/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tysk bil info
Fra : Dksmester
Vist : 556 gange
50 point
Dato : 26-07-07 09:18

Nogen der ved hvad: HU: 06/09, AU: 06/09 betyder? Det står altid i annoncerne på mobile.de. Hvis det er en forhandler, så står der nogen gange neu i stedet for en dato?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-07-07 09:28

Hauptuntersuchung/Abgasuntersuchung

Så HU svarer til stor syn
AU svarer til syn - eller kontrol af at bilens udstødning overholder normerne.

Bilerne i Tyskland skal "synes" hvert år.

Når bilen er godkendt får man et lille klistermærke på sin nummerplade som bevis.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 26-07-07 09:30

Tror selv jeg har fundet noget af svaret.
HU = Hauptuntersuchung (syn)
AU = Abgasuntersuchung (udstødningstest)

Så når der er en dato, må det være næste gang den skal tjekkes, men hvis der står neu, må den lige være blevet. Men hvor tit skal de tjekkes i tyskland? 2 år?

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 26-07-07 09:31

Heh, du var hurtigere end mig
Hvert år, det var vildt. men hvorfor fandt jeg så en der står 06/09 ved?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-07-07 09:36

Det er formentlig ikke ulovligt at have en bil stående uden plader.
Så kan der jo sagtens gå mere end 1 år siden sidst, så skal den nok bare have lavet begge typer "syn" inden den kan få plader på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 09:40

Biler i D skal til syn HVERT ANDET ÅR.....

Ved ikke hvor du har 1 fra....

Vi har 3 af slagsen......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 09:43
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 26-07-07 09:46

Citat
så står der nogen gange neu i stedet for en dato?

Det er fordi de fleste større forhandlere selv (de har en sagkyndig) foretager syn inden levering uanset hvornår den ellers er synet....

Det bevirker at du får en NYSYNET bil....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-07-07 09:49

Og de checker dig ved grænsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 09:51

Hvis det er mig du hentyder til så bor vi i Tyskland

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-07-07 10:01

Citat
Hvis det er mig du hentyder til så bor vi i Tyskland

Nej nej dog ikke - har selv boet der og er blevet stoppet fordi min bil ikke havde de rigtige/opdaterede mærkater hvor udstødning eller noget lign var blevet checket i tide. Tror de kaldte det Tüf ?

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 26-07-07 10:06

Okay, rart at vide at den bil jeg stærkt overvejer at købe er nysynet så Så kan man jo bare håbe at det også betyder at den går igennem syn herhjemme.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 26-07-07 10:10

TÜV er navnet. De må godkende mange ting, nu sidder jeg selv og konstruerer trykbeholdere og de godkendes også ved TÜV.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 10:20

Og så lige betydningen.....Technischen Überwachungsverein

Og korrekt - det er ikke kun biler men gælder faktisk alt teknisk.......

Du kan også i DK købe masser af varer der er tüv godkendt......

Godkendelse af svar
Fra : Dksmester

Dato : 26-07-07 13:45

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-07 13:56

Selv tak....