/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skør vaskemaskine?
Fra : LoneG
Vist : 1092 gange
200 point
Dato : 29-07-07 23:12

Vores vaskemaskine er mærkelig:

Den pumper ikke alt vandet ud (slanger er tjekket).
Den stopper tilfældige steder i programmerne.
Startes den på centrifugering, centrifugerer den ikke rigtigt/færdigt.
Startes den på skylleprogram, tager den ofte stort set intet vand ind.

Hvad tyder dette på?

Bonusspørgsmål:

Hvor hurtigt skal vandet rende ud af afløbsslangen?
Hvor hurtigt skal vandet rende ud fra tromlen, når man åbner ved filteret foran?

KH Lone

Kommentar
Fra : o0Cateye0o

Dato : 29-07-07 23:17

hej tror ikke dette kan hjælpe dig så meget?
men jeg har samme problem fordi vandet er meget kalkinholdigt hvor jeg bor, derfor bruger jeg lige en skefuld maskinafkalker som kan købes i matas hver gang jeg vasker hvidt tøj.... derudover er jeg næsten nød til at rense filteret ca hver 3 gang jeg har vasket... efter jeg fandt ud af det har den ikke gjort det siden...

måske kan det være det samme hvor du bor... ??

ellers så tak med en fagmand om det....

Jeanette

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 29-07-07 23:20

jeg tror det noget der sidder fast i pumpehjulet har du prøvet at se ind til pumpehjulet når du har filteret ude og kanl du dreje den rundt med en finger
til spørgsmålet hvorhutigt vandet skal løbe ud når du tar filteret ud så skal den fosse ud med stor kraft hvis ikke den gør det så er der stoppet noget ved pumpe eller slange fra tromle til pumpe
hvis du bruger harspænder er meget tit de kommer med i vaskemaskinen og et par stykker af dem på tværs i slangen og så noget fnuller så er der snart lukket for gennemgang.

hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 29-07-07 23:38

Filteret og pumpen er ok. Men når jeg fjerner filteret og tromlen er fyldt med vand, render det langsomt ud........ har ellers tjekket slangen fra tromle til pumpe - den er ret tyk, men måske jeg må prøve igen. Kan det være det, der får alle programmerne til at tilte?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 30-07-07 00:54

Citat
Filteret og pumpen er ok. Men når jeg fjerner filteret og tromlen er fyldt med vand, render det langsomt ud....

Ja, det er sikkert skyld i alle problemerne.....vandet skal fosse ud, så maskinen er tom i løbet af få sekunder såfremt du afmonterer filteret, så der sidder altså et eller andet og stopper derinde.

Og det betyder jo så, at når den eks. lukker vand ud eller centrifugerer, hvis vandet så ikke kan komme hurtigt nok ud, ja så stopper maskinen før tøjet er centrifugeret tilstrækkeligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-07-07 14:55

Når du har fjernet filteret (trevlesien), så er der, på min maskine, en "propel" bagerst i det hul, der nu er når filteret er fjernet.

Har du prøvet at føle, om der der skulle sidde noget i klemme. "propellen" skal kunne dreje rundt uden besvær.

Jeg har tidligere haft samme problem. Den dag i dag kan jeg ikke forstå, at der sad en sok i klemme.

Men efter den blev fjernet, har jeg ikke haft problemer

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 01-08-07 13:06

Citat
.....vandet skal fosse ud, så maskinen er tom i løbet af få sekunder såfremt du afmonterer filteret, så der sidder altså et eller andet og stopper derinde.

Hahaha, der sad et ammeindlæg i slangen mellem tromlen og pumpen Nu fosser vandet ud som aldrig før.

Men jeg er alligevel i tvivl om det hele kører som det skal. Hvor meget vand skal maskinen tage ind under en vask? Jeg synes kun lige, at tøjet bliver vådt og der er ud over det intet synligt vand i tromlen!? Det samme er gældende under skylningen!? Jeg husker det som om, at tromlen var næsten halv fuldt med vand, men det var måske bare, mens slangen var stoppet?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-08-07 13:20

Godt du fik løst problemet

Det er utoligt, hvad der kan sætte sig fast

At tromlen har været halvt fyldt med vand "tidligere" skyldtes jo nok at maskinen ikke kunne komme af med vandet.

Men er du tilfreds med vaskeresultatet, så er det jo godt.

Citat
Jeg synes kun lige, at tøjet bliver vådt og der er ud over det intet synligt vand i tromlen!?

Sådan er det også på min maskine, men jeg kører også på spareprogram.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 01-08-07 18:57

Jamen det det var jo det jeg sagde til dig men godt du fik det klaret hvis du er af det køn du underskriver dig med.

hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 02-08-07 20:37

Citat
men godt du fik det klaret hvis du er af det køn du underskriver dig med.

hilsen tykkemand

min mand klarede det. Godt at du kan nå tastaturet, hvis du er så tyk, som du underskriver dig med.

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 08-08-07 12:49

Tak for svaret dova.

Næste gang vi skal have en lille, vasker jeg ammeindlæggene i hånden