/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
fugtpletter
Fra : she79
Vist : 5572 gange
50 point
Dato : 28-01-03 11:10

Hvordan fjerner man bedst fugtpletter fra vægge og loft?
Vi har i vores badeværelse fået nogle grimme sorte fugtpletter, som især ses på det øverste af væggene op på gipsloftet - hvordan fjerner vi dem?

Accepteret svar
Fra : fusses

Modtaget 60 point
Dato : 28-01-03 12:08

Hej
Dette råd er fundet på http://www.askalex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=1302
Hvordan fjernes mug fra væggene?

Fugtigt murværk kan give mugpletter. Det gælder både udvendigt og indvendigt i huset. Især ydervægge og vægge, som støder op mod et vådrum, kan være ramt af mug og skimmel. Det er forholdsvis nemt at fjerne selve pletterne, men vigtigst er det at fjerne årsagen til, at pletterne opstår, ellers kommer de helt sikkert igen.
Du skal bruge:
Meget stiv børste eller stålbørste
Klorin
Evt. svampedræbende middel

Forberedelser:

Mug på væggene opstår af for meget indespærret fugt. Det er altid vigtigt at udlufte sin bolig. Fugt i boliger opstår fra almindelige aktiviteter som madlavning, badning og tøjvask, men en daglig udluftning på fx 10 min. er en vigtig forebyggende aktivitet. Man bør også være omhyggelig med at udforme bygningskonstruktioner således, at regnvand og fugt så vidt muligt kan bortledes fra vægge, gulve og lofter. Også i indretningen af boligen bør man tænke på fugtproblemer. Stil ikke store skabe, malerier, reoler eller andre tætte møbler op ad ydermurene. Udvendigt kan store, tætte og skyggende planter give problemer.

Start med at fjerne årsagen til fugten. Flyt fx malerier eller møbler, tag høje paneler af, fjern løst tapet, eller klip udendørs planter ned. Det er meget vigtigt, da pletterne ellers straks vil komme igen.

Fugtproblemer, som opstår på grund af dårlige bygningskonstruktioner, kræver hjælp fra en fagmand. Det kunne fx være mug og skimmel på badeværelset, hvor man bør overveje, om der skal laves en ekstra udsugning, eller om der er andre forhold, der er skyld i fugtproblemerne.

Når årsagen til fugtproblemerne er fjernet, er det vigtigt at lade murværket tørre ordentligt igennem. Er der tale om indendørsproblemer, sørg da for rigelig udluftning i det pågældende område. Lad muren tørre i lang tid (flere dage, gerne uger), da murværk sagtens kan indeholde store mængder fugt, selvom det ikke lige ses på overfladen.

Når området skønnes tilstrækkeligt tørt, børstes mest muligt skimmel og mug væk med en meget stiv børste eller en stålbørste. Vask området grundigt med noget vand tilsat klorin, blandingsforholdet fremgår af flasken, eller stryg med et farveløst svampedræbende middel. Spørg evt. en fagmand.

Når området igen er tørret op, kan væggene få en overfladebehandling, som fx puds, maling eller tapet. Udendørs har murværket bedst af at kunne ”ånde”. Derfor er den bedste løsning oftest at lade murene stå utildækkede.

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 29-01-03 11:21

Tak for svaret fusses.