/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formater Harddisk
Fra : michael_30
Vist : 1824 gange
400 point
Dato : 26-07-07 22:05

1. Jeg skulle gerne have min harddisk formateret, hvordan gør jeg det

2. Skal også have delt den i 3, (Drev C:)=100GB + (Drev D:)=190GB + (Drev E:)=10GB
Derefter skal jeg have installeret XP på drev C

Er der nogen der kan beskrive nøjagtig, hvordan jeg bære mig ad med dette?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 410 point
Dato : 26-07-07 22:13

Start med din XP CD
Vælg ny installation
slet alle partitioner (L)
opret en partition i den størrelse som skal være C:
lad resten af harddieken være tom
installer XP på den nye C:

Senere kan du i windows XP lave resten af partitionerne.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-07-07 22:17

e.c Hvor mange mb skal jeg skrive, når C: skal være 100GB?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-07-07 22:19

1 Gb = 1000 mb
100 Gb = 100000mb

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-07-07 22:22

Når xp er installeret kan du kigge her:
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.htm

Men ellers bare spørg her i tråden, når du kommer så langt.

Husk lige at du også skal installere den CD der hører til motherboard (utility)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-07-07 22:26

Jeg har også en HP-Pavilion hvor jeg skal have en ny harddisk i + nyt grafikkort monteret
På den HP-Pavilion vil jeg gerne beholde det som er på den gamle harddisk dvs.

Der er på den gamle harddisk lavet en gendannelsespartition, hvor jeg kan gendanne min PC som den var fra ny. Den partition vil jeg gerne have over på den nye harddisk, så jeg kan bruge den Windows som er installeret. Kan man det, og hvis ja hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-07-07 22:29

Citat
Husk lige at du også skal installere den CD der hører til motherboard (utility

Ups, sådan en cd har jeg ikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-07-07 22:38

Hvis du allerede har slettet din harddisk med styresystem, kan du lede efter drivere ude på nettet hos fabrikanten af dit bundkort.
Med dette program kan du se hvilket bundkort du har:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-07-07 23:06

Jeg har ikke slettet nogen af dem i nu, går igang dem imorgen efter arbejde.
Begynder med den første pc, og derefter med Hp-Pavilion.

Citat
Jeg har også en HP-Pavilion hvor jeg skal have en ny harddisk i + nyt grafikkort monteret
På den HP-Pavilion vil jeg gerne beholde det som er på den gamle harddisk dvs.

Der er på den gamle harddisk lavet en gendannelsespartition, hvor jeg kan gendanne min PC som den var fra ny. Den partition vil jeg gerne have over på den nye harddisk, så jeg kan bruge den Windows som er installeret. Kan man det, og hvis ja hvordan gør jeg det?

Ved du hvordan jeg bære mig ad med dette?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-07-07 23:11

Det skal lige siges, at den gendannelsespartition er i Fat32

Nå, jeg vil i seng nu, skal tidligt op i morgen...
Du skal have mange tak indtil videre, vender tilbage imorgen..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-07-07 23:15

Ja det kan man godt.
Det kan gøres med et specielt program der hedder Drive Image.

Har du diskettedrev på den maskine der skal kopiere harddisk.???????????

Den nye harddisk skal ind og køre som slave eller i en ekstern harddiskholder.
Og så kan hele harddisken kopieres over.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 13:39

Citat
Ja det kan man godt.
Det kan gøres med et specielt program der hedder Drive Image.

Har du diskettedrev på den maskine der skal kopiere harddisk.???????????

Den nye harddisk skal ind og køre som slave eller i en ekstern harddiskholder.
Og så kan hele harddisken kopieres over.

Ja jeg har diskettedrev på min pc...

Opdateret: Nu er pc nr 1 iorden, og kører som den skal....
Og jeg har monteret mit nye grafikkort.
Nu til harddisken.

Jeg har downloadet
Citat
DriveImage XML © 2005-2006 by Runtime Software LLC

Kan den bruges til at kopier min gammel harddisk over på den nye?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 13:41
Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 13:58

Er det sikkert at det kommer til at virke. Jeg mener, kan den tage et kopi af min gammel harddisk når windows er i brug?
Windows bruger jo en masse filer for at kunne kører, og normalt kan man ikke kopier filer som er i brug?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 14:00

Efter som dette er 2 spørgsmål i et, så hæver jeg lige point

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-07 14:03

DriveImage XML kender jeg ikke så godt.
Jeg bruger Drive Image og gør det som regel fra diskettedrevet eller fra en anden partition.

Du har ret i at det ikke er så godt at kopiere "kørende" filer/programmer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-07 14:13

Ny Harddisk sættes i som SLave. (hvis det er på samme fladkabel)
Nu kan der kopieres med Drive Image (disketter)
Så kobles den gamle harddisk fra og den nye sættes til som MAster

Nu bør den køre med den nye.
Evt. kan den nye lige startes første gang i fejlsikret tilstand ( F8....... klik klik klik klik lige i starten)

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 14:19

Citat
DriveImage XML kender jeg ikke så godt.
Jeg bruger Drive Image og gør det som regel fra diskettedrevet eller fra en anden partition.

Du har ret i at det ikke er så godt at kopiere "kørende" filer/programmer

Det lyder bedst på den måde du foreslår, men jeg kunne kun finde en version man skal betale for...

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 14:20

jeg mener "ikke" skal betale for....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 14:27

Nu sluder jeg vist.......

Kan man bruge den gratis version?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-07 14:57

Kig lige her - som er et link til din Kandumail.
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=218769

Ps. Det er kun dig der har adgang med det brugernummer.

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 28-07-07 17:28

1000 Tak for svaret e.c.
Nu kører begge pcér 100%, og jeg er bare kanon glad...
Alle dine indlæg kunne bruges 100% tak inu engang....

MVH. Michael

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-07-07 18:39

Jammen så