/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Find tegnebog!
Fra : hestemassage
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 08-09-01 15:39

Jeg har en labrador på godt to år, som er meget dygtig til at gå spor, finde ting osv.
En af mine venner mistede sin tegnebog i en skov i juni 2000. Hans datter på fire sagde, at hun havde gravet den ned, og ikke kunne huske hvor. Vi ledte selvfølgelig længe, men jeg forsøgte ikke dengang med hunden, fordi hun ikke kunne så meget endnu.
Da der var temmelig mange kontanter og personlige papirer i tegnebogen, vil han selvfølgelig stadig gerne have den fundet.
Mit spørgsmål er nu: Kan en hund finde en nedgravet genstand i en skovbund efter så lang tid? Den er sikkert ikke gravet særlig langt ned. Datteren var kun fire år dengang, og skovbunden meget svær at grave i.

mvh. Heidi

Accepteret svar
Fra : AnnaS

Modtaget 50 point
Dato : 08-09-01 18:02

Nej, din labrador vil ikke kunne finde tegnebogen i skovbunden.
Sporet vil på nuværende tidspunkt være koldt, og hunden vil ikke vide, hvad den skal lede efter, når den ikke har et sport at gå efter.
Hvis pungen er af læder vil den desuden efter at have været nedgravet så længe være ved at gå i forrådnelse.

Kommentar
Fra : hestemassage

Dato : 08-09-01 18:07

Tegnebogen ligger i en plasticpose, hvis det har en betydning

Kommentar
Fra : AnnaS

Dato : 08-09-01 18:34

Så er den sikkert endnu ikke gået i forrådnelse, men hunden vil stadig ikke være i stand til at snuse sig frem til den.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-01 17:50

Jeg er helt sikker på at en dygtig trænet hund, kan finde den pung, jeg
ville nok prøve med en meget øvet hund for ikke at spolere området med for
mange forgæves forsøg. Held og lykke. Gitte
"hestemassage" <hestemassage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:g8pm7.3704$9V5.252190@news000.worldonline.dk...
> Jeg har en labrador på godt to år, som er meget dygtig til at gå spor,
> finde ting osv.
> En af mine venner mistede sin tegnebog i en skov i juni 2000. Hans
> datter på fire sagde, at hun havde gravet den ned, og ikke kunne huske
> hvor. Vi ledte selvfølgelig længe, men jeg forsøgte ikke dengang med
> hunden, fordi hun ikke kunne så meget endnu.
> Da der var temmelig mange kontanter og personlige papirer i tegnebogen,
> vil han selvfølgelig stadig gerne have den fundet.
> Mit spørgsmål er nu: Kan en hund finde en nedgravet genstand i en
> skovbund efter så lang tid? Den er sikkert ikke gravet særlig langt ned.
> Datteren var kun fire år dengang, og skovbunden meget svær at grave i.
>
> mvh. Heidi
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 09-09-01 10:02

Jeg giver AnnaS ret. Hvis en hund skal kunne finde en pung, skal den først og fremmest kende pungens lugt, det kan den ikke da pungen er begravet. Da pungen er i en plasticpose er det helt umuligt, med mindre du kan træne din hun til at finde plastic poser hvilket er svært (læs: meget svært). Hvis din hund ikke er specieltrænet hvordan ved den så hvad den skal lede efter? Politiet træner Labradore til forskellige lugte fx hash og kaffe (Kaffe slører lugten af hash), og derfor ved labradoren præcis hvad den skal gå efter, og det er jo dit problem med pungen :) Men held og lykke, for man kan jo være heldig at hunden faler over pungen ved et tilfælde ;)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-01 19:31

Den tror jeg nu ikke på!

Når man træner hund til den slags eftersøgning, træner man dem på
menneskefærd. Denne færd aftager over tid, og efter så lang tid er der ikke
færd tilbage.

Du har en hund der er god til spor. Har du overvejet at sætte hunden på et
spor der bare er en uge gammel? Tror du den samler nogle genstande op der
har lagt på marken siden du gik spor i sidste uge?

Erik

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a4c63$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er helt sikker på at en dygtig trænet hund, kan finde den pung, jeg
> ville nok prøve med en meget øvet hund for ikke at spolere området med for
> mange forgæves forsøg. Held og lykke. Gitte
> "hestemassage" <hestemassage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:g8pm7.3704$9V5.252190@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har en labrador på godt to år, som er meget dygtig til at gå spor,
> > finde ting osv.
> > En af mine venner mistede sin tegnebog i en skov i juni 2000. Hans
> > datter på fire sagde, at hun havde gravet den ned, og ikke kunne huske
> > hvor. Vi ledte selvfølgelig længe, men jeg forsøgte ikke dengang med
> > hunden, fordi hun ikke kunne så meget endnu.
> > Da der var temmelig mange kontanter og personlige papirer i tegnebogen,
> > vil han selvfølgelig stadig gerne have den fundet.
> > Mit spørgsmål er nu: Kan en hund finde en nedgravet genstand i en
> > skovbund efter så lang tid? Den er sikkert ikke gravet særlig langt ned.
> > Datteren var kun fire år dengang, og skovbunden meget svær at grave i.
> >
> > mvh. Heidi
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-01 19:33

Den tror jeg nu ikke på.

Hunde der trænes til at finde genstande i felten trænes på færden af
menneske som findes på alt vi rører ved. Denne færd aftager over tid, og
efter så lang tid som her er der ikke færd tilbage.

Der er sikkert også kommet mange nye ting med færd til i skoven. Det kan
være smidt, tabt eller blæst dertil med vinden. Skal hunden også komme med
alle disse ting?

Du skriver din hund er god til spor. Hvor "gamle" kan de være hvis du stadig
skal gå et godt spor?

Erik

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a4c63$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er helt sikker på at en dygtig trænet hund, kan finde den pung, jeg
> ville nok prøve med en meget øvet hund for ikke at spolere området med for
> mange forgæves forsøg. Held og lykke. Gitte
> "hestemassage" <hestemassage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:g8pm7.3704$9V5.252190@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har en labrador på godt to år, som er meget dygtig til at gå spor,
> > finde ting osv.
> > En af mine venner mistede sin tegnebog i en skov i juni 2000. Hans
> > datter på fire sagde, at hun havde gravet den ned, og ikke kunne huske
> > hvor. Vi ledte selvfølgelig længe, men jeg forsøgte ikke dengang med
> > hunden, fordi hun ikke kunne så meget endnu.
> > Da der var temmelig mange kontanter og personlige papirer i tegnebogen,
> > vil han selvfølgelig stadig gerne have den fundet.
> > Mit spørgsmål er nu: Kan en hund finde en nedgravet genstand i en
> > skovbund efter så lang tid? Den er sikkert ikke gravet særlig langt ned.
> > Datteren var kun fire år dengang, og skovbunden meget svær at grave i.
> >
> > mvh. Heidi
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-09-01 19:34

UPS, det var en smutter
Undskyld

Erik

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a4c63$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er helt sikker på at en dygtig trænet hund, kan finde den pung, jeg
> ville nok prøve med en meget øvet hund for ikke at spolere området med for
> mange forgæves forsøg. Held og lykke. Gitte
> "hestemassage" <hestemassage.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:g8pm7.3704$9V5.252190@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har en labrador på godt to år, som er meget dygtig til at gå spor,
> > finde ting osv.
> > En af mine venner mistede sin tegnebog i en skov i juni 2000. Hans
> > datter på fire sagde, at hun havde gravet den ned, og ikke kunne huske
> > hvor. Vi ledte selvfølgelig længe, men jeg forsøgte ikke dengang med
> > hunden, fordi hun ikke kunne så meget endnu.
> > Da der var temmelig mange kontanter og personlige papirer i tegnebogen,
> > vil han selvfølgelig stadig gerne have den fundet.
> > Mit spørgsmål er nu: Kan en hund finde en nedgravet genstand i en
> > skovbund efter så lang tid? Den er sikkert ikke gravet særlig langt ned.
> > Datteren var kun fire år dengang, og skovbunden meget svær at grave i.
> >
> > mvh. Heidi
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : hestemassage

Dato : 17-09-01 09:08

Min hund er trænet og godkendt som hjemmeværnshund. Deres uddannelse er stort set den samme som politihundenes, men vores hunde må ikke samle fundne ting op, kun markere, at her er noget med en anderledes fært.
Det er således ikke rigtigt, at alle hunde kun trænes til at finde én bestemt ting. Hjemmeværnshunden trænes i at markere alt hvad der har en anderledes fært end det miljø, som den er i lige nu. D.v.s. at når hunden er under kommando f.eks. i en skov, så markerer den alt, hvad der dufter anderledes end selve skovbunden (som svar på ovennævnte spørgsmål: Nej, hun kommer ikke tilbage med ispapir og andet affald, men ofte markerer hun (sætter sig ned og gø´r) af ting, der for os er uinteressante.
Min hund - som endnu er ung og uerfaren - kan gå spor, der er to uger gamle. Jeg har endnu ikke prøvet med ældre spor. Der er jo ingen grund til at ødelægge motivationen ved at bede hunden om at udføre opgaver den endnu ikke er gearet til.