/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vand i krybekælder
Fra : alapmi1
Vist : 3784 gange
100 point
Dato : 27-07-07 10:06

Jeg har en krybekælder hvor der, når det regner rigtig meget, godt kan ligge større vandpytter. Mit første spørgsmål er, kan man lade dem tørre af sig selv, vil ventilationshullerne sikre der ikke kommer fugtskader på huset.

Vores grundvandstand står generelt højt. men der hvor der er vådt, er i de hjørner, hvor jeg har nedløbsbrønde. Jeg kan se, at der hvor ringene i brønden er samlet er der langt fra tæt og når jeg tømmer brøndene med pumpe løber vandet tilbage i brønden fra disse revner.

Omfangsdræn kan være løsningen på sigt, men jeg vil gerne prøve de nemme løsninger først.

1. Jeg vil tætne brøndringesamlingerne med beton. For at se om det fjerner vandpresset fra fundamentet.

2. Evt grave nye plastikbrønde ned.

3. Evt grave nye faskiner ned (om det virker, hvis grundvandet står højt)

Er der nogle der har gode ideer eller sysnpunkter på ovenstående.

På forhånd tak
Per

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-07-07 10:15

Hej jeg synes det lyder som en rigtig dårlig ide at lade det tørre af sig selv, da det lyder somom du tager fat ved problemets rod, tror jeg du kan nøjes med at tørre op og så ellers sætte en affugter igang. Vær opmærksom på den skal tømmes meget oftere end man forventer. Da du resikerer omfattende skade på din bolig ved at havde vand i krybekælderen, så må du ikke blot lade stå til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-07 10:50

Hvis vandintrængningen skyldes at grundvandet stiger, kommer du ikke uden om at dræne.

Men hvis det skyldes de utætte brønde, er det selvfølgelig dem du skal have repareret.

Og hvis der ligefrem står vand dernede, skal det selvfølgelig fjernes og der skal tørres, da du elelrs på sigt risikerer alvorlige fugtskader både på fundamentet, men også opstigende fugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-07 10:59

du skal lave pvc-brønde med det samme. det med at tætne med cement duer ikke. men hvis dit grundvand står højt, er det ikke sikkert at det er nok med at tætne dine brønde. sørg for at der er rigeligt med udluftning i krybekælderen. jo mere jo bedre. men husk at det giver kold luft op under gulvet, så det skal måske også have en gang ekstra isolering og gerne med vindspærre.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 27-07-07 11:04

Jeg satte en affugter ned i starten på ugen, i håb om den ville tørre. Men nu i nat er der allerede kommet mere. Så jeg skal gøre noget ved problemet. Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvor vandet kommet ind. Men min ide, var som beskrevet ovenfor, at starte med at tætne brøndene for at se om det har effekt, har I andre eller bedre ideer.

Mvh Per

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-07 11:35

du er på ret spor. grav op omkring dine nedløbsbrønde og skift dem ud eller sæt nye rør i et godt stykke væk fra huset så du er sikker på at det er tæt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-07-07 11:56

Der må da slet ikke stå vand i de brønde. Du slal have et ordentligt afløb fra dem. hvis du bare tætner dem så vil de jo i stedet løbe over!
Har du ikke mulighed for at blive tilsluttet offentlig kloak?
Omfangsdrænet kan du givetvis spare når du får et ordentlig afløb.
Har du mulighed for at komme af med drænvandet fra et omfangsdræn så kan du da også komme af med det fra brøndene.
Nu ved jeg ikke hvordan undergrunden er. hvis det er mosejord, så risikerer du sætningsskader på huset ved at lave omfangsdræn.

Godkendelse af svar
Fra : alapmi1

Dato : 01-08-07 09:22

Tak for svaret trimare46.