/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Regler for udskiftning af tank
Fra : CCjunior
Vist : 3348 gange
100 point
Dato : 27-07-07 22:10

må man sætte en brugt olietank ind ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-07 22:18

det må du gerne. den skal selvfølgelig være i orden og når du ikke graver den ned, kan den jo altid inspiceres, så det er ikke noget problem. spørg lige din vvs-mand hvilke krav der er til den slags og lad ham se tanken inden du sætter den ind

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-07 22:28

Private olietanke

En del af miljøreglerne berører små tanke, hvoraf størstedelen er villatanke. Her er der nu, som det væsentligste, indført sløjfningsterminer for alle tanktyper.

Nedgravede, glasfiberbelagte ståltanke skal som udgangspunkt sløjfes efter 40 eller 50 år, alt efter type.
Nedgravede plasttanke skal sløjfes efter 45 år.
Overjordiske ståltanke, herunder indendørs, skal sløjfes efter 30 eller 40 år, alt efter type.
Overjordiske enkeltvæggede plasttanke skal sløjfes efter 25 år
Overjordiske dobbeltvæggede plasttanke skal sløjfes efter 40 år.
Der gives en frist til 31. august 2008 og 31. marts 2010 for ovennævnte overjordiske og nedgravede tanke. Dog helt frem til 31. marts 2015 for nedgravede plasttanke.
Det skal desuden nævnes, at det danske godkendelsessystem for olietanke fra 1. januar 2007 ikke gælder for overjordiske, cylinderformede ståltanke, da dette erstattes af et europæisk CE-mærkningssystem.

Miljøtjek
Det anbefales, at tankejere som er i tvivl om hvornår deres tank skal sløjfes, eller som i øvrigt er i tvivl om deres tankanlæg opfylder reglerne, får foretaget et tjek i forbindelse med deres årlige besøg af skorstensfejer eller oliefyrstekniker. Det er vigtigt at anlæggene opfylder reglerne, ikke mindst i forhold til at være dækket af den særlige forsikringsordning, som findes for villatanke.

Informationspjece
Der blev i 2005 udarbejdet en pjece, som specielt var rettet mod private oliefyrsejere og -brugere. Pjecen blev delt ud af skorstensfejere og oliefyrsteknikere i forbindelse med det årlige kontrolbesøg. Pjecen vil blive revideret snarest. Indholdet af den gamle pjece er stadig korrekt, med undtagelse af:

At der nu er indført en sløjfningstermin på 45 år for nedgravede plasttanke
At sløjfningsterminen for overjordiske plasttanke er justeret (25 år for enkeltvæggede tanke og 40 år for dobbeltvæggede tanke.
At nye overjordiske, cylinderformede ståltanke skal være CE-mærkede.

herfra http://www.energi-bornholm.dk/olietank.html

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-07-07 22:33

har selv pjecen men jeg er blevet fortalt at man ikke må sætte en brugt olietank op. kan dog ikke forstå grunden for dette.. hvis en tank kun er 2 år gammel, bør den jo ikke kaseres.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-07 22:36

Du må gerne sætte en kun 2 år gammel tank op se reglerne ovenfor fra Nordsted1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-07 22:40

Om en olietank har stået hos den ene eller anden ejer, er ligegyldigt

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-08-07 18:07

Er lige faldet over det her http://www.pdffiler.dk/nonsec/pdf/v2/49/1/sao_instvejl_dec2003_3.pdf

Den skal tryktestes hvis man køber en brugt.. øv.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-07 18:49

Ehm... Jeg har ellers lige fået nye briller, men jeg kan ikke se der står den skal tryktestes, men der skal udstedes en ny tankattest, den kan så løbe op i samme beløb som en ny tank, men hvis den tank du har i kikkerten er meget lidt brugt, kan jeg ikke se andet end at det alligevel kan betale sig at købe brugt i denne forbindelse

Jeg ville undersøge pr. tlf om det ikke kan svarer sig, før jeg droppede købet

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 28-08-07 17:01

Tak for svaret nordsted1.
har snakket med skorstensfejeren, og hivs jeg skifter kommer der også nye regler.. bla må jeg intet afløb ha osv.. så han syntes jeg skulle beholde den jeg havde og så ville han sige til når han syntes den var dårlig..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-07 19:15

Selv tak. Det lyder som en fornuftig skorstensfejer