/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kalvefilet stegt som vildt
Fra : ChristinaE
Vist : 13613 gange
70 point
Dato : 30-07-07 15:50

Hej,

Jeg skal have min familie på besøg på lørdag og ville da serverer Kalvefilet stegt som vildt men har ingen opskrift...

Super fif modtaget med kyshånd

Hilsen Christina

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 80 point
Dato : 30-07-07 15:59

Hej
Kom vildtkrydderi fra Oscar på stegen og steg den rosa i ovnen - brug eventuelt stegetermometer. Stegefonden spædes op til passende mængde, koges godt igennen, jævnes lidt, smages til med ribsgele, s+p og tilsættes fløde - koges ned til passende konsistens.
Serveres med tyttebær og waldorfsalat - nogle foretrækker brunede kartofler til; men ellers en god fast hvid kartoffel.
Velbekomme

Kommentar
Fra : netper

Dato : 30-07-07 16:00

Hej Christina

Jeg vil mene at du kan bruge opskriften her, det er ikke helt det samme stykke kød, men tæt på.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6559

Mvh
Per

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-07-07 16:19

2 ½ kg. nyresteg eller anden kalvesteg
1 fl. Bourgogne (kraftig rødvin)
Olivenolie
Revet skal af 1 appelsin
2 Løg i skiver
3 dl. Hønsebouillon
4 Fed hvidløg

Krydderier:
1 tsk. Salt
2 Knuste laurbærblade
½ tsk. Revet muskat
½ tsk. Timian
1/4 tsk. Pulveriserede nelliker
12 Sorte knuste peberkorn

Den ridsede steg duppes tør og gnides derpå med olivenolie og Krydderiblandingen.
Læg stegen på et tildækket fad og stil den i køleskabet et døgns tid, således at krydderierne kan trænge ind.

I en gryde eller skål, der er akkurat så stor at den kan rumme stegen, blandes 1 ½ dl olivenolie med rødvinen, appelsin skal, løg og hvidløg (i tynde skiver) samt hønsebouillonen (kold). Vend stegen hyppigt i marinaden (nogle gange dagligt) i de næste 3-4 døgn.

Tag stegen op og lad den dryppe af. Dup den tør og sæt den på en rist i en bradepande. (Hvis du ønsker sprød svær, strø da sværdsiden med lidt groft salt.)

Sæt bradepanden i ovnen, der er forvarmet til 160°C. Steg den i godt 2 ½ time.
Efter en times stegning kan der hældes 3-4 dl kogende vand i bradepanden. Imens sies marinaden, og den koges ind til det halve. Pisk skyen fra bradepanden i den umiddelbart før servering.
lånt fra

Alletiders Kogebog

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-07-07 16:35

Her er 16 måder, med kalvefilet:http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-07-07 17:29

Det er kke kødet man steger som vildt. Når man serveret kød stegt som vildt er det en speciel sovs man serverer til klødet. Man kommer ost i sovsen, men jeg ved ikke hvor meget, men det er noget med rockefordost i den brune sovs. På den måde kalder man det svinekam, vilst m.m. stget som vildt.

hawaii7

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 30-07-07 17:43

hawaii7

Skimmelosten tisættes for at få en smag af "vildt" frem i saucen, såfremt man ikke krydre kødet med vildtkrydderi. Et par enebær i saucen giver også vildtsamg!

mvh

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-07-07 18:27
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 04:13

hawaii7 + Valdetågehorn

Det er fandme bare for meget Når I beviseligt ikke aner en skid om spørgsmålet, så tag dog for fanden og knyt sylten. Mage til gang vildledende og ligegyldigt ævl skal man sgu da lede længe efter.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 04:30

ChristinaE

Ost i saucen... Hvis man ønsker, som food_life skriver, at få en smag af "vildt" frem i saucen, mere end den smager af i forvejen, så tilsættes ca. en en stor theskefuld roquefort -. gerne Danablue - som inden den kommes i saucen røres op i en sjat piskefløde.

Jeg synes at opskriften fra Alletiders Kogebog ser god ud, men synes dog at stegetiden er vel lang. Mit forslag til en medium stegt kalvefilet er:

Ovn 200 ºC - midtertemperatur 55/ 58 ºC - stegetid 55 min. i forvarmet ovn. Husk hviletid 1 ca. kvarter efter stegning.

Vil du ha den rød,...
Ovn 200 ºC - midtertemperatur 45 / 48 ºC - stegetid 50 min. i forvarmet ovn

Vil du ha den ødelagt (gennemstegt)
ovn 200 ºC - midtertemperatur 60 ºC - stegetid 70 min. i forvarmet ovn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 04:37

PS

De stegetider jeg har angivet er beregnet på stegning af fedtfattigt kød. Stegetiderne i AK ligner mere dem men skulle bruge, hvis man lavede en svinenakkekam stegt som vildt. Dette kød er betydeligt federe og kødet skal generelt stege lægere tid en velhængt okse / kalve kød

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 09:23

En gang til.

Nu har jeg fundet forklaringen på den lange stegetid i AK. Det er jo ikke et stykke kalvefilet som indgår i opskriften, hvad Per jo osse nævner. Traditionelt serveres klavenyresteg, som er en gl.dags udskæring for det meste gennemstegt - lissom gl.dags oksesteg. Jeg ville i øvrigt skifte nellikerne ud med 10 hele enebær, og droppe muskatnødden. Men smag og behag....

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 12:29

Tak for svar, jeg er lidt i vildrede hvem jeg skal accepterer, da der er noget godt i mange svar. Men det jeg efterlyser er ikke bare hvordan kødet laves, men også tilbehøret, jeg skulle selvfølgelig havde været lidt mere specifik i mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:32

Det må da være food_life der skal ha point han foreslog jo waldorff salat, ribsgele og brune kartofler som tilbehør.

Go for nøjelse

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 12:34

Ja men mangler da opskrifen Nå det kan jeg nok finde, sovsen er mere besværlig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:38

Du kan osse vælge at lave nogle små kogte / stegte kartofler. Kog små kartofler... jeg mener helt små, som bare skal vaskes - ikke skrælles. Kog dem næsten færdige. Du kan koge dem i forvejen. Når du skal bruge dem, så rist dem i margarine/ olie på en pande sammen med timian. Dertil kan du servere marinerede bønner, som smager dejligt. Pynt med en smukt udskåret tomat for at få lidt kulør på fadet

Marinerede bønner 4 personer

400 g. grønne bønner
Vand
Salt

Marinade af:
3 spsk. olie
1 spsk. vineddike
1 spsk. vand
½ tsk. Dijonsennep
1 lille fed presset hvidløg
Salt
Peber

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:41

Opskriften på waldorffsalat??? Er det den du mangler??

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=2027&Waldorffsalat

Ja ChristinaE ... saucen er det der kendetegner den gode kok. Den skal du være omhyggelig med

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 12:43

Ja men så kom da igang med den sovs Griner

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:43

For fa......så lige i AK at den opskrift siger selleri. Føj for pokker. Det må være en fejl. Du skal bruge bladselleri / blegselleri er der nogen som kalder det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:44

LOOOL Nå det mener du. Så vil jeg dælme osse med til middagen

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 12:51

Ja da, hvad gør jeg ??

Men den steg der, skal jeg så lave den som i AK, der må da være en opskrift med det rigtige stykke kød ??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:52

Det er næsten synd for dig...LOOL

Herer en nemmere udgave

Vildtsauce:
Skær rodskiven af svampene, skyl dem kort og tryk dem tørre. Skær dem i skiver og svits dem i smør i en gryde. Hak hvidløgsfeddet fint og lad det svitse med et øjeblik. Tilsæt rødvin og fløde og lad det koge op, jævn med maizena. Opløs et par spsk. rønnebærgelé i saucen og smag til med salt og peber.

Køb noget vildtbouillon eller Oscars kalvebouillon. og brug endelig enebær og rocquefort. Det kan ikke gå galt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 12:56

Hør nu her.

Tag dit kalvefilet. Puds det af. Lader du fedtkanten sidde på, så skal du ridse den ind til kødet, da den ellers bukker opad i begge ender. Eller bedre, tag fedtkanten af. Brun stegen i en gryde for fuld knald over det hele. Sæt ovnen på 200 gr. Læg stegen i et ildfast fad og dæk den til med bacon, så den ikke tørrer ud. Og det gir osse smag. Steg den den angivne tid. Hiv den ud og smid bacon fra stegen i saucen. Lad saucen koge op, mens stegen hviler sig. Brug endelig væden i fadet fra stegen til saucen.

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 12:58

der skulle ikke grines,

Ej jeg bruger vel saften fra stegen ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 13:02

Ja selvfølgelig ChristinaE . Men det er ikke nok. Det meste af saften skulle jo helst blive i kødet, så det er saftigt.... derfor tilskud af bouillon

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-07-07 13:03

Nå men jeg ikke tid mere. Er du i tvivl, så spørg. Jeg ser det senere...

Kommentar
Fra : ChristinaE

Dato : 31-07-07 13:05

haha Ja ja det er da klart

Godkendelse af svar
Fra : ChristinaE

Dato : 01-08-07 09:58

Tak for svaret food_life.

Kommentar
Fra : Klumme