, dj og hvad jeg nu ellers har rodet mig ind i, kan jeg erindre at have kvæstet et sæt 1 1/2" extended range horn og baldret et par små 12" Fane (belastbarhed 65 Watt). Ellers har vi spillet sporthaller op hvor f. eks 4 horn med 150 W 15" blev trukket af 2 x 1000W forstærkere. Ikke at forglemme Goodmans gamle 18" ligeledes mærket 150 Watt. Sådan en i et W horn og så spillede du nogenlunde lige op med en ditto Cervin Vega opgivet til næsten 1000 Watt.

PS En Jamo kan forbedret ret vildt med få midler.

Ud med bassen, monter rundstokke i klemme mellem sideplader og for og bagplade. Skal sidde lidt i klemme. Limes i.

På delefiltret sættes en plastkondensator parallelt med hver bipolar elektrolyt. Vælg mellem 5 og 10% af kapaciteten på lytten. Indvendige kabler udskiftes til 1,5 eller 2,5 kvadrat ordentlig kabel. Så vil du opleve mere luft i diskanten, lidt mere stereo og mere fast bas (ikke så flæsket). Kan den bi-wires, gør du også det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 21:05

...prøv iøvrigt at lytte til et par Hørning Horn med en sølle 8" enhed og trukket af en single-ended rørslæde på 2 x 16 Watt!?!?!? Der er du overbevist om at nu falder der et eller andet ned eller noget vælter........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 21:07

....eller tag en af verdens bedste forstærkere Quad og giv den et par rigtig grimme elektrostater. Skru en anelse op og Quad'en er fortid - afbrændt.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 21:17

Skal de stakkel sildekasser fra Glyngøre (Jamoer) nu også til at lyde godt???

Når nu rundstokkene og kondensatorerne er på plads, kunne man jo give basmembranerne 3-4 gange klar sparylak. Det stiver godt af uden at forøge vægten for meget. (Men det giver lidt højere driftseffekt)! Bassen bliver meget mere præcis.

Men PAS PÅ!!! Der må ikke komme EEN dråbe på kantophænget, og HELE membranen skal have et JÆVNT lag!

(Er vi ikke snart et pænt stykke ude af sidesporet)??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 21:21

Njaaeee, men den med lakken skal man liiige for forsigtig med (som du selv skriver)...... Og fred nu være med Jamo'erne. Indenfor boom-box genren er de klart ok. Det meste af spille-højt kasserne lyder sgu værre. Men rock'n boxes kan klart godt være Jamo, eller bedre Cervin Vega (men det skal være gamle DC 12'ere eller lignende.)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 21:23

...ellers skal bas reproduceres af B-line, Das, EV, JBL og den slags. Det er sjovest.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 21:40

Uanset hvad, hvis du blæser 600 watt ind i et par 300 watt højtalere brænder de af.
At du godt kan blæse et par 300 watt højtalere af med en 20 watt forstærker hvis du har forvrængning nok er en anden sag.

Ude i virkeligheden koster en fornuftig 300 watt forstærker mere end en fornuftig 20watt forstærker.
Hellere købe en fornuftig 20 watt forstærker end en ufornuftig 300 watt.

(Jeg kører med en 20 år gammel Mission forstærker på 20 watt med et par BW højtalere på 40 watt, det er rigeligt til mit forbrug.)

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 21:42

Hmmmm.

Hvornår mon Bertel fatter at han sidder og modsiger to gamle hårdtprøvede livelydfolk med ondt i ryggen og galoperende tinitus?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 21:48

Jeg har forstået at der er nogen der mener at folk skal købe en 600 watts forstærker til at stå hjemme i stuen, formålet er vist mest at imponere vennerne.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:05

Min kære Bertel.
Hvis du spoler tilbage, anbefaler jeg en forstærker i omegnen af de 2x75W. Det med størrelsen er den optimale sammensætning. Og altså ikke hvad der anbefales i dette tilfælde.
Prøv at læse indlæggene før du farer i blækhuset.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 22:07

Jeg reagerede på:

Citat
Den gyldne regel siger at forstærkeren skal have (mindst) samme størrelse som de højttalere den skal trække

Hvilket er ukorrekt.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:09

OK. Du får ret. Og resten af verdens profesionelle lydfolk (incl. 3773 og undertegnede) får fred.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 22:12

>fotowig, har du noget at tilføje?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:15

Næh. Jeg kunne sige undskyld, men det er svært, når vi er to der har arbejdet med skidtet i mange år, gennemgået et hav af uddannelser, og alligevel får at vide at vi har uret.
Så skal vi ikke bare lade en ligge?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 22:20

Jeg kunne også spørge om det er rigtigt?
Skal forstærkeren være større end højtaleren?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:21

Ok Bertil. Du bygger din erfaring på at du har pillet ved din Mission på tyvende år. Men hvis du er så skråsikker Bertel, hvorfor modtager du så ikke ikke væddemålet?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:28

Har checket Bertels hjemmeside. Han har tilsyneladende et godt job, så han burde have råd.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:28

Du skal få svaret Bertel: Det bedste er, at forstærkeren er større en højttalernes påtrykte max effekt. Det SKAL ikke være sådan, og derfor er dit spørgsmål irrellevant. I den branche er tingene ikke sorte og hvide. Og som fotovig så smukt skriver, et fornuftigt valg KUNNE hedde: JBL Urei, den bette 2 x 75 Watt'er eller endnu hellere storebroderen, en af de halvstore NAD eller Proton i størrelsesordenen 150 - 200 Watt (de spiller ca lige højt), eller en anden strømstærk kvalitetsforstærker i samme størrelse. Alternativt kunne man overveje en semiproff slave på 3- 400 Watt. Kasserne skal nok klare det, bare du ikke spiller over amp'ens formåen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:29

LOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:39

Nå, nu ikke mobbe......

Hør her Bertel. Du har ganske uret. Du tager de påtrygte værdier for entydige tal. Sådan er det ikke. En højttaler er en sær tingest der set fra forstærkerens side er noget fælt noget. Impendansen høvler op og ned gennem frekvensområdet, strømmen trækkes forskudt (fasevinklen) og højttaleren skal holdes i en jernhånd for i at tæske ud og ind. Dvs "set" fra højttaleren og baglæns ind i forstærkeren skal forstærkeren nærmest være en korstslutning for at styre membranen (dæmpningsfaktor). Jeg har pillet, eksperimenteret, repareret, bygget. læst om, opstillet, finpoleret, projekteret alskens anlæg i de sidste mange år. Jeg tror nok jeg ved en anelse om det.

Mit mellem PA = 200 W højttalere 600 W amp. Mit lille 150 W højttalere 500 W amp. Her i stuen PT 2 x 100 W amp, 300 Watt højttalere (har kørt med 600 W'eren, bare for at prøve). Det lille festanlæg top højttalere???? 75 JBL amp Sub'en 300 W Amp'en dertil 600 W. Intet afbrændt de sidste 10 - 15 år

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:41

Iørigt havde en af sjukkerne tilbage i tiden en Avance Z504 væskekølet til at slæbe hans Jamo Power 500. Lad os bare sige, de kunne spille højt nok!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:43

Hmmm. 3773. Kan du bruge et sæt 15" EV bunde?
Har et sæt i overskud.
Er stået af ræset med at handle gear, men vi kan vel sammen finde den rigtige pris.
Der medfølger kase fra KW

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 22:44

Og kassen mangler ikke noget. Kun et s i omtalen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:47

Køber du så fire bund horn ved mig? Billige pisenheder, men har nu holdt i 15 år. Egen konstruktion. Peaker ved 80 hz med et lydtryk på 106 dB ved 1 watt (målt i lab.). To eller tre i hver side så du får en større hornåbning og så guf nok ind i, så brager det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:51

LOOOL. Nej vil ikke have mere skrammel til at stå. Har vistnok 3 miksere + dj mikser. Flere forstærkere end jeg har tal på + et hav af højttalere (nænner ikke at skille mig af med noget). Et par keybords. En bas 4 guitarer. Alt i effekter. Et adskilt hjemmestudie. You name it.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 22:52

Problemet med at købe en forstærker der er større en højtaleren, er at man ikke kan vide hvornår man skal stoppe med at skrue op. Hvis forstærkeren leverer mere effekt end højtaleren kan tåle brænder de af.

Hvis man køber en forstærker der er mindre end højtaleren og lader være med at skrue så meget op at det begynder at forvrænge er der ingen problemer.

Men jeg har forstået budskabet. 3773 og fotowig er pr. definition klogere end alle andre og 3773 og fotowig har derfor pr. definition ret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 22:52

Med ungerne synes det er skægt når vi laver biograf, med projektor og en helvedes masse effekt i kasserne. LOOOL

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:05

Sikke noget pis at lukke ud Bertel, Sig mig læser du ikke en skid af hvad vi skriver? Går du helt i selvsving over dit eget navlepilleri? Du har stadig endnu mere stinkende uret og modsiger nu ovenikøbet dig selv. Det er noget stygt sludder du skriver. Kan du ikke få ind i knolden at der ikke er noget entydigt svar? Højttalerenes karakter er bestemmende for om du er nødt til at have noget strømstærkt. Skal det være strømstrærkt er det ofte nødt til at være effektfuldt (mange watt). Det følges for det meste ad. Jamo og andre boom-boxes (i særdeleshed Cervin Vega'erne) har for det meste nogle gyselige dyk i impendansen i de lavere frekvenser og burde dybest set hedde 4 ohm og ikke 8 ohm. F. eks. CV DC 12 er ned på omkring 3 ohm nede i bassen og halvgrimme fasevinkler. Derfor vil en strømsvag japaner slæde, f. eks nogle Yamaha'er være total ude af stand til at aflevere tilnærmelsesvis sin max effekt i sådan en, uden ganske simpelthen at brænde sig selv eller højttaleren af. JBL'en derimod er totalt ligeglad og spiller bare. Min HH'er ligeså og den yder som sagt på den anden side af 600 W pr kanal. Og du kan tydeligt se på basenheden hvad der er spændt for. JBL'en og HH "holder" bassen i et jerngreb og enheden bevæger sig ikke meget. Men selv en NAD, der ellers er kendt for at være temmelig strømstræk er på noget arbejde og evner ikke at styre bassen nær så godt, selvom den på papiret er dobbelt så kraftig som JBL'en.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:10

Jeg har forstået, 3773 er klogest, der er ingen grund til at forsøge at bringe lidt fornuft ind i tråde hvori 3773 deltager, ethvert forsøg derpå vil blive ignoreret af 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:10

Fordelen ved semiproff er at det for det meste er "født" til grimme belastninger. Omvendt lyder de så ikke helt så fint. Men de har musklerne. Ikke sjældent er der fine tilbud på den slags. Klubben har iøvrigt også Cervin Vega Amps. Hvis de lyder ligesom dem vi brugte for 25 år siden er det måske en overvejelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:12

Gud fri mig vel Bertel hvor er du dog dum at høre på. Jeg gentager mig selv, har du læst hvad vi skriver?

Har du anden erfaring med lydinstallation end din 20 år gamle Mission?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:16

Er det ikke ret ligegyldigt hvilken erfaring jeg har? Jeg er uddannet radiomekaniker og ingeniør.

At du har 125 års erfaring med at opstille lydanlæg gør vel ikke at du automatisk har ret i alt?

Jeg har stadig ikke læst noget argument for at man skal købe en forstærker der er større end højtaleren, til almindelig hjemmebrug.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:19

Det er slet ikke gået op for dig at du ævler dig ind på to tåbelige nørder der:

Kan få laaan tid til at gå med at finde det kabel der lyder bedst.

Tror at de kan tune kabinetterne bedre end fabrikanterne!

Selvfølgelig er i besiddelse af Thiele/small beregningsprogrammer.

Har rendt rundt i lydtekniske laboratorier og eksperimenteret med det ene og det andet.

Har bygget ikke så få systemer gennem tiden både PA og stationærer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:21

Det var satans.

Lige ovenover skriver jeg :

Højttalerenes karakter er bestemmende for om du er nødt til at have noget strømstærkt. Skal det være strømstrærkt er det ofte nødt til at være effektfuldt (mange watt). Det følges for det meste ad. Jamo og andre boom-boxes (i særdeleshed Cervin Vega'erne) har for det meste nogle gyselige dyk i impendansen i de lavere frekvenser og burde dybest set hedde 4 ohm og ikke 8 ohm. F. eks. CV DC 12 er ned på omkring 3 ohm nede i bassen og halvgrimme fasevinkler. Derfor vil en strømsvag japaner slæde, f. eks nogle Yamaha'er være total ude af stand til at aflevere tilnærmelsesvis sin max effekt i sådan en, uden ganske simpelthen at brænde sig selv eller højttaleren af. JBL'en derimod er totalt ligeglad og spiller bare. Min HH'er ligeså og den yder som sagt på den anden side af 600 W pr kanal. Og du kan tydeligt se på basenheden hvad der er spændt for. JBL'en og HH "holder" bassen i et jerngreb og enheden bevæger sig ikke meget. Men selv en NAD, der ellers er kendt for at være temmelig strømstræk er på noget arbejde og evner ikke at styre bassen nær så godt, selvom den på papiret er dobbelt så kraftig som JBL'en.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:23

Er du radiomekaniker?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? Det ville jeg aldrig have regnet ud.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:23

Og, dermed har du fortalt TumA (OP) at?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:25

Ja, jeg blev uddannet radiomekaniker for mere end 20 år siden (ikke fordi det på nogen måde er relevant for sagen).

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:36

Du snakker om impedanser og fasevinkler osv. men der er ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem en forstærkers evne til at trække komplekse impedanser og de watt den er angivet til at kunne levere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:41

Er det ike relevant???????? Hvis du er udlært radiomekaniker, skulle du helst have lært at forstærkens strømformåen er rimeligt bestemmende for dens evne til at slæbe en given belastning. Da boom-boxes som udgangspunkt er lidt trælse (kender ikke impendanskurver mv på de nævnte kasser), vil jeg som udgangspunkt vælge noget der er istand til at aflevere noget strøm. Jeg ville lede efter Nad eller Proton. Indenfor de to mærker ville jeg ikke gå under 150 W pr kanal. Kan man finde de gamle JBL Urei ville en eller to af de små 2 x 75 Watt'ere (bedre med to brokoblede - der yder den ægte 300 W) være fabelagtigt. Den lyder godt og kan spille i et søm. Er TumA til øresønderrivende lydtryk, ville jeg gå i semiproff og så vælge godt med Watt.

....og som nævnte, når vi ikke ved mere kan vi ikke svare bedre end sådan lala.

Men stadigvæk, din påstand om at forstærkerens opgivne maxeffekt skal være mindre end højttalerens påtrykte maxbelastning er noget pladder.

Er du i tvivl (det er du jo), vil jeg anbefale dig at læse artikler skrevet af Peter Lyngdorf, Peter Holm, Jørgen Storm og lignende guruer. En samtale med de større PA udlejningsfirmaers teknikere vil nok også være lærerigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 23:49

Der har du netop ret Bertel. Du skal have en strømstærk forstærk. Op i rø... med effekten, meeeen oftest (LÆS OFTEST) følges det ad. Læs ovenfor. Nogle Yamaha'er ved jeg man skal ungå. Quad ligeså. Derfor peger jeg på NAD, Proton eller bedst JBL. De afleverer strøm som et svejseværk. Men afhængig af hvad man havde tænkt sig kunne semiproff på to gange mange watt være et godt valg. Disse er stort set altid endog temmelig strømstærke, ellers kan de ikke bruge on stage.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:52

Der er stor forskel på professionelle PA anlæg og hjemme anlæg.
PA anlæg opereres af professionelle, der har udstyr til at måle med.

Som jeg forsøgte at forklare er der ikke nogen entydig sammenhæng mellem en forstærkers påtrykte effekt og dens evne til at levere strøm (P = U * I).

Even til at levere strøm er specielt vigtig ved lave og/eller komplekse impedanser.

Hvis man er så heldig at vide hvor mange watt forstærkeren kan levere ved hhv 8 og 4 (og gerne ved 2) har man en start.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:54

TumA skriver at der står 8 ohm på højtaleren, det bør betyde at impedansen ikke bliver specielt lav.

Men stadig er det vigtigt at kunne levere nok strøm.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-07-07 23:58

Jeg tror at vores indlæg krydser...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-08-07 00:05

Hvis man står med x antal kroner og skal vælge mellem en forstærker på 50 watt og en på 300 watt vil den på 50 watt ofte kunne levere mere strøm og bedre lyd end den på 300 watt.
Og hvis ikke TumA skal spille Parken op har han ikke brug for mere end 50 watt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-07 00:09

Der står også 8 ohm på de CV'er der står her. Men derfor har de stadig et dyk i bassen og burde hedde 4 ohm.

Jamo har aldrig været specielt hæderlige i deres specifikationer og jeg har flere gange være ude for mindre japser-slæder der ikke kunne styre basserne (læs for ringe dæmpningsfaktor og strømformåen). Som sagt bygger jeg min anbefaling på tidligere bøvlerier med forskellige kasser af samme fabrikat. Derfor vil jeg vælge strømstærkt. Som udgangspunkt er jeg mere end mistroisk overfor alle data der opgives, og foretrækker at lytte, mærke og se mig frem.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 01-08-07 09:46

Orv!
Jeg troede at debatten var ved at uddø da jeg gik i seng. Godt gået, 3773. Du kæmper som en mand. Selvom det efterhånden et nødvendigt med mange kedelige gentagelser for at få budskabet igennem.
Skulle vi ikke råde TumA til at købe et komplet Boseanlæg. Der får man det hele i en enkelt kasse, det lyder nogenlunde og passer rimeligt sammen.
Og koster kun det samme som en 3 år gammel personbil.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-07 10:28

Bryder mig ikke om Bose. Kun det proffe (meget dyre) duer. Nogle af de små sæt, er billigt "kina" med mærkevare skilte på.

Til en minimesse hørte vi på Bose, JBL, Fane og et par andre. Egentlig altsammen temmelig uinteressant (selv JBL's triple-chamber) indtil vi kom hen til standen med spanske DAS. Wauw. 18" bund + top med 15" coax. LAB-slæder foran. Er du færdig det var potent. Det var helt vildt. Ved en anden lejlighed fik vi demonstret ham Martin-mandens (vistnok ex Dali-ansat) kasser til faste diskoteksinstallation. I helvede det var også potent.

Ellers har vi lejet meget kram, blandt andet i bunkevis af de legendariske Modularhorn (JBL) ved RS lyd i Århus. Eller RS'es Martin combikasser med et par af de vilde Crest foran.

Nåee, back to buisiness (og spørgsmålet). http://www.cadaudio.dk/hififorst.htm har ikke hørt dem. Men har hørt fra en der kendte een der havde sådan noget, at det skulle være fedt. Og teknologien lyder jo interessant. Prisen er jo heller ikke helt rædselsfuld, tværtom. Eller http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c272_effektforstaerker_graa.htm
eller http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cerwin-vega_a-serie_effektforstaerker_2x170_watt.htm

så er det ikke ampen der får åndenød

eller Crest'en eller JBL'en herfra http://www.dpasoundco.dk/Brugtsalg/brugtsalgsliste.htm

Kommentar
Fra : TumA

Dato : 01-08-07 10:44

wow det gik satme hurtigt med svar herinde, stillede spørgsmålet igår :p men i ska sku have tak for alle de mange svar giver en del stof til eftertanke...

altså jeg havde regnet med at bruge et par tusind (hvis det er muligt til den pris) på en ny forstærker, hører en del rnb, rap, techno, og vel bare generelle hits...

den forstærker jeg egentlig ledte efter skulle bare kunne spille "ordentligt" med mine højtalere, her mener jeg fuld udbytte af højtalerne

men kan høre det er lidt af en jungle at finde sådan en.. men ja tror jeg inden længe tager et smut ned i den lokale hifi klub for at høre dem til råds.. for kan høre det ik så simpelt at finde en passende forstærker :)

men tager jeg helt fejl når hvis jeg overvejer at gå efter JBL eller NAd??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-07 11:20

Nix, men JBL'erne kan du kun finde brugt. De fleste Klubber har intet problem i at du slæber dine Jamo'er deerned og prøver de forskelle Amp's. Denon er heller ikke så ringe, men mit hjerte banker en anelse for NAD'erne. Men sus ned og hør den lokale Nad-pusher.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-08-07 17:07

Har med fornøjelse læst den til tider lidt ophedede debat.
Er selv bruger af PA-udstyr, og giver lydfolkene ret på det område, men kan samtidig godt genkende faren ved en stor forstærker til små højttalere til privat brug.
Jeg futtede engang basserne af i et sæt B&W højttalere af med en Luxman forstærker! Surt, men heldigvis kunne de erstattes rimeligt med et par Coral fra daværende Lydkilden i et nyt hjemmebygget kabinet.
Det var for stor effekt til højttaleren, der gjorde det, men jeg har også brændt bånddiskanter af ved overstyring, så .....
Alfa og omega er, at den største risiko for højttalerne sidder på siden af hovedet på den der lytter. Reagerer man ikke omgående på mislyde (klipning og anden forvrængning)så ender det ofte galt!

Jeg har nu en Denon forstærker/reciever til ca. 2500 for 6-7 år siden. Den kan jeg kun anbefale! Så gå en tur i HiFi-klubben. Der bliver man godt og kyndigt behandlet.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 01-08-07 17:46

Og sålykkedes det myg at komme med det klogeste indlæg i denne debat. Pyha. Har vi mon ikke snart været hele vejen rundt. Tak til Bertel og 3773 for kampen!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 01-08-07 17:47

Og til dig kære TumA. Nu ved du hvordan man starter en religionskrig.

Det var herligt med en tur på barrikaden, siddende på en af yndlingskæphestene.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-08-07 19:45

I prisklassen har hifi-klubben 2 modeller:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cambridge_640a_v2_forstaerker_soelv.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c320bee_forstaerker_nad_graa.htm

Det er nok mest dagsformen der afgør om den ene eller den anden foretrækkes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-08-07 08:41

http://kandu.dk/spg107769.aspx her kan vi boltre os, hvis i lyster

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 08:48

Hva' så TumA, fik du fundet noget?