/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
ækvator og vandets retning
Fra : GSUS
Vist : 1562 gange
240 point
Dato : 31-07-07 01:54

Er det en skrøne det med at man kan tage til Afrika og se nogle gutter stå og underholde turisterne med at vandet løber den ene vej ud gennem bunden på en skål, hvis man står på den ene side af ækvator og omvendt?
Altså jeg har fået at vide af en der selv var der at de viser hvordan vandet løber ud af koppen først den ene vej, for bagefter at gå over ækvator og vise at det løber den anden vej ud nu.

Det lyder som en gang hokus pokus. Ækvator må da være lidt "bredere" så at sige. Den skiller vel et sted, men vel ikke så præcist?

Er det fis i en hornlygte?

Nogen der har noget på det? Et link eller andet?

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 31-07-07 07:59

Hej GSUS
Det er såmænd ganske vist

Accepteret svar
Fra : pgroen

Modtaget 240 point
Dato : 31-07-07 08:24

I teorien er det rigtigt - men det fænomen der er tale om (coriolis-kraften) har så lille indflydelse, at man med garanti ikke kan påvise det med et hul i en skål - se:

http://www.straightdope.com/classics/a1_161.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-07 08:53

Du tænker nok på den hvirvel som man ser når vandt løber ud af et hul midt i bunden af et kar.

Du ser den i en fyldt håndvask, når du trækker proppen op.
Selve hvirvlen følger af bevægelseslovene , som er dem Newton blev berømt for. Det fører for vidt at forklare dem korrekt her.
Det er det samme som giver skøjeløberen og balletdanseren øget omdrejningshastighed når de trækker arme og ben ind mod kroppens center.
Man kan meget populært sige at når massedele i roterende bevægelse trækkes sammen, må rotationen øges for at opretholde bevægelsesmængden.

Hvis vandet i karret forud står bomstille er der kun den rotation som jorden giver det der virker under sammentrækningen. På den norlige halvkugle roterer man til venstre, når man kigger mod ækvator . På den sydlige er det mod højre. Det er fordi man der må vende hovedet mod nord for at se mod ækvator. Derfor skifter vandet retning, hvis der ikke er anden rotation i det.
Effekten er så svag at man bare skal røre ganske let med en finger i karret, for at få det til at skifte retning.

Jeg tror det er sådan turistfidusmagerne gør det.

Men de store vejrsystemer hvor luft strømmer til langs jordoverfladen for at fylde ud hvor andet luft stiger opad, de danner hvirvler som på den Nordlige halvkugle løber venstre om fordi luftstrømmen af jordens bevægelse bøjes mod højre. bare se på vejrkortene , der er venstrerotation omkring alle lavtryk hos os. Modsat på den sydlige halvkugle.
Retningen er måske lidt svært at forstå, men det hænger kun sammen med vores brug af højre og venstre ordene. Tænk på at når man kører ind i en rundkørsel skal man dreje af mod højre, men når man kører rundt er det venstre om. Selv om de fleste benægter at de kører venstre om i en rundkørsel.

Effekten med afbøjning af bevægelse i et roterende system kendes som Coriolis kraft.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-07 09:00

Samme 'trick' kan jeg lave med en flaske.

Fyld en literflaske med vand.

Vend bunden i vejret på den.

Med et hurtigt let vrid/sving med håndleddet kan man med lidt øvelse, få vandet til at 'snurre'' præcis den vej man ønsker, når det løber ud.

På denne måde kan jeg med argumentet om coriolis effekten overbevise folk i et lukket rum, med gardinerne trukket for, at de og rummet nu er blevet teleporteret til den sydlige halvkugle.
Jeg må dog skyndsomt at teletranportere dem tilbage ..inden de kan tjekke sagen. Det koster mig nemlig al for megen energi at fastholde teletransporten. Derfor ryger vi 'retur' hvis ikke de siddder HELT stille. Et kompas magnetiske kræfter vil også umuliggøre en sådan teletransport

Keine hexerei ...nur schwindel und humbug

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 31-07-07 09:20

Der er tale om Coriolis-effekten, der får vind og vand til af bøje af - mod nord til højre - og omvendt på den sydlige halvkugle.
Denne effekt er så svag, at den ikke har nogen effekt på retningen af hvirvlen i et udløb i et badekar eller håndvask.
Men omkring ækvator er der sikkert mange taskenspillerne, der lever af at "trylle" effekten frem.
Det vil de også kunne gøre i din egen dagligstue.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-07-07 09:33

Hej, jeg så engang et "nørdshow" hvor de beviste at det IKKE er korrekt. Men det har været en historie der har været god latin i mange år, så mange tror stadig på det.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 31-07-07 09:48
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-08-07 01:19
Godkendelse af svar
Fra : GSUS

Dato : 01-08-07 18:06

Det er så ikke en skrøne står der i samtlige links der er postet herinde.
De siger selv at det kommer an på hvordan vandet bliver hældt ned i tanken, eller i badekaret. Eller hvordan man forlader badekaret. MEN.. hvis man lader vandet stå længe nok til at der INGEN menneskelig faktore er tilbage, så vil vandet løbe ud i den samme retning hver gang.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-08-07 18:10

GSUS -> Ja...

..i Afrika:
Citat
..Afrika og se nogle gutter stå og underholde turisterne med at vandet løber den ene vej ud gennem bunden på en skål, hvis man står på den ene side af ækvator og omvendt?

</MOLOKYLE>