/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Gaskøleskab i udu
Fra : Toves_Henrik
Vist : 3760 gange
500 point
Dato : 31-07-07 00:17

Mit gaskøleskab i min camper lejer kispus med mig
Skabet kan køre på : gas, 12 volt og 220.
Da jeg startede kørte det på gas og det kørte fint, på den første campingplads tilsluttede jeg 220 volt til vognen men tændte ikke for køleskabet, det gik jo fint på gas, men det skulle jeg aldrig ha gjort nu var der 20grader i skabet så prøvede jeg med 220 og så blev der 32 grader
så slukkede jeg for skidtet og købte en 12 volt køletaske og en omformer til 220 volt
næste dag tændte jeg igen skabet på gas og nu fungerer det igenfint
Men sætter jeg 220 volt på vognen vel og mærke uden at tænde for strømmen til køleskabet så bliver køleskabet til et varmeskab.
Er der nogen som kan forklare mig hvad der sker?
Jeg er klar over at det eneste som kan skal vedligeholdes på et sådant skab er brænderen til gasen,
og skabet er et af de nye som ikke er afhængig af at skulle stå helt lige
Med venlig hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-07 00:55

...og du har prøvet at vende det på hovedet, og så tilbage igen???

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 31-07-07 01:07

Strømkablet må være monteret forkert

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-07-07 07:53

Jeg forstår slet ikke, hvorfor du ikke i en mægtig fart får én med forstand på det til at se på det...!?

Når jeg tænker på de eksplosionsulykker, som man har hørt om - og hvor hurtigt en campinvogn er futtet af! - så ville jeg kontakte en forhandler/et værksted.

En ting er at søge råd om ting og sager i et forum som her - men et forkert svar på dit spørgsmål kan i yderste konsekvens gælde dit/jeres liv. Uanset, hvor velment rådet end måtte være...

Det ville jeg ikke turde lade komme an på en prøve!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-07-07 09:07

Det lyder ganske som om at du tager fejl af til og fra på elkontakterne. Det kan være fordi skiltet er vendt eller ledningerne er sat forkert på en skifterkontakt.
Når det så varmer på gas med elkontakten "slukket", er det nok fordi det fik både el og gasvarme på en gang.

Prøv at sætte 220 V på vognen , sluk for gas og " sluk " for gas på gasflasken med indstil køleskabet som dengang det varmede på gas. Hvis det så køler er du sikker på at den er gal med kontakterne.

Du har vel ikke forbundet noget selv elektrisk i den vogn eller kablet til den. Der skal være tra ledere, og set er så let at tage fejl, især hvis man tror at farverne har betydning.

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 11:27

Tak for interessen
1. Nej jeg har ikke prøvet at vende det på hovedet, skabet sidder fast monteret med skruer og silikone i en Citroen Jumper Desuden er det ikke noget man gør hvis der har sat sig en "luftlomme" og det tænker jeg ikke det kan være da skabet virker på gas.

2. Jeg har været inde i dækslet oppe ovenpå og har målt på strømmen, der er monteret strøm 220 på de to yderste og stel på den midterste, så det ser rigtigt ud.

3. Jeg forstår ikke at politiet har så store rekruteringsproblemer, når der findes mennesker som dig, gode solide borgere som sørger for orden uden at skulle på finansloven, hvad er det som driver dig? Det kan da ikke være et behov for at svare på eller hjælpe med mit problem!

4. Det er en 4 år gammel fabriksbygget bil, der var ikke problemer for et år siden, og nej jeg har ikke selv været ved at pille endnu.
Er det sådan at hvis den går på både gas og el samtidig så vil den varme i stedet for at køle, i givet fald kan du forklare mig hvorfor.
Kan strømtilslutningen vendes forkert? Det er jo fase og nul, men som jeg ser det kan det jo være modsat næste gang, i sidste ende er det jo en stikkontakt på campingpladsen som er det jeg forbinder mig til.

Venlig hilsen Henrik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 12:51

FAKTA :
Skabet har virket, men virker ikke længere efter hensigten.

FAKTA:
Gas og el fejl skal laves af aut.

FAKTA:
Du leger med dit (og øvrige familiemedlemmers) helbred.

FAKTA:
Citat
Er det sådan at hvis den går på både gas og el samtidig så vil den varme i stedet for at køle, i givet fald kan du forklare mig hvorfor.
Kan strømtilslutningen vendes forkert? Det er jo fase og nul, men som jeg ser det kan det jo være modsat næste gang

Disse spørgsmål vil du kunne få besvaret af "fagmanden"....

Kom nu afsted på værksted inden noget går galt....
INTET holder evigt - og da det tilsyneladende har virket anderledes er der jo noget galt..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 31-07-07 13:12

Citat
3. Jeg forstår ikke at politiet har så store rekruteringsproblemer, når der findes mennesker som dig, gode solide borgere som sørger for orden uden at skulle på finansloven, hvad er det som driver dig? Det kan da ikke være et behov for at svare på eller hjælpe med mit problem!

...hskriver du sådan til en der forsøger at få dig til at gå til en fagmand med et problem som, i værste fald, kan koste andre mennesker og din familie (nåja og dig selv) livet??

Det er da korrekt at vi læse om tragiske ulykker med campingvogne hvor ejeren er en Karl Smart som ikke kunne dørmme om at erkende at NOGLE GANGE er man sgu NØDT til at gå til en fagmand for at få løst et problem!
Måske ISÆR når det drejer sig om sin families og andre menneskers sikkerhed?

Kors i hytten da.....du er garanteret osse sådan en der ikke spørger om vej når du er faret vildt, det går jo ud over din "mandighed"?

Citat
FAKTA:
Du leger med dit (og øvrige familiemedlemmers) helbred.

refis ord, herover - er osse mine!

Vh Dorthe ( som har camperet i mange mange år, med campingvogn og derfor VED hvornår man skal/kan 'pille' selv.....men osse hvornår man skal lade være!).

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 13:39

JA JA
Er Adgangsprøven så svær

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 13:48

Nå ja er der ingen fagmænd her....er jeg da gået forkert....sorry

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 13:51

Jo - der er masser af fagmænd....

Men de laver nok ikke arbejdet pr. Kandu......

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-07-07 16:31

grunden til at man vender køleskabet på hovedet er ikke fordi der sidder en luftlomme, men fordi amoniakken i kølesystemet bundfælder hvis det står stille i længere tid. så kan man få gang i det igen ved at vende det på hovedet og lade det stå et stykke tid inden man vender det tilbage.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-07-07 17:09

Er lige komme hjem fra job og kan se, at mit ellers velmente svar har udløst en direkte flabet reaktion hos spørgeren!

Jeg håber, at du tager på camping alene, så det i værste fald ikke går ud over andre.

Hvem f..... spøger med den slags...?

Og tak for de forsvarende ord fra de mere ansvarsbevidste kanu'ere....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 31-07-07 19:07

Da dit køleskab har virket perfekt førhen, kan du se bort fra de omtalte fejlmonteringer af ledninger.

Da det kan kører godt på gas er det højst sandsynligt din kontrolboks til el-funktionen der er gået i stykker.

(jeg ville ikke selv turde pille ved det)

Vi har selv campingvogn, og den bliver gastestet hvert 2. år, for en sikkerheds skyld af nogle proff, så vi er sikre på den brænder og virker korrekt

Godkendelse af svar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 20:13

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 31-07-07 20:16

Såfremt køleskabet virker på gas hjælper det ikke at vende det på hovedet,når der tilsluttes 220v
til vognen vil det automatisk vælge 220volt husk at tænde det, varmelegeme til 220volt kan evt. være def.når bilen startes vælger det 12 volt ved hjælp af ledning fra generator til printbox

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 20:25

For en orden skyld hvor har jeg skrevet at jeg vil skille mit skab ad?
Hvis man læser mit indlæg, så var det for at få en forståelse af virkemåden for skabet,, men ak, et er søkort at forstå noget andet skib at føre, men indlæget kan jo læses igen, og denne gang prøv kun at læse det der står.
For en anden orden skyld... Jeg har i april fået foretaget en fuld lovpligtig gastest i Tyskland.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-07 20:49

Selv tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 20:51

Citat
For en anden orden skyld

Så får man også mere lødige svar når man taler ORDENTLIGT til svarerne...

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 31-07-07 23:42

Ja men Refi er det ikke gået op for dig at "aspirantens" kommentar ikke interesserer mig.
Der blev ikke svaret på mit indlæg, men et selvopfundet, det hedder i reglerne i alle fora at holde tråden.Det er svært men kan læres, og mange ville have gavn af at lære det.
Jeg syntes ellers netop jeg skrev det tydeligt.
En anden gang skal jeg i højere grad benytte mig af Blacklist metoden
Tak for belæringen

Kommentar
Fra : nielsa01

Dato : 29-02-08 13:01

hej kan det tænkes at vognen har været på værksted,evnt skadet.så mek har lavet en fejl?nielsa01.