/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Musik på hjemmeside
Fra : Denpete
Vist : 550 gange
30 point
Dato : 28-01-03 11:44

På min hjemmeside vil jeg gerne have lagt lidt hyggemusik ind. Men jeg er ikke så interesseret i det skal være i .midi-fomat, da jeg syntes det er en noget 'mekanisk' lyd. Men gerne som 'normal' musiklyd.
Jeg har forsøgt at lægge en fil ind som .wav-fil, men det varer hundrede år inden den bliver downloaded, og da hjemmesiden gerne skulle kunne læses/høres inden for ca. max 20 sek. er jeg i tvivl om, hvilket lydformat man så kan bruge til disse 'normale' musikfiler (mp3, wav osv.).

Håber der er lidt hjælp at hente.

Denpete

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 28-01-03 12:26

Hej Denpete

Inden du smider musik på din side, skal du måske tænke over følgende:

Mange bryder sig ikke om musik på hjemmesider. Og det du mener er hyggemusik er måske hademusik for en af dem der kommer forbi. Samtidig fanger musikken opmærksomheden og bortleder denne fra din tekst... Endelig skriver du at det skulle kunne læses / høres inden for maks 20 sek... med et 14.4 modem eller en 2Mb ADSL ?

20 sekunder er MEGET lang tid. Undersøgelser viser at mange dropper ud efter ca. 8 sekunder (mere end 30%), hvis ikke din side er brugbar på dette tidspunkt. Efter ca. 15 sekunder har ca. 50% forladt siden.

Der er andre muligheder, hvis du absolut vil have lyd. F.eks. at lave en flash fil, som afvikles. 1x1 pixel og med lyd indsat. Eller endnu bedre, lige netop så stor en præsentation på skærmen, at der er plads til en "tænd/sluk" knap til lyden.

Rent personligt er det første jeg gør når jeg kommer på en hjemmeside med musik, at slå musikken fra, med mindre det er en hjemmeside der HANDLER om musik eller anden multimedie.

Dette er egentlig ikke ment som et egentlig svar på dit spørgsmål, og er jo også blot sendt som en kommentar, for at få dig til lige at overveje det hele én gang til.

Prøv forøvrigt selv at lægge mærke til, næste gang du er ude at "surfe". Tit når man kommer på en side med musik, så er musikken for dominerende, eller passer temamæssigt ikke til teksten... Der opstår dermed signalforvirring, og siden kommer meget hurtigt til at virke useriøs.
Og hvem gider spilde til på useriøse sider.

Vend evt. hele "dynen" en omgang.

Lad være med at starte noget musik automatisk, men lav et kontrolpanel, hvor folk kan vælge at starte musikken. Lad så denne køre i en session/vindue/ramme for sig, så den ikke starter forfra hver gang du skifter til en anden af dine sider...

Gevinsten ved den sidste løsning burde være soleklar. Du kan endda lave flere melodier folk kan vælge imellem, så de selv kan kontrollere hvad de skal "fyldes" med.

mvh.

BenKvist

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 28-01-03 12:48

Hej BenKvist.

Mange tak for dine betragtninger, som jeg vil tage til følge.
Hjemmesiden er en (lille) kommerciel side med oplysninger om udbud, priser og andre små oplysninger. Og den er kun på een enkelt saide.

Da jeg ikke er særlig 'nørded' og selv har forsøgt mig med at komponere denne side - ganske vis ved hjælp af plublishing-program, ville jeg gerne, om du evt. kunne henvise mig til lidt hjælp omkring de forslag o flashfil m.v., som du så venligt giver mig.
Lige så meget fordi jeg syntes det lidt jovt at lave. Jen kan jo bare hele tiden uploade en redigeret version af siden, hvis den bliver for 'irriterende' at se på.

Mange tak for din 'vejledning'
Denpete

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 28-01-03 20:17

Da er intet i vejen at bruge en wav-fil i en hjemmeside. Den fylder lidt mere, men kvaliteten er også bedre. Du sætter bare den java script til musikken i og vælger wav i stedet for mid. Det virker i hvert fald i de nyere browsere fra IE5 af, men spørg mig ikke om Netscape.

Kommentar
Fra : Random

Dato : 31-01-03 22:36

Tja jeg ville nu nok ikke benytte en wave fil pga. af størrelsen. især når man kan komprimere 10 gange og streame filen, uden man kan høre vildt forskel medmindre man har et super hifi anlæg.
Det du skal gøre er at finde Windows Media Toolkit et sted på microsofts site, og så ellers konvertere din wave fil til en *.afx fil.
Så kan du indsætte et windows media player object på din webside, med link til filen, sætte om den skal starte automatisk, loope, hvor stor en del af afspilleren man skal se osv.

Det skal se nogenlunde sådan her ud for at sætte et winmediaplayer object ind:
Kode
<html><head><title> Media Player Configuration</title>
<script language="javascript">
var clientID = '1';
var showPath = 'test.afx';
var bandwidth = '300';
var targetWindow = 'MyWindow';
var videoID = '1086442';
var skipSegments = '';
var forceSplash = '';
var splashDone = '';
var mediaPlayerObjects = escape('<object id="wmp" width="70" height="24" classid="CLSID:22d6f312-b0f6-11d0-94ab-0080c74c7e95" codebase="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=5,1,52,701" standby="Loading Microsoft Windows Media Player components..." type="application/x-oleobject"><param name="filename" value="testwma.wma"><param name="AnimationAtStart" value="0"><param name="AutoStart" value="1"><param name="Displaybackcolor" value="#000000"><param name="EnableContextMenu" value="1"><param name="Loop" value="1"><param name="ShowControls" value="1"><param name="ShowDisplay" value="0"><param name="ShowStatusBar" value="0"><param name="TransparentAtStart" value="1"><param name="Visible" value="1"></object>');
</script>
</head>
<body bgcolor="#666666" text="#ffffff">
<table cellspacing="0" cellpadding="5" border="0" width="100%">
<tr><td align="center" valign="middle" width="34%">
<script language="Javascript">
document.writeln(unescape(mediaPlayerObjects));
</script>
</td></tr></table>
</body></html>

Det skulle virke for de allerfleste
Håber det ka være til lidt hjælp.
Mvh Random

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 03-02-03 11:16

Hej random
Tak for din vejledning.

Men jeg bliver nok nødt til at bede dig om lidt mere hjælp, hvis du gider:
1) Den kode du har anført: Hvor og hvordan sættes den ind på min web-side?
2) Jeg har Windows Media Player på min PC, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad det er jeg skal finde omkring Windows Media Toolkit. Jeg har været inde hos Microsoft, men jeg kan kun finde Player'en og nogle andre toolkits, som jeg ikke kan se vil kunne konvertere til *.afx-format.

Kan/vil du hjælpe mil lidt ud her?

Tak
Denpete

Accepteret svar
Fra : Random

Modtaget 30 point
Dato : 03-02-03 14:36

Jo, da. Det lader også til at Windows media toolkit nu hedder Windows media encoder , den kan du finde her: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx

Når du har installeret programmer, kan du finde det under Windows Media i din Start menu.
I Wizarden der kommer frem, vælger du konvertering. Går videre og vælger den wave fil, du skal have konverteret. I den næste dialog vælger du Windows media server (streaming). Herefter skal du vælge kvaliteten at lyden, dvs. antal Kbps, prøv om ikke FM quality blir godt nok og småt nok... Og sæt den så ellers igang.
Filen, du får ud af det, hedder noget med : *.wma det er det samme som en *.afs fil. Microsoft fandt bare på at kalde det wmv og wma, for windows media audio og video, bare så man kunne skelne de to.

Du kan egnetligt godt slette de første variable i det script jeg sendte, de bruges ikke. Dvs. fra 'var clientID' til 'var SplashDone'.
Filnavnet skrives, der hvor jeg har skrevet:
<param name="filename" value="testwma.wma">

Der hvor du vil have afspilleren på din side, skal du indsætte:
<script language="Javascript">
document.writeln(unescape(mediaPlayerObjects));
</script>

Jeg kunne desværre ikke få filen til at streame fra en alm. fil server. Så det kan godt være du ikke skal sætte kvaliteten så højt, hvis det er et langt musikstykke, du vil have afspillet.
Men skal det endelig være, kan du sætte windows media encoder til at broadcaste filen fra din egen computer, hvis du ellers sidder på en hurtig forbindelse.

Venlig hilsen
rnd()

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 04-02-03 23:02

Tak for svaret Random.

Det er lykkedes mig at konvertere min .wav-fil og jeg har forsøgt me FM-kvaliteten, du nævnte.
MEN... Nu syntes jeg det bliver svært:

1) Jeg har brugt et program der hedder MS Publisher til at lave hjemmesiden med.
Jeg har også fået uploaded hjemmesiden og jeg kan se den på min PC, når jeg går ind på www.*.dk
I det program er der en funktion der hedder: 'Indsæt HTML-kodefragment'.
Her kan jeg indsætte HTLM-koder og her kar kopieret dit script, men jeg får en fejlmelding om, at kodefragmentet indeholder både koderne <html>, <head>, <body bgcolor="#666666" text="#ffffff">, samt slut-tagsene til disse , men at de ikke passer i fragmentet og ikke bør bruges ????????

2) Filnavnet jeg skal skrive: <param name="filename" value="testwma.wma">
Jeg går ud fra, at "filename" er navnet på den .wma-fil, jeg har lavet, men "testwma.wma" - hvad er det?
Min .wma-filen ligger jo på min PC i en mappe, så hvordan det?

3) Indsætning af afspilleren: Jeg har ved hjælp af samme program og "Indsæt HTML-kodefragment" indsat såvel en tæller som en henvisning til en søgemaskine, blot ved at kopiere et script ind i denne funktion, så jeg forstår ikke helt det der med at skulle indsætte afspiller ???
Kan jeg ikke blot kopiere dit script og vupti... så er der musik? - eller hvad...

Håber du gider lidt mere...

vh
denpete

Kommentar
Fra : Random

Dato : 04-02-03 23:24

1) Nu kender jeg ikke MS Publisher, bruger Frontpage2000...
Men er der ikke et sted hvor du kan vælge vis kilde/view source/view as text eller noget i den retning?
Ellers må du lige åbne din html fil i notepad.
Her skal du indenfor tagsne <head> og </head> placere fra <script language =" Javascipt">var... indtil </script>, ligesom vist i den kode jeg har kopieret ind.
Du kan så nok benytte Publisher til at sætte denne her kode ind hvor du vil have afspillen:
<script language="Javascript">
document.writeln(unescape(mediaPlayerObjects));
</script>

2) <param name="filename" value="testwma.wma">
filename er typenavnet for parameteren, så afspilleren ved.. her har den filnavnet, som så skal stå der hvor der står testwma.wma, atlså lige omvendt.
Når du så skal uploade din side skal også lige huske at lægge wma filen op på serveren.

3) <html> <head> og <body> er ikke del af scriptet. og fremtræder kun én gang på én html side. derfor klager den når du sætter hele min kode ind... så bare gør som beskrevet i ovenstående... så skulle du være home-free

Mvh Random

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 05-02-03 00:46

Nu lysner det... så småt ;-
Men skal hele stien til min.wma-fil ind som "testwma.wma" eller kun selve *.wma ?

Mvh Denpete