/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mislyd fra kobling
Fra : thomazo
Vist : 4688 gange
100 point
Dato : 28-07-07 20:44

Hej. Jeg har lidt problemer med at "diagnostisere" en lyd som for nyligt er opstået på min bil. Det drejer sig om en lidt skurrende lyd, der opstår når koblingen trædes i bund. Motoren lyder helt normalt når den kører og koblingen ikke aktiveres. Så lyden er der "kun" ved ud kobling. Gearskiftet fungerer fint og uden mislyde.

Bilen er en Peugeot 406 1,8 fra 1996. Den har gået 284.000.

Er der en der har et bud på hvad der kan være galt. Er det noget jeg kan køre med indtil jeg får tid til at køre til mekaniker, eller kan man evt. lave det selv?
Håber på lidt assistence

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 28-07-07 21:01

Ja, det er en typisk lyd fra udrykkerlejet, som sidder på højgearsakselen mellem gearkasse og motor.
Lejet trykker ind på koblingens fingere (trykfod)
Lejet udskiftes altid når man sætter ny kobling i.
Det er normalt ikke noget man gør selv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 28-07-07 21:02

det lyder som et udrykkerleje så du skal have ny kobling.det kan holde fra ingen tid til ret længe så få det lavet. mvh lars

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-07-07 21:03

Du kan sagtens køre videre indtil du får tid, men lad være at sidde med koblingen i bund i længere tid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 28-07-07 21:21

Er der nogen bud på hvad sådan en operation bør koste??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-07-07 22:31

ca. 4000kr

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 29-07-07 18:33

Det var sgu da noget af en udskrivning

Er det nødvendigt at hive gearkassen af for at få skiftet koblingen?

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 29-07-07 19:49

ja det er

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-07-07 11:27

Det er ikke koblingen ( koblingsnarver for at være præcis) som du skal have udskiftet.

Det slides op når man har den uvane at holde for rødt lys i gear og med koblingspedalen nedtrykket. Det er der mange som gør.

Ikke bare udrykkerlejet men også lejet som gearkassens aksel lejres i i motoraksslen slides på den måde. På nogle motorer er det en langt dyrere reperation.

Selve lejet koster ikke meget, men man skal have gearkasse og motor skilt fra hinanden for at komme til det, så der løber en del arbejdsløn på. Og så kan det også være at man får ødelagt dyre gummimanchetter.

De to lejer har ingen anden smøring end hvad de er født med, så spar på dem. Tryk kun på koblingspedalen , når det er nødvendigt, og sæt ellers i frigear. Speed ikke motoren op når koblingspedalen er nedtrykket. Ellers får du først mislyd og om en tid kan du ikke mere koble ud.

Kommentar
Fra : mopar440

Dato : 30-07-07 21:19

transor skrev:
Ikke bare udrykkerlejet men også lejet som gearkassens aksel lejres i i motoraksslen slides på den måde. På nogle motorer er det en langt dyrere reperation.
det hedder svinghjulsleje og er vist sjældent på forhjulstrukne biler jeg har aldrig set det og jeg har skiftet mange koblinger og motorer.
mvh mopar440

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 07-08-07 20:08

Hej igen

Så er auto fikset. Kørte den på værksted. Fik skiftet kobling, som kostede 1200,- incl moms, en stabilisatorstang, en styrekugle og en bremseslange. Han har skrevet 8 arbejdstimer på. I alt blev regningen 6.200,00kr. Og nu kører pegeuseren igen som en drøm.

Lidt dyrt, nu her lige efter ferien, men desværre nødvendigt. Tak for de mange gode indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 07-08-07 20:10

Tak for svaret pallebhansen. God og præcis diagnose, som mekanikeren var enig i!!