/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forskel træbeskyttelse
Fra : Snedig
Vist : 5128 gange
100 point
Dato : 27-07-07 11:57

Er der nogen forskel på hvor godt for eksempel Jem & Fix træbeskyttelse er, kontra de dyre mærkevarer. Begge dele indeholder fungicider og er nærmest ens at smøre på?

På forhånd tak for svaret

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 27-07-07 12:22

Hejsa

Der er så absolut forskel;

1: Den billige er ofte besværlig og tynd at smøre op. Kræver flere lag og bedre afdækning.
2: Den billige holder så absolut ikke så længe som de "dyre mærker", altså kvalitetetsmærkerne. Dette er særligt i de transperante typer
3: over en periode på 10 år har du måske brugt det samme antal kroner (eller flere) på at behandle med den billige, som du har med kvalitetsvaren. Du har så til gengæld haft det femdobbelte arbejde med det. Derudover kan du ikke regne med at mængden af fungicider er den samme.

Konklusion; Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at købe kvalitetsprodukter, når det gælder den bedste beskyttelse (eller malervarer generelt). Det bliver jo en dyr affære, hvis det hele skal udskiftes, fordi man har brugt noget billigt eller forkert. Jem og Fix kan jo heller ikke hjælpe med produktanvisninger eller noget som helst. Så mit råd; kør til fagmanden, betal prisen og få det bedste!!

Mvh. Pipsen

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 13:13

Dyrt eller billigt?
Der er ikke den store forskel på kvalitet og holdbarhed, når det gælder de forskellige fabrikater af træbeskyttelse og maling. Men du kan generelt regne med, at pris og kvalitet ofte følges ad.

herfra http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=9304

Ja der er forskel, men er det så vildt som du siger? Lod mig fortælle at blandt andet nu udgåede Silvanol blev tappet hos en af de store mærkevarefabrikanter og produktet var stort set magen til det fine. Om det er rigtigt ved jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-07 13:45

Nej der er ikke den store forskel.

Jeg har brugt mange forskellige mærker af træbeskyttelse i tidens løb, både privat og i forb. med arbejde.

Den billige fra Jem & Fix er udmærket......og det jeg malede med det for 5 år siden, ser stadig fint og i orden ud.

Det eneste punkt jeg synes det halter en smule bagefter er koncentrationen af farvepigment...altså dækkeevnen, sådan at hvis man eks. vil dække sort med hvidt, skal du regne med at give tre lag før det dækker 100 %....men det skal man så også med eks. Gori...hvor Demidekk var bedre.

Men holdbarhedsmæssigt synes jeg ikke at kunne se den store forskel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 14:47

Kan se at det er Den Bräven der tapper Jem & Fix træbeskyttelsen. Og det er da ingen lille bolsjebutik.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 14:49

Jeg synes heller ikke rigtig jeg kan finde nogle sammenligninger nogle steder. Gad vide om det er fordi der ikke rigtig er nogen forskel? Hvis der vitterligt var forskel og jeg var reklamemand ansat ved Gori, blev det brugt i reklamekampagnerne. Så meget ved jeg.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-07-07 15:02

Som uddannet Maler ville jeg ALDRIG bruge maling eller træbeskyttelse fra Jem & Fix. Ej heller de mærker som Bilka kører med. Har set lejligheder hvis vægge er blevet "ødelagt" af det kalk/lim maling som det hovedsageligt består af. Og har set træværk som står flot og nymalet det første ½år også skal det ellers behandles igen til næste forår/sommer. Så vil jeg til en hver tid give noget mere for malingen/olien også det holder 3/5/10år.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 15:23

Hvis det er så grelt, hvorfor er det så ikke dokumenteret?

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 27-07-07 15:31

Jeg er som Laika_pigen også uddannet i faget - jeg er farvehandler! Der ER forskel. Det er rigtigt at de billige slags ofte bliver tappet samme sted som kvaliteterne, men det er en billigere type de putter i spandene.
Og mht. til at være "reklamemand" for Gori....De store mærker har ikke behov for at nedgøre det billige,for at bevise sit værd; det klarer produkterne!! Det er iøvrigt også forbudt ifølge markedsføringsloven. Men man ser jo gang på gang, at mærkevarerne vinder i blindtest....i rest my case!

Mvh. Pipsen

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-07-07 15:34

Jammen hvorfor skulle de dokumentere det er grelt?? Så får de jo intet solgt af det....

Kunne aldrig drømme om at købe ukurant maling. What so Ever.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 17:31

Hvilke blindtest Pipzi. Det er jo netop sådan nogen jeg ikke kan finde en eneste af.

Kiggede omkring på www.byggeri.dk debatforum. Søgte på træbeskyttelse. Og der er de langtfra så stejle som dig og Laika, tværtimod. Og enige er de slet ikke,. Der deltog både maling-forhandlere og malere.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 27-07-07 17:33

Laika, det var netop dem med kbvalitetsprodukterne der burde fremvise tests, hvis altså der er lavet nogen. Underligt at Tænk, Teknologisk ikke har lavet noget der er offentliggjort. Specielt når prisforskellen er så iøjenfaldende.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 28-07-07 10:11

Snedig; Jeg ved godt at det ikke ligefrem vrimler med test fra Tænk osv., men de prioriterer tests der primært vedkommer vores sundhed, synes jeg. Problemet med at lave disse tests er også, at de tager årevis at lave når det gælder træbeskyttelse. Der skal jo testes i alt slags vejr, på mange forskellige beklædninger og over rigtig lang tid osv. De store firmaer kører konstant tests på deres produkter, ser hvad de kan klare osv. Men det virker jo lidt utroværdigt, at et enkelt firma, som rent faktisk har nogle reelle facts på nogle produkter, som så er deres egne, hypper kvalitetsmærkerne. Der er åbenbart ingen uvildige, der gider gribe penslen. Men for noget tid siden var der i Basta en blindtest med vægmalinger. Og der var det en kvalitetsmaling, der vandt stort over et par billige mærker og et enkelt andet dyrere mærke.
Ang. det debatforum, så er der jo mange meninger om mange ting - bare se i denne tråd - men spørger du mig, så har jeg en klar mening. Den behøver man jo ikke følge hvis man mener det er øregas.... Vi har jo også alle forskelligt syn kvalitet og nogle er mere faglige stolte end andre!

Hilsen Pipsen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-07 16:48

Teknologisk Institut i Tåstrup kører test af pigmenteret og upigmenteret træbeskyttelse - ses tydeligt, når man går eller kører forbi bygningen - men om det er i firmaregi, så kortene holdes tæt til kroppen, eller om det er offentlig betalt undersøgelse, må du spørge T. I. om.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Snedig

Dato : 12-08-07 19:02

Tak for svaret dova. Det er åbenbart den almindelig opfattelse rundt omkring. Selv iflg branchen er der åbenbart tendens til lidt aftaleri blandt ikke mindst den etablerede farvehandel, hvor en kunstig høj avance opretholdes vha skrækhistorier man dårligt, eller slet ikke, kan dokumentere. Nogen snakker lidt om karteller.