/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Er denne virus farlig????????
Fra : bantam
Vist : 459 gange
125 point
Dato : 28-01-03 13:44

Hej alle

Jeg har lige kørt http://www.housecall.antivirus.com og den fandt dette 4 gange:

VBS DELNAV. A, og så stod der cannot acces

Jeg prøvede så at klikke på den, så plejer der at komme en forklaring på hvad det er for en "satan", men den viste ingen res. af søgning!!

Mærkeligt når den finder 4 stk at der så ikke er opl. om den.

Er der nogle her der ved noget om hvad det kan være???

Jeg har AVG antivirusprogram, som hele tiden er opdateret, og kører en gang i døgnet, og den har ikke fundet noget mistænkeligt!!

Håber en kan hjælpe mig lidt på vej

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 14:15

Det er en slags trojansk hest men ikke så kendt. Du kan prøve med ad-aware fra lavasoft http://www.lavasoft.de, men det bedste ville være at fjerne filerne fra fejlsikret tilstand. Jeg tror nemlig ikke ad-aware klarer dem.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 28-01-03 14:46

Hej Bantam,

Du kan være rolig. Sår vidt jeg ved er det ikke en virus! Jeg har søgt over alt, hvor der er mulighed for at finde informationer om viruser.

Mvh,
Henning

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 14:50

og hvad mener hryttel så det er som housecall har fundet?

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-01-03 15:15

Hej als

Jeg kører ad-avare hver dag når jeg starter op, så den har jo nok ikke fundet dem.

Hvordan gør jeg det du råder mig til (er en umugligus og er altid på herrens mark, når noget driller med min pc)

Til hryttel: dejligt hvis du har ret, men når housecall fandt noget må det jo være et eller andet

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-01-03 17:01

hej !
har osse kørt det virus program.du skal huske at trykke AUTO CLEAN eller bed programmet,
efeter endt scan , om at slette den
ellers gør den det ikke.så jeg tror det er det du ikke har gjordt og derfor er den der stædig.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 17:14

Jeg fandt dette på nettet

PR Lab | Обновление антивирусных баз
... VBS.Chita, Trojan.VBS.Cybers, Trojan.VBS.Davin, Trojan.VBS.Dayumi, Trojan.VBS.Debor,
Trojan.VBS.DelAutoexec, Trojan.VBS.DelFile, Trojan.VBS.DelNAV, Trojan.VBS

Jeg kan ikke selv forstå langbortistansk men det tyder da meget på en trojan, ik'sandt?

bantam har du gjort som xou skriver?

Skal du ind fra det man kalder "fejlsikret tilstand" skal du bare holde ctrl-tasten nede medens windows starter op. Så starter windows op med så programmer som muligt. Du søger så efter de fire filer du nævner som du ellers ville have søgt efter dem: skriver navnene i søgefeltet.

mvh
als

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-01-03 17:55

Hej als

Jeg har som xou spørger om haft autoclean sat til.

Er det det der står som hvis jeg husker ret C/restore archive o.s.v. jeg skal skrive når jeg søger. Hvis det er det må jeg nok køre den engang til, for det har jeg da ikke skrevet ned, kun hvad virusen hed. Hvis jeg så finder de filer, skal jeg så bare slette dem.??

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : _cRacKya

Dato : 28-01-03 18:17

Ja virus er farligt man kan blive dårlig, ja endda dø af det

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 18:33

Når housecall finder de fire filer så kan man så vidt jeg husker markerer dem og der er en knap hvor man kan delete (slette) dem. Det skal du gøre. Det var det første du skulle gøre. Noter samtidig filnavnene ned. De står i boxen på housecallscanneren. Nogle gange siger housecall at filerne ikke kan slettes, så er det du skal ind og slette dem på anden måde. Nu har du jo næsten listet stien op for mig C/restore arch.....osv. Så kunne du jo først se om du kan finde dem ved at følge stien og så delete dem der. Du skal lige for en sikkerhedsskyld tage backup af de 4 filer på f.eks. diskette. Hvis du ikke kan finde dem kan det være fordi de er skjulte. Så skal du lige først åbne for skjulte filer. Kan du stadig ikke slette dem derfra skal du starte "Fejlsikret tilstand" og søge: START så SØG og skriv først det ene filnavn. Find og slet. Så den næste filnavn. Find og slet osv.

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 18:42

Du åbner for skjulte filer sådanne: start>indstillinger>kontrolpanel>mappeindstillinger>fanebladet VIS og klik på "Vis skjulte filer og mapper" i "Skjulte filer og mapper"

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-01-03 18:52

Hej als

Foreløbig tak for din tålmodighed, har ikke mere tid i dag, men kigger på det i morgen.

En ting der undrer mig lidt! når de nu ikke gør skade, jeg kan da ihvertfald ikke mærke noget er de så ikke ganske harmløse? og kan man så ikke bare lade dem være? sikkert et dumt spgsm., for et eller andet l... laver de vel!!

Med venlig hilsen
bantam

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 125 point
Dato : 28-01-03 19:18

Trojaner er til for at åbne portene til din computer og det er en skidt ting når andre kan begynde at lege med DIN pc. Prøv en gang at teste om dine porte er pænt lukkede. Det kan du gøre her: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Når du kommer ind på denne side skal du ned midt på og klikke på "Probe my ports" tror jeg nok der står. Det bedste er når alle porte er grønne (som mine er det). Der skal stå stealth. Så er de usynlige. Det næstbedste er blå, så er de lukket men synlige. De røde... nå ja, uha uha, så er de helt åbne.

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-01-03 22:19

Hej als

Jeg har netop testet "portene", som du anbefaler og de var GRØNNE alle sammen (stealth)

med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : als

Dato : 02-02-03 10:47

Flot, men gad hvide hvordan den trojan er kommet ind. Måske længe før du puttede noget sikkerhed på din puter.

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 02-02-03 12:03

Tak for svaret als.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 02-02-03 12:09

Hej Als,

Det her er det enste som jeg kan finde om "VBS DELNAV. A"

PR Lab | Обновление антивирусных баз
... VBS.Chita, Trojan.VBS.Cybers, Trojan.VBS.Davin, Trojan.VBS.Dayumi, Trojan.VBS.Debor,
Trojan.VBS.DelAutoexec, Trojan.VBS.DelFile, Trojan.VBS.DelNAV, Trojan.VBS ...
www.proantivirus.com/updates.html

Jeg håber at i kan bruge det.
Som jeg tidligere sagde, hvis det var så farligt vilde du kunne finde meget mere om denne "Trojan"

Mvh,
Henning

Kommentar
Fra : als

Dato : 02-02-03 13:56

Jeg tror ikke den er aktiv og alle bantams porte er i stealth-mode, så jeg tror nok ikke jeg ville foretage mig yderligere hvis jeg var bantam. Den kan så forsvinde engang når der skal formateres alligevel. Tak for points. mvh als