/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Makro til momsberegn. i word
Fra : kris3842
Vist : 552 gange
200 point
Dato : 29-07-07 14:27

Hejsa,

Jeg har en hulens masse wordfiler med en masse talangivelser (og almindelig tekst), der allesammen skal have lagt moms til. Og da jeg ikke har lyst til at regne dem allesammen ud i hånden, så håber jeg at der er nogen der har lyst til at hjælpe mig med at lave en makro, der ved markering af tallet kan regne momsen ud og lægge den til og så overskrive det oprindelige tal.

Alle tal er markeret med en typografi der hedder "kroner" hvis det gør det nemmere...

På forhånd tak

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 29-07-07 16:11

I Word går du op i "Hjælp" og skriver: Udføre beregninger i tabel.
Der står, hvordan du bærer dig ad med at udregne og ændre feltet.
Print det ud og gå så i gang med at foretage den første beregning, mens du indspiller en makro.
Slut makroen, når du er færdig. Højreklik et tomt sted på værktøjslinien og vælg "Tilpas". Her vælger du "Kommandoer" og finder "Makro". Træk den pågældende makro op på værktøjslinien. Herefter vil din handling blive udført hver gang, du trykker på knappen.
Hvis du højreklikker på makroen, kan du ændre tekst og skifte knapfladen, så den ikke fylder så meget.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 200 point
Dato : 30-07-07 02:16

Nedenstående makro kan bruges til at gange en faktor (eksempelvis moms) på alle tal med en bestemt typografi i et word-dokument.

VIGTIGT!!!
- ALLE tal skal være ENTEN med decimaler ELLER uden decimaler, da der kun kan søges efter enten talrækker med ét eller flere cifre efter et komma eller talrækker uden komma. Hvis der er begge dele i dokumentet, forkludres de to typer af søgninger. Se kommentaren i makro-koden for at vælge den rigtige søgestreng.
- Der må ikke være tusindtalseparator i tallene - altså punktummet i eksempelvis "9.999,00".
- Markøren skal stilles i toppen af dokumentet, før makroen køres.
- Når hele dokumentet er gennemarbejdet, melder makroen fejl - dette er blot tegn på, at der ikke er flere tal at beregne moms på. Ignorér derfor fejlmeddelelsen.

Kode
Sub Erstat_tal()
'
' Makro1 Makro
'

'## Ret herunder:

Faktor = 1.25
' Faktor, som ganges på alle de fundne tal.

Typografi = "Kroner"
' Den typografi, der skal søges i.

Søgestreng = "<[0-9]@,{1}[0-9]@>"
' Tal med et vilkårligt antal decimaler, dog mindst én decimal: "<[0-9]@,{1}[0-9]@>"
' Tal uden decimaler (og komma): "<[0-9]@>"
' Der må KUN være enten DECIMALTAL eller HELTAL.

Talformat = "###0.00"
' 9.999,99: "#,##0.00"
' 9.999: "#,##0"
' 9999: "###0"
' Bemærk at komma er tusindtalseparator og punktum er komma.

'## Ret IKKE herunder - med mindre du ved, hvad du har gang i :o)

Do

Selection.Find.ClearFormatting
Selection.Find.Style = ActiveDocument.Styles(Typografi)

With Selection.Find
.Text = Søgestreng
.Forward = True
.Wrap = wdFindStop
.Format = True
.MatchCase = False
.MatchWholeWord = False
.MatchWildcards = True
.MatchSoundsLike = False
.MatchAllWordForms = False
End With
Selection.Find.Execute

Selection.Text = Format(Selection.Text * Faktor, Talformat)

Selection.MoveRight

Loop

End Sub

Skriv hvis det ikke virker, eller hvis det skal tilpasses.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-08-07 20:40

Hva' så kris3842??? Kunne du bruge svaret til noget?

Simon

Kommentar
Fra : kris3842

Dato : 18-08-07 21:23

Hej,

ja undskyld det sene svar (sommerferien komme lige i vejen Det fungerede perfekt - mange tak

Godkendelse af svar
Fra : kris3842

Dato : 18-08-07 21:23

Tak for svaret sion.