/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Det er nok ikke lopper.
Fra : Højris
Vist : 853 gange
50 point
Dato : 28-07-07 11:50

Min killing har det med at gi et lille piv,for så derefter at kratte sig,snart her og så der,indtil den bliver distraheret af noget andet.
Det har stået på en tid,og da jeg ved at der er i milionvis af tæger (da vi er nærmeste nabo til en stor skov)har jeg været på tægejagt i pelsen, dog uden at finde hverken tæger eller andet eks.lopper.
Men så for et kvarter siden,på en ny jagt i pelsen opdagede jeg et mindre mylder af nogle små aflange sorte dyr ca.1,5mm pible runt, ikke hoppende.
Hvad fanden kan det være for en størelse?

Nogen der ved noget.

Jeg har tænkt på at lave en spand vand i passende temperatur, for så at sænke "Dræber" ned stille og rolig med halespidsen først.
Så vil jeg afvente, en fælles redningsplan for de sorte, om de ikke vil mødes på snuden.

MVH. Dræber og Højris.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 28-07-07 11:55

Ja, det er lopper og når du ligefrem kan se dem kravle rindt, så er katten MEGET hårdt angrebet...stakkels lille misser, kan godt forstå den piver

Lopper hopper kun når de skal hoppe fra et sted til et andet, ellers kravler de rundt på dyret.

Så du skal have behandlet misser med et loppemiddel og så skal du have sprøjtet hele boligen med noget der slår loppeæg og loppelarver ihjel.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-07 12:45

her skulle du nok kunne finde den: http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/kattelopper.htm

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-07-07 22:03

Hej.
Det er faktisk en god idé at bade killingen først. i og med den har så mange lopper. På dem måde kommer du af med de fleste af lopperne. Det ville i den sammenhæng være sjov at se flygtende lopper. hvis du bruger din egen idé; hale til snude dræberen. Der efter, når katten er tør, drypper du et Pour-on-vet. loppemiddel til katte,i nakken, doseret efter vægt. Gentag efter 4 uger. Faktisk bør du gentage behandlingen flere gange, da mange lopper afføder æg og larver i varierende tidsforhold, så du kan have levende lopper tæmmelig længe. Hurtigere effekt vil det være hvis du også behandler dit hjem med loppemiddel beregnet til omgivelserne. Husk husdyr (og børn) må ikke komme i et sprøjtet rum før der er gået 1 døgn.
Hvad fik dig til at tro de kravlende smådyr kunne være noget andet end lopper? Killingen må have haft millionvis af sorte prikker (loppeeskrementer) i pelsen, hvor nogle sikkert tit er drysset af når killingen har ligget på dit skød og andre sovepladser. Som loppeprøve, kan du dryppe en dråbe vand over en sort prik. Denne vil hurtig opløses i vandet og blive rødfarvet (blodrester). Efter denne lille test, eer man sikker på at det er lopper dyret har.
God jagt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-07-07 07:58

Det er en rigtig god ide at dyppe katten i lunt vand, så krabaterne drukner. og du bagefter sørger for at den er helt tør før du lukker den ud igen. Og behandler den med noget i dosis svarende til den alder.
Måske ville det være en god ide at give killigen en sele på så det er nemmere, at få den dyppet, da der er noget at holde fast i da den jo nok gerne vil op med det samme.
Du kan også rede den med en kam med meget tætte tænder der fås specielt til katte.
De fås også med endnu tættere tænder end denne : http://www.kattespecialisten.dk/product_info.php/cPath/97_141/products_id/1031

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-07-07 08:02

Det er meget vigtig at den bliver behandlet, da killinger godt kan dø af lopper,hvis det er lopper den har, ikke kun fordi loppen spiser dens blod, men også fordi dens blod bliver inficeret.
At styrke den immunsystem hjælper på at holde utøj væk. Sund varieret kost.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 29-07-07 11:46

Tak for svaret dova.

Efter at have set på div. Links må det jo være lopper.
Men det lader til at jeg slipper lettere om ved det, end du havde proklameret idet det middel jeg har fundet klarer det hele.

En del loppemidler har fejlagtigt været markedsført som effektiv overfor både dyrenes lopper og overfor lopper i omgivelserne. På den måde er forbrugerne blevet vildledt og har ofte fundet det frustrerende at komme loppeproblemet til livs. Der er i dag udelukkende klinisk bevis for at loppemidlerne Advantage® og Bayvantic har den tilsigtede unikke dobbeltvirkning.

http://www.netdyredoktor.dk/sw17991.asp

Jeg har bestilt et godt pulver, så kan alle tre Mormis, Lillemiv og Dræberen få en tur.

Med tak til alle der har givet deres besyv med.
MVH. Mormis, Lillemiv ,Dræberen og Højris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-07 14:30

Det med dobbeltvirkning, det gælder altså ikke for de loppeæg og larver som allerede er drysset rundt i dit hjem

Det der sker når loppen lægger æg er, at æggene (mange hundrede af dem) med det samme falder af katten og det som de i linket nævnte midler gør, er at de forgifter de lopper der enten er på katten eller kommer på den senere.

Så hvis du ikke sprøjter nu mod de æg og larver der ligger, kan din kat faktisk stadig angribes af lopper i op til et år.

Lopperne lever så bare ikke så længe og kan ikke formere sig p.g.a. giften