/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vask af topmadras
Fra : katinka01
Vist : 10786 gange
200 point
Dato : 28-07-07 18:27

Har fået en topmadras, hvor der står, at den skal kemisk renses. Tørrenses.
Er der nogen, der har prøvet at vaske en på feks 30 grader i vaskemaskinen?
Eller har nogen et andet råd?

Katinka

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 28-07-07 18:29

Yes, har lige vasket vores (tiltrængt efter en tur sydpå i varmen), den blev helt splittet ad, så det kun var selve yder betrækket der blev vasket ved 30 grader. Det var sådan knald eller fald, for den så ikke godt ud, men jeg må sige den blev flot

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 28-07-07 18:34

har prøvet at vaske en på min (alså så langt ned den kan ) og den krymper meget min krympet 15 cm så jeg ver nød til at købe en ny så jeg ved ikke hvor men kan få den kemisk renses/tør rens men har hørt man kan damp rense den men det er vist meget bøvlet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-07 18:37

Hov jeg glemte at skrive, at betrækket kom på igen, inden det var knastørt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-07 19:06

Topmadras !!!!!

Hvor tyk er den !!! ..... Hvis den er ca. 4 - 5 cm. tyk , så er det det jeg forbinder med en topmadras og umuglig at få i en vaskemaskine.

Hvis det er en tyndere madras ca. 5 mm, så er det det, jeg forbinder med en rullemadras.

Den kan man godt vaske, men den kryber.

Hvor "tyk" er din madras ????

Kommentar
Fra : katinka01

Dato : 28-07-07 19:35

Den er 4-5 cm tyk, men der er forsynet med en lynlås

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-07 20:44

Nåå det er betrækket du evt. vil vaske.

Der står det samme på min topmadras "betrækket"

Det ville jeg ikke vaske i en vaskemaskine "mit eget betræk"

Alt afhængigt hvor medtaget det er ville jeg prøve med lunkent vand for at rense mindre pletter.

Hvis den er meget medtaget, så ville jeg købe en ny, de er ofte på tilbud. En rensning kommer måske til at koste mere end en ny topmadras med betræk. Som jeg tror du kommer til at bekoste, hvis du vasker betrækket i en maskine.

Hvis du gør forsøget med at vaske betrækket i en maskine for derefter at lægge det på madrassen, så skal du da i bad, når/hvis det bliver overstået med at få det på

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 28-07-07 20:44

vaskede min på 30 grader, lufttørret, ingen problemer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-07 21:04

Citat
Hvis den er meget medtaget, så ville jeg købe en ny, de er ofte på tilbud. En rensning kommer måske til at koste mere end en ny topmadras med betræk. Som jeg tror du kommer til at bekoste, hvis du vasker betrækket i en maskine.

Katinka01.... du kan som jeg gøre forsøget at vaske betrækket, hvis det så går galt - det tror jeg nu heller ikke på det gør, bare kom betrækket på igen, inden det er helt tørt,- så kan du jo gøre som der står i ovennævnte citat

Pøj pøj

Kommentar
Fra : katinka01

Dato : 29-07-07 11:11

Tak for svarerne.
2 for vaskemaskinen og 2 imod.
Jeg vælger det svar, som passer til min oprindelige tanke. Giver pointene til Nordsted1, da vedkommende var den første, der svarede.

Godkendelse af svar
Fra : katinka01

Dato : 29-07-07 11:12

Tak for svaret Nordsted1.
Kan jeg klage, hvis det mislykkes?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-07 11:18

Selv tak, he he, klag du bare

Jeg fik en flot madras/betræk ud af en tur i maskinen, så det gør du da også