/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tætne tag
Fra : pve
Vist : 3428 gange
100 point
Dato : 27-07-07 08:22

Jeg har fået en lille utæthed i mit tag og der er ikke umiddelbart noget hul i en tagsten.

Ved at finde hvor der kommer vand ind indefra har jeg fundet ud af at dette kommer ind under de "tagsten" som løber ned fra tagryggen og ned til hvert hjørne af taget.

Nu er spørgsmålet så: Jeg kan se at der fra tidspunktet af opførelsen af huset er anvendt noget skum enkelte stedder ved bl.a. tagryggen - kan man købe sådan noget, hvad hedder det og hvor kan det evt. købes.

Mvh

pve

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-07-07 08:56

Det lyder som PU-skum, og kan købes i alle byggemarkeder, også JEM & FIX. det bruges også til bl.a. isætning af vinduer og døre, isollering m.m. Når du først har taget hul på en dåse, så brug det hele, det kan nærmest ikke gemmes. Skummet vokser under hærdningen, og kommer til at fylde meget mere, og kan nemt komme til at svine. pas på ikke at få det på dig, da det er svært at få af, især efter hærdningen, da er der kun mekanisk fjernelse tilbage.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-07-07 08:59

Kan skummet vokse/udvide sig så meget at det kan gøre skade på taget? Jeg tænkte mest på om det kunne rykke ved tagstenene?

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-07-07 09:07

Ja, pu-skum udvider sig meget, så det kan godt rykke tagstenene, så tal med din trælasthandler - det er der skummet købes - om hvordan du skal bærer dig ad, evt få en anden løsning af ham

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-07-07 09:18

Mærk efter om stenene sidder løse, og se efter om skummet kan komme i klemme og lave ulykker. sørg for at de stenene kan klare et tryk på mindst 1kg, så går det nok.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-07 09:34

du må ikke bruge skum til at tætne dit tag med. skummet suger fugt og det kan meget vel være det der gør, at der kommer vand ind. prøv at fjerne det skum der sidder så der kan komme vand på det, altså ud på taget og kig efter synligt skum og så få det væk.
har du lagt mærke til om det kun er ved bestemte vindretninger eller i hård blæst at problemet opstår.
hvis skummet har udvidet sig, kan det have løftet tagstenene, så der kan blæse vand baglæns ind.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-07-07 09:49

trimare46 der er intet synligt skum. Der kommer vand ind også hvis der er vindstille. Umiddelbart tror jeg at en af de tagsten der løber fra tagryggen og ned til hvert hjørne af taget har flyttet sig en ½ cm. i forhold til de andre.

Tror måske at jeg skal bestille en tømrer, da jeg kan forstå at der flere forhold jeg skal overveje og med mit gør-det-selv talent får jeg sikkert ødelagt mere end jeg får repareret.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-07 10:14

er der afvalmede gavle på dit hus.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-07-07 10:16

afvalmede ?? jeg er ikke så stærk ud i disse fagudtryk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-07 10:53

det betyder at enden af taget er skrå som resten af taget, altså at der bliver en trekant på taget i gavlene.
på et almindeligt tag er rygningen ligeså lang som taget i bunden, men ved afvalmede gavle er den kortere og så er der lavet en gavltrekant hvor rygningen løber med ned af for at lukke over den sprække der bliver hvor man skærer tagstenene ind mod hinanden

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-07-07 11:05

Citat
det betyder at enden af taget er skrå som resten af taget, altså at der bliver en trekant på taget i gavlene.
på et almindeligt tag er rygningen ligeså lang som taget i bunden, men ved afvalmede gavle er den kortere og så er der lavet en gavltrekant hvor rygningen løber med ned af for at lukke over den sprække der bliver hvor man skærer tagstenene ind mod hinanden
- så lærte jeg også noget i dag, og ja det er lige præcis sådan vores tag er.

Og det er ca midt nede på taget, at der løber lidt vand ind ved krafttig regn et af de stedder hvor der er skåret i en tagsten.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-07 11:30

når der er skåret i en tagsten på den måde, er der ikke nogen knop på bagsiden af den til at holde den fast længere. så limer man den fast eller borer et hul i den og sømmer den fast. hvis den er sømmet, kan sømmet være rustet væk og tagstenen gledet lidt ned. så bliver der hul oven over tagstenen og så kommer vandet ind. hvis du har mulighed for at komme op på en stige kan du se med det blotte øje, hvis stenen er gledet ned. hvis det er tilfældet skal den selvfølgelig skubbes op og sømmes fast igen. det er ikke sikkert du selv har mod på det, men hvis du selv kan lokalisere fejlen, kan du i hvert fald begrænse håndværkerudgiften væsentlig.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 27-07-07 11:32

Tak for svaret trimare46.

Jeg ved præcis hvilken sten der drejer sig om, og den er ikke sømmet. Jeg ringer efter en håndværker.