/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
gigt--piller eller ej
Fra : vombatsi
Vist : 8298 gange
45 point
Dato : 26-07-07 17:51

Min hund er godt 11 år og har fået besvær med at sætte sig ned. Nu er jeg så i tvivl om hvorvidt det er en god ide at hun får gigtpiller eller ej.
Nogen der har erfaringer eller gode råd.
Dyrlægen siger at det kan man da godt!!
vh vombatsi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-07 18:04

Hvad er det for en race, du har?

Som udgangspunkt er gigtpiller noget skidt, men hvis hunden højst har et eller to år tilbage at leve i, så har jeg ingen skrupler. Hellere at den lever gode år på piller end et halvt med smerter.

Jeg vil dog give dig et råd med på vejen, der måske kan minimere brugen af gigtpiller.
Mange hunde med ledsmerter kan blive lindret med et glukosaminpræparat - vi har selv brugt atroflex med stor succes.

Ydermere findes der et homøopatisk præparat til dyr, som ligeledes lindrer gigt- og ledsmerter. Det hedder Traumeel Vet.

Vaxen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 26-07-07 18:17

hejsa

jeg vil da anbefale metacam som er flydende og kommes i maden, jeg bruger det sommetider til min hund hvis hun har ondt i benene og hun har det fint med det, det virker i 24 timer.

Metacam®

Indhold
Metacam tilhører gruppen af NSAID=Nonsteroide antiinflammatoriske stoffer. Farmakologisk har stoffer i denne gruppe det tilfælles, at de udøver en betændelseshæmmende, feber nedsættende og ikke mindst smertestillende effekt.
Virksomt stof: Meloxicam

Fremstillet af
Boehringer Ingelheim Danmark A/S
Strødamvej 52
2100 København Ø

Merkedsføres i Danamrk af
Boehringer Ingelheim Danmark A/S
Strødamvej 52
2100 København Ø

Anvendelse
Metacam anvendes mod betændelse og smerter ved såvel akutte, som kroniske lidelser i bevægeapparatet- primært muskler og led. Bruges derfor ofte til behandling af stivhed og nedsat bevægelighed hos især ældre hunde.

Metacam anvendes også som smertestillende middel efter operationer.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-07 18:28

Det er en god ide! Se bare at komme i gang! Når dyrlægen siger at det kan hjælpe din hund, så ville det da være synd andet.
Hun har jo ondt.
Men snak med dyrlægen om, hvad der er bedst for lige netop HENDE. En gammel hund skal helst ikke have belastet lever og nyrer mere end højest nødvendigt...

Glukosamin er osse en god ide. Men snak med dyrlægen osse om det.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-07-07 18:29

Hybenpulver er nu et videnskabeligt godkendt gigtmiddel. Det er kanongodt og meget vitaminrigt.

Da mine forældre, ved godt de er mennesker, havde brugt det i ca 2 mdr. kunne de pludselig bevæge en masse led uden smerter.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-07-07 19:39

Jeg har haft MEGET stor succes med glukosamin til en gammel og gigtsvag hund. Efter ca. tre månder var han som ny. Fra ikke at ville gå ture, smuttede han selv igen. Du kan købe det mange steder lige fra Brugsen til Matas. Doseringen er som til mennesker.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-07-07 19:41

Min gamle hund er svært gigtplaget og får gigtpiller. De har hjulpet ham rigtig godt, men nu er han oppe på fuld dosis, og jeg synes det er svært at se ham humpe på trods af det her i denne fugtige sommer.
Jeg har tidligere givet ham Glucosamin (som før nævnt) mod gigt, men uden nævneværdige resultater. Nu er jeg imidlertid startet igen, eftersom jeg har fået at vide, at det mest effektive er et blandingsprodukt af Glucosamin, MSM og Chonditrin.
Ingefærkapsler skulle efter sigende også være godt, hvis du vil forsøge med det alternative.
Men jeg siger som Birgitta: Følg du endelig bare din dyrlæges råd, - din hund er op i årene, så lad hende få noget smertestillende, hvis det kan hjælpe hende.
Har du fået røntgenfotograferet din hund? Hvis din hund er af en race, som kan leve flere år endnu, så ville jeg nok lade hende røntgenfotografere for at se, hvor slemt det er. Min hund fik lagt guld ind i alle sine gigtplagede led for 3 år siden, og det hjalp meget. Min dyrlæges egen hund (schæfer) var meget plaget af gigt, men efter at have fået lagt guld ind i sine led, kunne den atter følge med sin ejer på hans joggingture.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 26-07-07 20:17

Tak for alle de gode råd.
Min hund er en blanding mellem dobberman og så noget ukendt - sikkert labrador - så hun er jo en stor hund.
Grunden til at jeg er i tvivl om dyrlægens råd er at det er sådan lidt la-la. "ja gør da bare det"
Jeg vil gerne give hende de bedst tænkelige muligheder så længe som muligt. Selvfølgelig vil jeg gerne afhjælpe hendes smerter, på den anden side er jeg jo bange for netop at belaste hendes nyrer.
Jeg tror jeg vil finde ud af lidt mere i forhold til de forslag i er kommet med
vh vombatsi

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 45 point
Dato : 26-07-07 20:25

Hvis jeg var dig ville jeg prøve et par af de produkter, der er foreslået - først og fremmest glucosamin - vel at mærke med msm og chonditrin, som Axelise nævner. (Det produkt jeg nævnte tidligere, atroflex, indeholder denne kombination sammen med andre mineraler - men der er flere gode produkter på markedet, der må du på jagt) - og så et andet yderligere.

Men helt grundlæggende ville jeg starte med at give hunden de smertestillende piller, da kosttilskudende skal have lidt tid til at virke. Det er godt for hunden at blive helt smertelindret, og når virkningen af kosttilskudende sætter ind, så kan du dosere gigtmedicinen ned.

Jeg ville ikke have nogen problemer med at give hunden gigtmedicin i den alder. Det kan virke som et paradoks, da hunden jo er mere følsom overfor disse NSAID-stoffer når den er gammel, men i forhold til en yngre hund, skal den ikke have det så længe.

Vores egen gamle hund fik Rimadyl hver dag de sidste to år af hans liv - de forærede ham disse år og det var en gave til både hunden og os. Hunden fik ingen problemer med nyrerne i denne periode. (Schæfer).

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-07 20:59

Snak endelig med dyrlægen, uanset hvad du vælger at gøre.
Det, der virker på én hund virker ikke nødvendigvis på alle andre.

Og alt hvad der kan have en virkning kan også have bivirkninger. Også naturmedicin.

Det er en ret stor hund, du har, så hun kan ikke leve evigt.
Men hvis du kan give hende en par gode år mere, -med smertestillende medicin- så er det værd at tage med. OGSÅ selv om det måske belaster nyrer eller lever. Det er noget, dyrlægen kan holde øje med ved hjælp af blodprøver. Og HVIS der kommer tegn på begyndende nyre/leversvigt, så kan diæt-foder gøre meget.
Jeg havde selv en bernersennen, der fik konstateret begyndende leverproblemer da hun var 8 år. Hun fik diæt-foder og levede til hun blev 13 år. Bernersennen har en gennemsnits-levealder på 7-8 år.
Hun fik kontrolleret lever og nyrer med blodprøver fra hun var 7 år. Det er der nogle dyrlæger, der anbefaler fordi mange ældre hunde får den slags problemer.

Og husk selv på, at AL salt er gift for gamle hunde. Hvis din hund får madrester fra middagsbordet, så skal jeres mad tilberedes HELT uden salt. Og så kan I mennesker selv drysse salt på jeres egen mad efter smag og behov.

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 29-07-07 18:43

Tak for svaret vaxen.