/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophævelse af lejekontrakt
Fra : peggyjan
Vist : 809 gange
40 point
Dato : 30-07-07 20:24

Hej,
Mig og min kæreste har fremlejet en lejlighed med forkøbsret, da vi ønskede at købe den. Vi har boet der siden d. 1-7-2007 og har skrevet kontrakt på 6 mdr. Men 3 dag i lejligheden opdager jeg at der vand i kælderen, nu har de så efter godt og vel 1 mdr. fundet ud af at fundamentet er utæt og at det hele skal rives ned og reetableres. Men efter disse "ubehagligheder" er vi blevet enige om at det ikke skal være der vi skal bo. Boligen er p.t. ikke som lovet og vi ønsker at komme ud af den. Kan man ophæve kontrakten på dette grundlag. Vi har jo ikke den plads som lovet og vi har ikke fået nedslag i huslejen.
Mvh.
Jan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:35

I kan ikke lave jeres eget retssystem....

Men er lejligheden ubeboelig kan I jo flytte og derefter lægge sag an for at få kontrakten gjort ugyldig....

Mon ikke det klogeste er at bruge de næste 2 mdr. på at finde noget andet og så betragte det som en oplevelse....

Alt andet vil kræve en større investering (sagsanlæg osv.) fra jeres side....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 20:40

Fra lejeloven

Citat
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

mvh dova

Kommentar
Fra : peggyjan

Dato : 30-07-07 20:55

problemet ligger lidt i at vi står med 20m2 mindre plads og at der er flere fejl og mangler som ikke er udbedret!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 21:03

Du bor vel ikke i kælderen....

Som sagt "overlev" de 2 mdr. eller flyt og læg sag an.....

Du vil sandsynligvis vinde et sagsanlæg, men skal betale i første omgang (det gælder også huslejen for de resterende måneder)

Så spørgsmålet er HVOR MEGET du er villig til at ofre....

Du kan ikke lave egne regler - så har du tabt på forhånd....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 21:05

Citat
Som sagt "overlev" de 2 mdr. eller flyt og læg sag an.....

Sorry - 5 mdr....

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 30-07-07 21:37

Henvend jer i advokatvagten, de kan klargøre hvad der er muligt, og om det er kampen værd.

Her er et link til adresser mm.

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 40 point
Dato : 30-07-07 22:06

Du skal skrive et anbefalet brev til udlejer med krav om omgående (kort frist) udbedring af manglerne. Du skal selvfølgelig gøre klart præcist hvilke mangler der er tale om.

Endvidere kan du anføre, at såfremt manglerne ikke er udbedret inden denne dato ophæver du lejeforholdet på grund af misligholdelse fra udlejers side.

Samtidig skal du forbeholde dig ret til forholdsmæssigt nedslag i huslejen for den tid, hvor manglerne har været udlejer bekendt uden at de er afhjulpet.

Hjemlen hertil findes i Lejelovens § 11 og 12, hvortil du kan henvise:
http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20070018829-REGL

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 31-07-07 07:39

Hejsa
Lyder som noget du burde kunne ophæve for der er væsentlige mangler. Men ta' lige og tjek med LL (lejenes Landsorganisation) og hør hvad de siger, det koster et medlemsgebyr (kan ikke huske hvor meget) og så kører de også evt sag. Bare mit gode råd..

http://www.lejerneslo.dk/

MVh
Mulleni

Godkendelse af svar
Fra : peggyjan

Dato : 02-08-07 21:54

Tak for svaret Paulus1.