/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hus med min far og vil ud..
Fra : tinemathiassen
Vist : 723 gange
20 point
Dato : 30-07-07 20:19

Hej jeg har et hus som jeg ejer 50% af og min far ejer 50%.

Hvordan staar jeg, hvis jeg vil salege sommerhuset? Kan jeg bestemme det? og hvis min far dor.. vil hans 2 andres sonner ( som ikke er mine soskende) arve hans del og kan de salege vores sommerhus hvis jeg ikke vil salege det? vi har ingen samejer kontrakt ect sammen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:22

Du kan sælge de 50%

Det kan din far også....

Står i begge på lån - eller er det betalt..

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 30-07-07 20:23

Laanet er betalt.. vi ejer 50% paa skodet..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:24

Hvem står på SKØDET....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:26

Ja så ejer du halvdelen og kan gøre med den hvad du har lyst til....

Men mon ikke det var en god ide at bo der - du har jo ingen lejlighed.....

(selvom det ikke er helt lovligt )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 20:30

Citat
vi har ingen samejer kontrakt ect sammen

Altså der må jo da forefindes et skøde på huset hvor I begge står som ejere, lige som kommunen/SKAT har oplysninger om 50/50 ejerskabet.

Man kan ikke bare på den måde sælge 50 % af et hus, da man ved et sådant 50/50 ejerskab som regel står solidarisk som ejere, hvilket vil sige at man hæfter for hinanden ved forpligtelser, og også er fælles om evt. salg.....men du kan selvfølgelig fastholde det skal sælges, og så står det jo din far frit for at købe din halvdel.

Samme hvis han dør med arvingerne....din fars part skal hans børn jo dele og der vil det så være op til dig om du vil overtage den part som halvbrødrene arver.

mvh dova

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 30-07-07 20:31

Vi staar 50% HVER PAA SKODET.. Hvad kan jeg gore for at sikre mig huset hvis min far dor? Vi hans arvinge kunne tvinge mig til at saelge? Hvordan undgaar jeg dette?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 20:33

Hvis din far dør, kan du kun sikre huset ved at de øvrige arvinger accepterer at du køber deres andel.....eller endnu bedre, at du køber din fars halvdel nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-07-07 20:44

Din far kunne f.eks. lave et testamente, der taget højde for det. Og han kan overdrage en del hvert år som arveforskud (jeg håber ikke, at han er døende nu, siden du rejser spørgsmålet!?).

Eller I kunne lave en samejeoverenskomst. Eller du kan købe hans del nu - måske til "venskabspris"...

Det er en overskuelig udgift, som er givet godt ud - og så er der ro i sindene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-07 21:11

Citat
Hej jeg har et hus som jeg ejer 50% af og min far ejer 50%.

Hvordan staar jeg, hvis jeg vil salege sommerhuset? Kan jeg bestemme det? og hvis min far dor.. vil hans 2 andres sonner ( som ikke er mine soskende) arve hans del og kan de salege vores sommerhus hvis jeg ikke vil salege det? vi har ingen samejer kontrakt ect sammen.

Citat
Vi staar 50% HVER PAA SKODET.. Hvad kan jeg gore for at sikre mig huset hvis min far dor? Vi hans arvinge kunne tvinge mig til at saelge? Hvordan undgaar jeg dette?

" vil hans 2 andres sonner ( som ikke er mine soskende)" hvis din far er far til de 2 sønner, som "ikke" er dine søskende, så er det jo dine søskende og kan arve på lige fod med dig.

De kan arve en del af huset, den del, der tilhører din far. Men der er du jo også arving, så det bliver 1/3 til hver, medmindre der er flere arvinger.

Men som andre har nævnt, så tal du med din far om at købe hans andel af sommerhuset, så bliver der ikke de problemer, når den tid kommer og arven skal deles op.

Men at gå og tænke på hvem, der arver hvad når "min far dør" det har jeg så svært ved at forholde mig til.

Tag du dig godt af din far, mens han er i live.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 30-07-07 22:38

Tal med en sagfører, der kan nemt opstå store problemer
hvis der sker din far noget ( feks sygdom ) og det er der jo ingen der kan gardere sig imod.
Hvis du ikke har noget med hans andre børn at gøre er der stor sandsynlighed for de vil kræve deres del.Og har du så mulighed for at betale dem ud, og hvad er så det rigtige beløb
Hilsen Valdera

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-07-07 23:51

Hej Tine

Jeg har for mange år siden ejet et hus på samme måde som du gør med din far.
Dengang hed det "lige sameje", og det gør det endnu!
Prøv ar skriv LIGE SAMEJE i Google og du kan læse en masse om hvad det indebære.
Hvis ikke der er en aftale om hvordan I skal forholde jer hvis den enen part vil ud af samejet er du i en svær situation for du kan ikke bare sælge din halvdel.
Med ejerskbet følger der jo en brugsret, hvordan skal den deles hvis du sælger til en fremmed?
Hvad koster halvdelen af huset? Du kan ikke gå ud fra vorderingen for den passer ikke.

Bjørn

Kommentar
Fra : join

Dato : 31-07-07 01:00

Hej Tine

nu vil jeg ogsaa blande mig lidt...

Det er maaske vaerd at bemaerke at der snart traeder ny arvelov i kraft,,,
laes lidt her...

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=2007053100025333900018010

hilsen
join