/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Højt at flyve
Fra : swarn
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 29-07-07 10:53

God dag til rejsefolket

Er der nogle der kan fortælle om der findes et link hvor man kan se hvor højt man er over havets overflade .

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-07 10:54

jeg kender ikke et link, men min GPS fortæller mig det, når jeg er ude at kører. Kender du ikke en med en GPS der kan fortælle dig det??

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-07-07 10:56

Det kommer an på, hvilken flyvekorridor piloten har fået anvist.
Normalt ligger flyvehøjden mellem 30.000 - 35.000 fod svarende til ca 10 - 13 km.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 29-07-07 11:00

Til Nordsted1
Jeg har selv en GPS, og har også tænkt at tage den med, men det var før vi tog afsted jeg godt kunne tænke mig om sådan noget findes.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-07-07 11:01

Eller - hvis der er tale om højder på landjorden, så prøv Google Earth, hvor der findes en topografisk løsning med højder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-07 11:02

Det kommer da an på om du mener når du står på toppen af Himmelbjerget eller sidder i en Airbus 300 på vej til Mallorca

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-07 11:03

Forresten, så fortæller kaptajnen på flyet det når han byder velkommen og giver de nødvendige informationer om vejret, flyvetid og flyvehøjde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-07 11:04

Du kan da nok købe et landkort, hvor du kan aflæse højderne i landskabet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-07 11:10

Citat
om der findes et link

Kan af gode grunde ikke lade sig gøre da et evt program ville måle din udbyder......

Men du kan selvølgelig udstyre komputeren med GPS.....

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 29-07-07 11:27

Til alle jer,

Jeg må nok tilstå at min overskrift er lidt forkert, der skal nok stå "Højt at kører"
Det drejer sig om at jeg skal på ferie i bus med en der lider af en mellem KOL (kronisk obstruktivt lungesyge) hvor man kan komme ret højt op, så var det jeg gerne ville hører om der findes sådan et link.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-07 12:37

Du må spørge arrangøren af busturen, de må da vide besked

Rigtig god tur

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-07 12:39

Helt nøjagtig højdeangivelse får du nok ikke, med mindre du har et topografisk kort over området, du kører i.
Højder måles normalt ved forskel i lufttryk, idet lufttrykket falder med 0,125 millibar (eller hektopascal, som det hedder nu om dage) pr meter højdestigning.
Men det kræver jo, at du kender trykket ved højde nul. Du kan jo ikke bare bruge normaltrykket, idet der også skal tages hensyn til lokale meteorologiske fænomener.

Så den med kortet er nok det bedste.

Godkendelse af svar
Fra : swarn

Dato : 30-07-07 14:07

Tak for svaret brokke44.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-07-07 14:23

Selv tak

Brokke44 (tidligere Hvidovre)