/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fugtighed i træ.
Fra : jesper.s
Vist : 2039 gange
58 point
Dato : 27-07-07 15:40

Hej.

Hvad er den maximale fugtighed (%) der må være i træ (indendørs), før jeg kan male og lakere.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-07-07 15:46

Der skal helst ikke være fugt i træ indendørs! Men ellers skal fugtprcenten MAX være 18%

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 68 point
Dato : 27-07-07 15:48

Men ellers må den max fugtprocent i inddørstræværk være 12%

http://www.top.dk/pdf/betjeningsvejledning.pdf

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-07 23:15

Indendørs træ skal være i balance med det lokale hvor det er. Og det vil det uvægerligt komme med tiden. Hvis det sættes ind med mere eller mindre fugt end svarende til lokalet, vil det slå sig under tilpasningen, hvad enten det er udtørring eller opfugtning.

I almindelige huse uden ekstrem klimastyring, vil luftens fugtindhold, og derfør også træets fugtindhold svinge med årstiden. Det er tørrest om vinteren, modsat af hvad mange tror.

Du kan male bare tæet har stået passende længe på stedet. Store trædimensioner, og især lange stykker er længere om at komme i balance end mindre og kortere.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 28-07-07 15:00

Men i bund og grund bør træet ikke være fugtigt. Det vil få malingen til at boble/koge og i værste ende skalle af og alt arbejdet er spildt!

Citat
Du kan male bare tæet har stået passende længe på stedet. Store trædimensioner, og især lange stykker er længere om at komme i balance end mindre og kortere.

Transor, vil det sige det du skriver er hvis manden ønsker at male sine nye fodlister og gerigter så skal det ha været i hans hjem i flere dage og han kan ikke behandle det med det samme han kommer hjem???

Jeg som maler har aldrig hørt det du skriver om før. Jeg har heller aldrig været ude for at noget træ indendørs har været i sådan en stand at det ikke har kunnet behandles efter normen!

VH Laika_Pigen.

PS. Og i Øvrigt så bestod jeg min svendeprøve med et snit på 10,2 Hvilket også giver Bronze.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 31-07-07 09:04

Tak for svarene Laika_pigen.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 31-07-07 09:29

Jammen det var da så lidt.