/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er en villalejlighed
Fra : flemmingflink
Vist : 6169 gange
60 point
Dato : 25-07-07 23:33

Hvad er definitionen på en villalejlighed?

Jeg bor i en mellemstor bebyggelse (fire lejligheder) og har egen have. Har sat min lejlighed til salg og synes egentlig at den bør sammenlignes med andre lejligheder, der er sat til salg som villalejlighed. Mægleren siger, at det vil de ikke gøre fordi det ikke er en villalejlighed...

Vil også gerne skrive grunden på i salgsopstillingen men det vil han heller ikke, fordi der er tale om brugsret (25år) til haven. Kan det passe at man så ikke må skrive grund på i salgsopstillingen?

Hvad må man/ må man ikke skrive i en salgsopstilling?

Her er et link til den nuværende salgsopstilling
[url=http://www.danbolig.dk/SoegBolig/Resultatsider/Vis+bolig.htm?propertyid=F2554&brokerid=104] [/url]

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 25-07-07 23:35

Linket findes ikke længer....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-07-07 23:41

En 'villalejlighed' er en lejlighed der er beliggende i en villa!

Ejeren af en villa, få tilladelse til at leje f.eks. førstesalen ud som lejlighed = villalejlighed.

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : flemmingflink

Dato : 25-07-07 23:43

Hvordan kan man så købe en villalejlighed?

Kommentar
Fra : flemmingflink

Dato : 25-07-07 23:46

http://www.danbolig.dk/SoegBolig/Resultatsider/Vis+bolig.htm?propertyid=F2554&brokerid=104
er det rigtige link (uden den firkantede parentes til sidst)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-07 23:49

Jeg har ikke den store forstand på ejendomshandel, men...

Mine forældres villa er et to-families hus. Mine forældre kan som ejere sælge den ene halvdel fra som villalejlighed ...eller de kan leje den ud. De må ikke selv bebo hele huset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-07 23:55

Det er ikke en villalejlighed (som MOLOKYLE forklarer) , men slet og ret en ejerlejlighed.

M.h.t. haven....hvis du har matrikelkort og skøde på at du ejer en grund på X-antal kvadratmeter tilhørende huset, er det selvfølgelig ok at skrive det på, men hvis grunden "kun" er et areal med brugsret, tilhørende bebyggelsen....må den rigtige betegnelse være:

Ejerlejlighed i mellemstor bebyggelse med adgang/brugsret til have på X-antal kvadratmeter

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-07-07 08:54

Citat
Hvad må man/ må man ikke skrive i en salgsopstilling?

Godt spørgsmål.

Når man læser annoncerne, så står der oftest de sjoveste beskrivelser! Men din mægler burde vel kunne skrive et par ord om råderetten over haven, uden at nogen af Jer kommer i klemme. For i mine øjne kan Jeres have på 150 kvm. næppe været "ugenert". Det er lidt selvmodsigende, er det ikk'?

Men hvis I er utilfredse og direkte uenige, har I så måske ikke muligheden for at finde en anden mægler? Det må være beskrevet i Jeres aftale.

Hvis der altså ikke kommer en køber inden da, så problemet har løst sig selv... Eller har den stået til salg "for længe" efter din mening?

Accepteret svar
Fra : schrecker

Modtaget 60 point
Dato : 26-07-07 12:04

En villalejlighed er en selvstændig udmatrikuleret ejerlejlighed. Dvs. at det ikke er en andelslejlighed, lejelejlighed el. lign. Der vil typisk kun være 2 villalejligheder i en ejendom. Jeg mener ikke at begrebet villalejlighed er beskrevet i lovgivningen.

Ved købet af ejerlejligheden skal der være tinglyst et skøde på salget. Alternativt kan det være den oprindelige ejer af hele ejendommen, der har beholdt en lejlighed for sig selv, men der skal stadig være tinglyst et skøde på den enkelte lejlighed, inkl. evt. jordtilliggende (have). Man kan have en brugsret til en have, men det skal også fremgå af skødet, og brugsretten må max have en varighed af 30 år. Brugsretten kan være personlig i ejerperioden eller tilhøre ejerlejligheden.

Du kan sjældent sammenligne villalejligheder prismæssigt, da de ofte har forskellig størrelse, udformning, beliggenhed mm. Men det står dig jo altid frit for selv at bestemme udbudsprisen, med risiko for at det kan tage sin tid at få solgt, og at du måske skal gå ned i pris igen.

Jeg kan ikke se noget i vejen for at skrive om brugsretten i salgsopstillingen, men betingelserne for brugsretten bør nævnes.

Held og lykke med salget

Kommentar
Fra : flemmingflink

Dato : 27-07-07 09:01

Det jeg fisker efter er om det er ok at skrive havens størrelse på under "grund" og ikke kun i beskrivelsen af boligen.

Det som adskiller min lejlighed fra de tusinde andre lejligheder, som er til salg i øjeblikket, er jo netop den direkte udgang til egen(brugsret) have. Derfor ville jeg ønske at dette kunne fremgå i søgeresultaterne på fx boligsiden.dk og boliga.dk Så kunne vi skrive i boligbeskrivelsen at der er tale om brugsret.

Hvilke regler gælder der for salgsopstillinger?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-07-07 09:11

Hvorfor bliver spørgsmålet ikke afsluttet, når du har fået svar????????

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-07 09:15

En ejerlejlighed og en villalejlighed er IKKE det samme, prøv engang at søge på www.home.dk
der kan du se, at en villalejlighed er en lejlighed i en villa - smart ik

En ejendomsmægler syntes jeg snart sagt skriver hva' som helst, for at lokke folk til, jeg kan ikke se der skulle være noget forkert i at du i salgsannoncen skriver grund med angivelse af størrelse, og at den ikke er med i købet men med brugsret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-07-07 09:24

Citat
Det jeg fisker efter er om det er ok at skrive havens størrelse på under "grund" og ikke kun i beskrivelsen af boligen

Det er det ikke, da det ikke er en "grund", altså et areal med matrikelkort tilhørende lejligheden, men derimod et areal hvortil der er brugsret

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-07-07 10:23

Jeg synes det lyder som en yderst fornuftig ejendomsmægler du har fået fat i. Overskriften på annoncen skulle gerne vise at der er brugsret til have, men vær glad for det ikke står på en måde så du efterfølgende kan blive hængt op på at havde solgt en have der reelt ikke tilhører dig.

Det vil ligeledes være misledende at skrive Villalejlighed om en lejlighed beliggende i en ejerforening med lejligheder.

I stedet for at ærgrer dig over ejendomsmæglerens modstand, så brug vedkommendes råd til hvordan du nemmere får lejligheden solgt.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 27-07-07 21:20

En villalejlighed er en lejlighed i en villa. En villa udstykkes som regel i 2 ideeleanparter og ikke i ejerlejligheder. For køber / bruger er der ikke nogen praktisk forskel. I ejerforeninger er der en ejerforening, som træffer forskellige beslutninger for foreningen. Ved ideeleanparter laves der en samejeroverenskomst, hvori der fremgår rettigheder og pligter, det er sandsynligvis her at din eksklusive brugsret til have står.

Brugsretten til haven bør selvfølgelig fremstå tydeligt, det må forventes, at købere til villalejligheder vil interessere sig særligt for muligheden for at komme ud. Og mange steder ser man at haven er et fællesområde, hvorfor der i dit tilfælde, vil være tale om særligt attraktive forhold.

Egen mægler erfaring siger mig, at det vil kunne betale sig, at fremhæve de ting, der sælger - uden det sædvanlig ejendomsmæglerfis med "tæt til offenlig transport" som betyder -sindsyge støjgener. Eller "med kig til ...." Som betyder - at hvis bare naboen fælder sine træer, og du kravler op på taget med en kiggert og et spejl, kan du se vandet. Resultatet er bare at folk bliver mopset og, at du som mægler kører forgæves mange gange.

Brugsretten skal highlightes - det er her du udemærker dig, frem for de mange andre, som er til salg.

Godkendelse af svar
Fra : flemmingflink

Dato : 19-10-07 21:02

Tak for svaret schrecker.

Kommentar
Fra : schrecker

Dato : 20-10-07 20:58

Velbekomme. Havde næsten glemt denne tråd