/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Skal min kat føde?
Fra : Grillemuzen
Vist : 1253 gange
300 point
Dato : 28-07-07 11:22

Hej.. Jeg har en dejlig hunkat som er drægtig. Vi ved ikke hvor langt hun er henne, men her i dag er hun begyndt at bløde.. Det er ikke meget, men jeg ved ikke hvorfor hun gør det.. Der er lidt blod i hendes kattebakke og i hendes "fødekasse" vi har givet hende.. Hun lå lidt på sofaen og da hun gik ned derfra lå det lidt blod.. Hun ligger i hendes "fødekasse" nu og slikker sig utrolig meget.. Skal hun til at føde? Jeg har aldrig prøvet at skulle have killinger før, så jeg vil meget gerne vide om der er derfor hun bløder.. Håber i kan hjælpe mig..

Mange hilsner fra Grillemuzen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 11:29

Hun har nok veer - ligesom enhver fødende mor.

Hold øje med, om vandet går/er gået. Et sikkert tegn.

Og hvis hun "piver", så er det "av" - og helt almindeligt.

Bare se til, at der er rimelig ro omkring hende - og om der går mere end 1 time mellem killingerne. For det må der helst ikke...

Men hvis du må for kattemor, så vær tilstede. Det er spændende!

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 28-07-07 11:42

Vandet er lige gået.. Hun er stadig meget kælen og hun piver selvfølgelig også lidt, men det er mest når jeg ikke aer hende, hun gør det.. Men der går nok ikke lang tid nu tror jeg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-07 11:57

Ja ingen tvivl om hun er ved at føde så.

Held og lykke til misser (og dig) med familieforøgelsen

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 12:09

Hvis hun gerne vil "holdes i hånden" af dig, så gør det endelig...! Har selv gjort det med min egen kat - og det var godt for os begge!

Livet er godt...

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 28-07-07 17:51

Den første var død da den kom, men kort tid efter kom der en lille en mere.. Der er ikke kommet flere, men hun er stadig meget tyk og moderkagen er heller ikke kommet.. Får hun ikke flere eller kan hun bare ikke "komme i gang" igen? Det er efterhånden ved at være et par timer siden, den sidste kom..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-07 18:11

Du bør kontakte en dyrlæge for kattens skyld.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 18:24

Har du været hos hende hele tiden, så du er sikker på den med moderkagen?

Hvis ja, og der i øvrigt er gået flere timer uden at der er sket mere, så ville jeg ringe til dyrlægevagten og tjekke med dem. Der plejer at være henvisning på telefonsvareren, når man ringer til egen læge.

Husk at lade missemor konstatere selv, at den er død. Ellers leder hun bare efter den. Når hun véd det, lader hun den nok bare ligge... Det var da ellers en trist oplevelse for Jer.

Håber, at du fortæller, hvad det ender med.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 18:31

Der kan åbenbart godt være længere pauser. Læs her:

http://www.netdyredoktor.dk/sw15347.asp

Jeg ville ringe alligevel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-07 18:40

Du har vel ikke blandet dig for meget i fødslen.

Du skal især være opmærksom på at missemor selv vil gøre sine killinger i stand.

De fleste katte klarer det bedst uden indblanding.

Men hvis du kan se at "missemor" har det dårligt, så ville jeg da kontakte dyrlægen, der er altid en vagt, du kan tale med.

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 28-07-07 20:41

Vi kontaktede dyrlægen og han ville gerne tjekke hende.. Vi tog derfor ned på hans klinik, hvor han konstaterede at hun skulle have foretaget et kejsersnit, for der var stadig en killing inde i hende.. Da hun havde fået foretaget kejsersnittet og havde fået den lille ud, bevægede den sig lidt, men så holdt den op, så vi har kun en killing nu.. Men jeg er glad for at vi fik hende til dyrlægen, selvom det er nogle pebret priser i weekenden, men hvad gør man ikke for de kære små firbenede :D
Hun blev også stereliseret samtidig, så det er godt nok :D
Hun er stadig helt grokket af bedøvelsen, men det går snart over..
Men alt i alt har vi en sund og dejlig kat, og en lille killing :D
1000 tak for alt jeres hjælp med fødslen.. :P
Mange hilsener fra Grillemuzen og Tøsen :D

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 20:54

- Selvom du kun fik en killing. Men det blev dog til en rask mor. Det er dejligt.

Og tak for din tilbagemelding. Jeg tænkte faktisk meget på Jer!

Så nu skal I bare nyde det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-07 20:56

Så vil jeg da håbe på det bedste for kattefamilien "både mor og barn"

Fortalte dyrlægen ikke hvordan du nu skulle forholde dig. Du har en hunkat, der lige har været i bedøvelse og en killing, der har brug for sin mor.

Men jeg håber på det bedste

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-07-07 22:15

Tillykke med veloverstået fødsel (trods komplikationer), samt den lille ny'!!!
Nu skal du bare hjælpe den lille ny i gang med at sikre den får fat i en god pat, så den kan få mælk. En moderkat, der har fået kejsersnit, kan godt sparke og være lidt afvisende overfor de nyfødte, fordi den gør ondt i såret. Dette er naturligvis forstående, men du skal alligevel prøve at berolige moderen så killingen kan få sin mælk. I modsat fald må du hjælpe til med kunstig modermælk, indtil killingen kan få lov igen.
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 28-07-07 23:04

Har lige et spørgsmål mere :) Kan killingen og moderen godt ligge i hver sin kasse natten over? Hvis killingen ligger på en varmepude, så den ikke bliver kold.. Det er bare fordi at moderen er het grokket efter bedøvelsen og ligger og spjætter med benene en gang imellem, og så kan hun godt komme til at sparke den lille væk.. Men det er kun natten over :D

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-07-07 23:12

Jeg ville ikke være nervøs for at lade dem ligge sammen! Men mere nervøs ved at splitte dem ad...

Det kan ikke vare længe mere, før mor vågner helt, og så ville det være synd, hvis hun skal ud og lede efter den lille.

Og rent intuitivt passer hun på den lille. Og de små er heldigvis noget mere seje, end man skulle tro!

Hvis du stadig er i tvivl, så ring til dyrlægen og spørg... Men den store regning du har fået, så må der være plads til et bonus-spørgsmål.

Husk at sætte vand i nærheden af hende - og kattebakken, så hun ikke rende så langt, før hun er helt klar i hovedet.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-07-07 00:16

Killingen bør absolut ikke ligge for sig selv. Det er meget vigtig at den får moderkontakt i form af lugt, hjertelyd, pelsens bløde fornemmelse samt varme. Kunstig varme er ikke helt det samme. Modsat, skal moderen også kunne fornemme at hun har fået et lille barn hun skal tage sig af. Ved at skille dem ad, selv om det kun er for en nat, så risikerer du at det ødelægger mere end det gavner.
Det kan derfor være nødvendigt at du er i nærheden og må undvære din fulde nattesøvn dette første døgn. Trøst dig med, at du kan sove senere, den næste dag eller hele kommende nat.
Når moderkatten rejser sig, kan hun godt slingre rundt og falde. Hun behøver din hjælp i de første timer.
Pas på dem begge.
MVH Akle